Specificaties 15,6" (1366x768), 500GB (hdd+hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung NP370R5E-A02NL Review

wasgoed 11 september 2013, 1.420 views

Samsung NP370R5E-A02NL

Pluspunten

• Een mooi mat scherm.
  • Strak design.
  • Goede prijs/kwaliteit verhouding.
  • Accu die 4/5 mee gaat.

Minpunten

• Behuizing voelt een beetje cheap.
  • Onderhoud is lastig te doen.
  • Accu niet te vervangen.

Na wat speurwerk zowel online als in de winkels ben ik op deze laptop uitgekomen. Het was voor mij puur merk/processor wat mij naar deze laptop stuurde. Het mocht natuurlijk allemaal niet te duur worden, gezien de laptop puur gebruikt wordt voor de studie en ik hiernaast een prima game-pc heb staan. De laptop heeft een Intel core i5 3210m met 4gb werkgeheugen aan boord. Wellicht in de toekomst zal er een SSD in gezet worden (ter vervanging van de huidige HDD)

Te beginnen met de snelheid. Ik kom af van de eerder genoemde game-pc met daarin een keurige Samsung 840 250gb SSD, dus voor mij is het uiteraard moeilijk vergelijken wat betreft opstart snelheid. Wel kan ik je zeggen, of het nou ligt aan Windows 8 of de laptop, het valt niet tegen! Als ik in een college de laptop aanzet hoef ik nauwelijks te wachten op de laptop. Laten we even verduidelijken dat het hier gaat om een 500gb hard disk zonder enige vorm van SSD cache o.i.d. Verder presteert de laptop keurig, ik heb er onder andere Photoshop CS6 op ge´nstalleerd en het werkt er aardig goed op.

Uiterlijk en behuizing. Erg belangrijk bij het ontwikkelteam van Samsung kun je merken. De np370r5e ziet er keurig uit voor zowel de zakelijke gebruiker als voor de student. Het mag ook zeker opvallen dat het apparaat ontzettend dun is voor een "standaard" notebook. Het bevat tenslotte geen ultrabook processor en heeft dus wel goede koeling nodig om de hoog geklokte i5 processor koel te houden. Toch moet er gezegd worden dat de laptop erg plastic aanvoelt. Warmte ontwikkeling is prima te doen.

Verder aan uitbreidings-mogelijkheden zit je ook goed. De HDD en het werkgeheugen zijn goed te benaderen door een enkel schroefje uit een klepje te draaien en deze vervolgens eruit te schuiven. Het valt enkel wel op dat je geen open koeler aantreft, deze zit onder de behuizing die je niet zomaar kan open maken. Ik vrees dus dat het schoonmaken van de laptop in de toekomst problemen kan geven..

Het scherm is 1 van de pluspunten van deze laptop. De laatste tijd heeft Samsung zowat bij elke notebook van ze een mat scherm gebruikt en dat valt erg goed bij consumenten. Ook voor mij is dit perfect, het maakt niet uit waar ik zit in de college zaal ik heb totaal geen last van reflecties of hinderlijke spiegelingen. De resolutie van 1366x768 pixels is natuurlijk niks bijzonders op een 15,6" scherm, maar dat kun je natuurlijk ook niet verwachten van een laptop die maar 500,- kost. Kleuren zien er overigens wel erg netjes uit, alleen laat de kijkhoek nog wat te wensen over.

Nog een groot pluspunt van deze laptop is de lange accuduur van de laptop. Tot mijn grote verassing kon ik ongeveer 4 tot 5 uur zonder voeding werken! Dat is voor mij in ieder geval primeur gezien je hier, zoals ik al eerder zei, niet te maken hebt met een ultrabook processor en ook niet met een SSD. Graag wil ik dan ook in de toekomst er een SSD in zetten, dit scheelt toch al gauw 10% van het verbruik tegenover de huidige HDD. Een nadeel is wel dat de accu niet vervangbaar is (waarschijnlijk zodat de laptop hierdoor dunner kon zijn).

Overall is dit een uitstekende laptop! ik heb er uiteindelijk 480 euro voor neergelegd in een aanbieding. Wat een enorm goede deal is gezien de kwaliteit, beeldscherm, accuduur en snelheid van het geheel. Ik denk dat je niet snel een laptop vind, zelfs voor 100 euro meer, die meer te bieden heeft dan deze laptop. Samsung levert hiermee een erg goed product af en ik zie er naar uit om er een SSD in te zetten.

Heb jij ook een Samsung NP370R5E-A02NL?

Goede en geduchte review. Echter heb ik een vraag.
Mijn ouwelui hebben deze laptop ook, maar het scherm is echt 'enfant terrible'.
Mat is wellicht voor sommigen fijn (niet voor mij, ik wil perse brightview/glossy), maar het scherm is zo donker als wat. Als ik bij mijn ouders ben en ik zit aan tafel (zoals nu) op dat ding, dan is het scherm veel te donker. 's Avonds en 's nachts wanneer het donker is buiten gaat het wel, maar als het licht is buiten (nogmaals, ik zit gewoon in de woonkamer met de achterzijde van het scherm naar de schuifpui toe) dan is het een zeer zwak scherm. Instellingen aanpassen werkt overigens niet. Hier dan.

Ervaar jij hetzelfde ? Ben er benieuwd naar, anders moet ie maar even weg voor RMA.
Bedankt voor je reactie! Ik heb dit probleem ook gehad sinds de update van 8.0 naar 8.1. Je kan dit verhelpen door het apparaat te updaten dmv de update software van Samsung. SW-update heet het uit mijn hoofd. Daar vind je nieuwe drivers en daarna kun je de helderheid zelf weer aanpassen. Ik hoor graag als het gelukt is.
Mooi om te weten, mijn dank. Zal 't ze vertellen / voordoen wanneer ik er weer ben :P)