AMD Phenom X4 9500 Boxed Review

DutchMuffin90 13 september 2008, laatste update op 13 september 2008, 1.552 views

AMD Phenom X4 9500 Boxed

Pluspunten

• Belachelijk lage prijs
  • Veel CPU voor weinig geld
  • Zeer stabiel, TLB bug heb ik geen last van

Minpunten

• Hitte productie
  • Stock cooler
  • Overclockbaarheid (hoewel dat bij mij niet zoveel speelt)

De reden waarom ik een Phenom X4 9500 heb gekocht is omdat mijn trouwe Athlon XP3000+ het simpelweg niet meer trok, de meeste spellen wren niet goed meer speelbaar en upgraden van dat systeem had toch geen zin meer i.v.m. verouderde socket en een AGP8x slot. Tevens was het feit dat de 9500 zo spotgoedkoop is ook een zeer goede duw in de richting.

De prestaties van de 9500 beschouw ik als zeer goed omdat hij alle spellen en mijn videobewerkings programma's vlekkeloos afspeelt ook is de cpu score bij 3d Mark'06 van: 2890 iets waar ik in ieder geval "U" tegen zegt.

De feature set beschouw ik ook als goed, omdat hij voor een prijs van +/- 120,- echt een schijntje is.

De stabiliteit beschouw ik ook als goed aangezien ik tot op heden geen BSOD's hebt gehad en dat ding geregeld dagenlang aanstaat, met soms ook BOINC aan, dus lange tijd vol presteren zit ook wel snor. Ook van de TLB bug heb ik geen last, maar dat komt omdat de L3 chache bij mij is uitgeschakeld (ik heb een geflahsde AM2 moederbord)

Overclockbaarheid is gewoon bagger, maar dat wist ik al van te voren (mijn moederbord is ook niet zo overclockbaar). Ik heb hem voor de gein maar tot 2300Mhz kunnen tillen (2200 stock speed). En dat zijn niet echt getallen waar je blij van wordt. Maar ik ben niet zo'n overclocker dus eigenlijk is dit niet zo'n belangrijke reden om het wel/niet te kopen

Warmteproductie is daarentegen iets waar ik absoluut niet vrolijk van wordt. In een goed geventileerde kast (Coolermaster Centurion 534 met 120mm intake en 2x 120mm outtake) haalt dat ding idle met gemak de 60 graden (op huiskamer temperatuur) en op vol vermogen is het al helemaal belachelijk. Ik heb er na een tijdje wel een Coolermaster Hyper TX2 opgezet, aangezien het met de stock cooler (zelfde als bij de AthlonX2) het echt een ramp werd, dat ding piekte met de stock cooler zelfs tot de 90 graden. Na een tijdje op full load te hebben gedraait (Boinc half uur draaien) is de temperatuur ondertussen opgelopen tot een heerlijke 71 graden.

Ja de prijs valt niet veel over te zeggen h. Voor 120 euro heb je al een zeer fatsoenlijke quadcore in je pc hangen, dus op dat punt scoort AMD bij mij wel veel punten

(dit is mijn eerste review, wat feedback zou ik wel op prijs stellen ;)

Heb jij ook een AMD Phenom X4 9500 Boxed?

Als ik naar de screenshot kijk van de temperaturen zie ik iets heel vreemds. CPU temperatuur 57 C en de core temperatuur 28 C. En dan de hogere temperatuur CPU temperatuur 71 C en de core temperatuur 40 C.

Een temperatuur verschil van ongeveer 30 C tussen core en CPU is totaal onmogelijk. Dus welke de echte is, ik verwacht dichter tegen de lage dan de hoge temperatuur aan. Zoals je zei is de CPU al 90 C geweest, op zo'n werkelijke temperatuur zou de CPU serieuze stabiliteitsproblemen moeten hebben.
heb je die overclock standaard aan? dan staat cool n quiet uit denk ik.
ziedaar de reden voor de warmte produktie in idle mode
Het is een lekkere compacte review, met voor mij precies genoeg informatie. :) Wat spelfoutjes:
De Reden...
De reden...
X49500
X4 9500

Voor de rest een mooie review. :)
mja 90 graden is inderdaad wel veel , zet zo'n 5 pc's op full load in een klein kamertje en je hebt bijna een sauna . mss kun je dan is overwegen bij deze proccesor een freon koeling te nemen ( is nog wel duur ).
ook hebben coretemp etc vaak niet de juiste omrekencijfers voor nieuwe cpu's.
download dus altijd even de laatste versie, in dit gevla zit de temp eerder bij je coretemps dan bij je cpu temp, het is vrijwel onmogelijk dat dit 30 graden scheelt
Ik had dit mobo ook en de temparatuur uitlezing was een ramp. Bij de ene bios idd een kokende proc en bij een nieuwere bios een temp onder omgevingstemparatuur. |:(
Leuke review, En idd die TLB bug is zwaar gehyped, alleen voor echt bedrijfskritische toepassingen kan het een probleem zijn, maar voor huis tuin en keukengebruik heb je er geen last van.
even voor de duidelijkheid, de waarden die je op de screens ziet is op gewone stock speed en C'n'Q staat gewoon aan (behalve bij de stress test)