Cowon iAudio D2 8GB Wit Review

kilian kl. h. 15 februari 2009, laatste update op 15 februari 2009, 1.954 views

Cowon iAudio D2 8GB Wit

Pluspunten

• Uitstekende geluids- en beeld/video kwaliteit.
  • Lange accuduur.
  • Vele features zoals tv-out en line-in.
  • Gemakkelijke bediening dmv touch screen icm gewone knoppen.
  • Gemakkelijke firmware upgrade.
  • Stevige hoes voor goede bescherming ter beschikking.

Minpunten

• Line-in en tv-out kabels niet standaard meegeleverd.
  • Het geheugen wordt gewist wanneer je een firmware upgrade uitvoert. (dit is wel te voorkomen, zonder verdere bijwerkingen?)
  • De lederen hoes maakt het geheel wat dikker.
  • Favorieten lijsten sluiten snel (FW 3.57)

Geluidskwaliteit Score: 5
Vrijdag 05-09-08 een Cowon D2 8gb zwart besteld voor 158,- met gratis leren beschermhoes en gratis verzendkosten bij mp3spelers.nl Deze was de volgende dag al aangekomen, waarna ik hem natuurlijk meteen heb getest! Omdat ik ook een leren beschermhoes erbij heb gekregen, heb ik die meteen kort mee genomen in deze review.

Verpakking en eerste indruk
Wanneer je de speler uit de (mooie) verpakking haalt, kan je de speler al bekijken in een blister.
Een net oplader, een usb kabel, een cd, verschillende boekjes, een stylus, en oordopjes worden meegeleverd.

Toen ik de speler daadwerkelijk in handen kreeg, vond ik de speler erg klein, in verhouding tot wat ik verwacht had. De speler voelt erg degelijk aan, en er zijn geen materialen gebruikt waar vingerafdrukken zichtbaar op worden. De leren hoes (afbeelding 1) die ik erbij kreeg past perfect, met uitsparingen voor de knoppen en aansluitingen.

De leren hoes heeft een stevige klep aan de boven kant van de speler, waardoor het touch screen super goed beschermt is. Wanneer je het touch screen wilt bedienen kan je deze openklappen en met behulp van het magneetje wat onder het leer verstopt zit kan je deze ook snel en makkelijk 1weer sluiten. Het enige nadeel van deze leren hoes is dat het geheel wel iets dikker wordt. De stylus kan je er helaas niet in opbergen, maar aangezien je het touchscreen prima gewoon met je vingers kan bedienen, noem ik dit niet een echt minpunt.

De speler was al opgeladen toen ik hem uit de verpakking haalde, dus ik kon meteen aan de slag! (ik heb hem nog steeds in gebruik (na bijna een week) en heb ook al stukken film gekeken zonder hem ook maar één keer op te hebben geladen, zo lang is de accuduur!) In de uitgebreide gebruikershandleiding op de cd staat 52 uur, waar ik zeker niet aan twijfel.

Gebruiksgemak&kwaliteit
De speler heeft een touch screen, waardoor je makkelijk door lange (muziek) lijsten, documenten of foto’s kunt ‘scrollen’ door je vinger of stylus over het scherm te slepen in de gewenste richting. Daarnaast kan je ook op de pijltjes knoppen aan de zijkant van het scherm drukken om één regel/track naar beneden/boven te springen. Er zitten 3 knoppen op de bovenkant waarvan je zelf de functie in kan stellen waardoor de speler ook in je broekzak nog goed te bedienen is, en één knop voor het aan- en uitzetten van de speler, met een hold fuctie. (afbeelding 2) Je kunt het scherm of de gehele speler na een instelbare tijd uit laten schakelen, als er geen activiteit meer is en er niets meer wordt afgespeeld of opgenomen.

Als je de speler opstart (wat erg snel gaat trouwens; twee secondes) begin je met pictogrammen (afbeelding 3) die je kunt selecteren, en wanneer je op een geselecteerd pictogram klikt, opent hij het bijbehorende menu.

In elk menu (bijvoorbeeld muziek, video, of foto) kan je ergens willekeurig drukken tijdens het afspelen van een film of een geluidsbestand, waardoor er drie hoofd knoppen (afspelen/pauze, volgende, vorige) een beetje transparant in het scherm verschijnen. (afbeelding 3) Tegelijkertijd zitten dan onderin knoppen om bijvoorbeeld naar je bibliotheek te gaan, of een instelling te veranderen. Die werken net als ‘start’ als in windows. Er opent namelijk een snelmenu (afbeelding 3) als je er op drukt. (bijvoorbeeld verschillende afspeel mogelijkheden) Dit werkt allemaal erg snel en handig met het touch screen, zelfs met je vinger kan je alles goed bedienen.

(bekijk http://www.youtube.com/watch?v=Byd_zguHLEg vanaf 2min30)

Door het touch screen en de ‘progress bar’ (afbeelding 3) is het mogelijk snel naar een bepaald punt van een muziekbestand of een film te springen.

Erg grote foto’s kunnen makkelijk en snel worden bekeken en worden ingezoomd, desgewenst op volledig scherm, net als video trouwens. Ook de miniatuur weergave laad snel. Foto’s kunnen ook als achtergrond worden ingesteld, en als de tekst dan niet meer goed te lezen is, dan kan je simpelweg gewoon de tekstkleur veranderen! Doordat alle icoontjes en menu’s een beetje transparant zijn, is alles meteen in het thema van je achtergrond.

Video’s zien er erg mooi en scherp uit op het relatief grote scherm, ook de ondertiteling is goed leesbaar. Als je een tussenuur hebt op school, of je zit in de trein/auto kan je er prima een dvd’tje op kijken. Er is software meegeleverd om bijvoorbeeld dvd’s te converteren, software waarmee je ook als je een *.srt ondertiteling bestand hebt ondertiteling er in kan zetten.

De speler heeft uitstekende geluidskwaliteit met een enorm vermogen. Door de verschillende extra inschakelbare effecten is het net alsof verschillende instrumenten ineens een stuk uit elkaar gaan staan en allemaal op andere plekken. Dit klinkt natuurlijk een beetje raar, maar dit is hoe ik het ervaar. Ik hoor dingen die ik eerder nooit hoorde in muziek. Van al die instellingen kun je de intensiviteit instellen. Daarnaast kan je ook nog de equalizer handmatig aanpassen! Je kunt ook instellen dat een film of muziekbestand hervat op het moment dat de speler uit werd gezet.

De oordopjes zijn van redelijk goede kwaliteit, maar sluit je een separaat aangeschaft setje oordoppen (bijvoorbeeld de ep-630’s) of een goede hoofdtelefoon aan, dan hoor je pas echt wat de speler te bieden heeft!

Muziek is aan de hand van de id3 tags te sorteren, maar je kunt ook gewoon in de normale 'mappen' bladeren. Bestanden zijn ook te verwijderen.

De speler is gewoon plug en play, dat wil dus zeggen: gewoon drag&drop in windows verkenner (of in linux) zonder extra onnodige en omslachtige software of drivers!

Extra features
Verder heeft het apparaatje nog een tal van extra features ter beschikking, zoals een radio met 24 voorkeuze stations en opneemmogelijkheden, een voice recorder welke eventueel uit te breiden is met een externe microfoon, een tv-out om foto’s of video’s weer te geven op bijvoorbeeld een tv, een line-in die eventueel opgenomen kan worden, een tekentablet om (aan)tekeningen op te maken met verschillende kleuren en lijndiktes, een rekenmachine, een flashspeler voor spelletjes of extra programma’s, en bovendien uitbreidbaar geheugen met ondersteuning voor oa sdhc kaarten!

Een firmware upgrade is zo gedaan en is erg simpel. De stappen hoe je dit moet doen staan hier: http://www.cowonglobal.co...bmenu=support&category=21
Omdat de firmware upgrade wel je geheugen wist, moet je eerst al je bestanden op de speler backuppen als je dat wil. Wanneer je dit nodig vind, zit er op de meegeleverde cd ook een back-up programma.
Ook kan je verschillende thema’s of flash skins downloaden van internet als je uitgekeken bent op je huidige interface. Het installeren daarvan gaat net als de firmware upgrade.
Thema's: http://www.iaudiophile.net/forums/showthread.php?t=14856
Flash skins: http://www.iaudiophile.net/forums/showthread.php?t=18335

Het enige wat ik jammer vind is dat de line-in en tv-out kabels niet standaard meegeleverd worden maar apart dienen aangeschaft te worden.
Ik heb verder aan deze speler geen enkel minpunt kunnen ontdekken tot nu toe!

Zoek je een speler die alle features en uitbreidingen ondersteunt die je maar kunt verzinnen, uitstekende geluids- en beeld/video kwaliteit heeft met veel vermogen, een erg lange accuduur, en een uitbreidbaar geheugen heeft, zoek dan niet verder!

Niet overtuigd? Kijk op internet voor nog meer reviews. (bijvoorbeeld op anythingbutipod.com of op video.google.nl)
Erg goede speler: Een AANRADER!

Toevoeging 1: Ik heb nu ontdekt dat in de Koreaanse firmware als je goed zoekt soms een engels woord staat ipv een nederlands woord. Dit vind ik wel slordig, maar de Koreaanse firmware (3.57) is dan ook nog niet officieel uit in europa.

Toevoeging 2: Nu ik hem al een tijdje gebruikt heb, ben ik achter nog één klein min puntje gekomen. Namelijk: In mijn huidige (Koreaanse) firmware (3.57) gaat je zelfgemaakte ´bookmarklistlist´ en ´DPL list´ vrij snel weer uit beeld wanneer je deze opent. Dus als ik op die favorieten lijst druk, en ik blader even, en je wilt even de tijd nemen (8-9 secondes) om het nummer te lezen (deze schuift van rechts naar links als deze dusdanig lang is dat hij niet in één keer op het scherm past) dan verdwijnt het menu te snel weer. Ik had liever gehad dat deze alleen sloot wanneer je een nummer selecteerde.
Ook zijn de nummers in deze lijst genoemd bij de bestandsnaam en enkel gesorteerd op datum. (wanneer je ze toevoegde, dus recentste toegevoegd onderaan)
Misschien dat een toekomstige firmware hier verandering in gaat maken, en misschien dat je die lijsten op de pc kunt sorteren. Want liever de gegevens uit ID3 tags dan de bestandsnaam.
Dit is immers ook mogelijk in de grote muziek lijst, waarom dan niet in de favorieten lijsten.

• Cowon D2 Carrying case Black
  • Windows XP

Heb jij ook een Cowon iAudio D2 8GB Wit?

Ik heb er van de week even naar zitten kijken. Binnenkort een nieuwe lease-auto, zonder cd-wisselaar. Als ik een prima mp3 speler heb is dat ook niet nodig. Maar ik wil graag de mp3 speler (of beter gezegd ogg in mijn geval) in de auto aan de stroom leggen. Bij mijn huidige iAudio G3 gaat ie dan echter op de pc stand (mini-usb aansluiting) en kan ik niets afspelen. Is dat bij deze ook het geval? Zo niet (dus afspelen tijdens opladen), dan heb ik er binnenkort denk ik ook een.

Super spul van Cowon... owned echt alles imho!
Ik heb zelf een Cowon X5. In de opties kan ik kiezen in wat voor stand de USB poort moet staan. opladen of USB verbinding.

Maar tijdens opladen kan ik de speler wel in de speelstand zetten door PLAY knop ingedrukt te houden.
Ik heb wel een instelling gehad om in te stellen op wat voor methode de speler connectie maakt met de computer; drag&drop en nog iets anders. Deze functie is echter verdwenen in de nieuwste (koreaanse) versie van de firmware (3.57). Maar deze had volgens mij niets te maken met het opladen en het gebruik van de speler tijdens dit proces.
Ik heb geen playknop, enkel 3 knoppen die je zelf in kunt stellen en die pas geactiveerd worden wanneer de firmware wordt geladen, en een aan/uit/hold knop. Deze reageren allen niet wanneer de usb kabel in een lader of in de computer zit, helaas.
Je hoeft niet per sé het geheugen te wissen voor een firmware upgrade, je moet dan de 1e stap met het 0 bestand niet uitvoeren.
Meer kun je lezen op het iaudiophile forum
Ok dankje :) , maar wat ik me dan afvraag is wat dat bestand dan doet, enkel formatteren :?
Het zal toch niet enkel daarvoor dienen? Anders hadden ze het wel weg kunnen laten of als een optie kunnen aanbieden.
Heb het nog even nagelezen in de bewuste thread, het is dus wel mogelijk maar niet aan te raden aangezien het updaten van de firmware zonder het compleet wissen van de database later voor problemen kan zorgen.
Gelukkig is er niet elke week een firmware update en werkt de huidige firmware prima. dus voor het upgraden even de muziek backuppen :)
Yep, zal wel moeten. En inderdaad, dat is ook maar een enkele keer, dus dat maakt niet zoveel uit.
Ik heb de nieuwe firmware geïnstalleerd voor de twee nieuwe features :9 ;
Flash/thema (skin) support, en een woordenboek.
@prutsger Ik heb het net even geprobeerd, en als ik de usbkabel als lader gebruik, in een 230-5v usb converter voor in de auto dan gaat hij inderdaad in de laad-modus en kan je hem niet meer gebruiken. Op mijn firmware (3.57) zit verder niet een instelling die deze werkwijze beïnvloed.

De net lader heeft een andere aansluiting (lijkt er wel veel op maar is nog iets kleiner) en wanneer je die gebruikt kan je de speler wel gebruiken tijdens het laden. Wat je dus kan doen is een auto lader zoeken met zo'n zelfde aansluiting, of je moet een 12-230v transformator gebruiken waar je dan vervolgens gewoon de net lader op aansluit. Dit laatste doe ik zelf ook en werkt prima, maar is natuurlijk wel wat omslachtig. 8)7
Handig is dan wel dat je alle 230v net transformators kunt gebruiken in de auto, ook die van bijvoorbeeld een laptop. :9

Wat natuurlijk ook nog kan, is (aangezien de accuduur erg lang is) de speler alleen thuis opladen. ;)

[Reactie gewijzigd door kilian kl. h. op 12 september 2008 16:52]