Specificaties Surround geluidsweergave - Bekijk alle specificaties

Logitech Wireless Gaming Headset G930 Review

Kiwi 11 september 2013, laatste update op 16 september 2013, 3.525 views

Logitech Wireless Gaming Headset G930

Pluspunten

• Mooi geluid
  • Accuduur
  • Zit lekker
  • Genoeg functionaliteit

Minpunten

• Dongle is niet bepaald compact

Features Score: 4
Opnamekwaliteit Score: 4
Ik heb een aantal jaren een Fatal1ty Gaming Headset gebruikt, maar deze begon pijn te doen aan mijn oren, en de geluidskwaliteit (microfoon en speakers) was ook niet echt geweldig. Ik ben geen audiofiel, en heb er ook geen verstand van, maar het klonk gewoon niet erg mooi. Ik heb bij een vriend een keer de Logitech G35 uitgeprobeerd, en vond dat toch wel een erg mooie headset. Ik zocht echter wel een draadloze versie, en gelukkig heeft Logitech die ook. Na ook de G930 uitgeprobeerd te hebben was ik helemaal verkocht, hij zat ook wat lekkerder dan de G35.

De headset zit in een stevige doos verpakt, met plastic waardoor je de headset al kan zien. De dongle/usb verlengkabel zijn er ook mooi in verwerkt. In de doos vind je verder nog een driver-cd en wat boekjes. De cd heb ik echter niet gebruikt, want je hebt grote kans dat er meer actuele drivers op de website te vinden zijn.

Het belangrijkste van een headset is volgens mij het gewicht, en dat is prima in orde. Als ik hem op heb voel ik hem bijna niet meer zitten. Hij drukt ook niet op mijn oren, wat bij de Fatal1ty wel het geval was. Het zijn lekkere grote omhulsels met een zachte rand, en aan de bovenkant zit een reep memory-foam. Dat is ook wat het belangrijkste verschil is met de G35, het zit een stuk lekkerder. De headset is verder nog erg makkelijk te verstellen, en voelt stevig maar flexibel aan. De rechter oorschelp is helemaal leeg, en op de linker zit: Een microfoon, deze is omhoog te klappen, waarbij hij zichzelf ook mute. Als de microfoon gemute is gaat er een rood lampje branden aan het uiteinde. Ook zitten er 3 instelbare g-knoppen op, een volume-scrollwheel en een muteknop. Aan de zijkant van die oorschelp zit nog een schuifknop om te schakelen tussen stereo en surround, en een LED om aan te geven of er connectie is. Onderaan de schelp zit de usb-poort en een LED om de oplaadstatus weer te geven. Door het gebruik van leer voor de schelpen en hoofdband in plaats van stof trekt de headset minder stof aan, en gaat het ook minder snel irriteren. De oplaadkabel dient tevens als usb-hub voor de dongle, en is goed lang. Het is wat onhandig om de dongle er in te steken, aangezien die dan haaks op de hub zit, maar het scheelt weer een usb-poort .

De draadloze functionaliteit werkt erg goed, de accu gaat behoorlijk lang mee, en zorgt niet voor veel extra gewicht. De usb kabel is wat lastig aan te sluiten als je de headset op je hoofd houdt, maar hij zit wel erg stevig vast. Als je de kabel aansluit blijft de connectie gewoon over draadloos gaan, dus mocht je dongle kapot gaan, zul je toch echt een nieuwe dongle moeten kopen. Als de batterij bijna op is krijg je keurig een (optionele) melding, waarna je meestal nog een half uur door kan gaan.

Zoals in de inleiding al vermeld heb ik niet veel verstand van geluid, maar de headset klinkt stukken beter dan mijn oude Fatal1ty. Ik speel vooral Battlefield, en de geluiden als explosies of geweerschoten klinken erg mooi en overtuigend. De virtuele 7.1 optie klinkt ook erg mooi, je merkt het verschil goed. De microfoon klinkt ook erg mooi, weinig ruis door de anti-ruis microfoon, en geen gekraak etc.

De software werkt handig doordat de knoppen voor de verschillende menu’s in een afbeelding van de headset zijn verwerkt. Hierdoor kan je makkelijk naar het menu wat je wilt bereiken. Ik geef bij de verschillende menu’s wat uitleg:

G-toetsen/profielen
Hier kan je functies geven aan de G-toetsen, en kan je ook profielen instellen die óf te wijzigen zijn met de g-knoppen, óf gestart worden samen met een bepaald programma. Het werkt makkelijk, en de macro’s worden opgeslagen, dus zijn ook makkelijk opnieuw te gebruiken.

Equalizer
Ik heb hier niet echt verstand van, maar je kan het volume, microfoonvolume etc aanpassen. Ook is er nog een uitgebreidere equalizer beschikbaar.

Surroundsound
Hier kan je de niveau’s aanpassen van de verschillende speakers in de 7.1 opstelling. Ook is er een knop om de surroundsound te testen.

Stemavatars
Hier is het mogelijk om verschillende stemavatars aan te zetten, dit is misschien een paar keer leuk, maar bied niet echt veel toegevoegde waarde. Je kan de stemavatars ook via de g-knoppen schakelen.

Ik ben erg tevreden met deze headset, hij zit lekker, ziet er goed uit en geeft erg mooi geluid. Ik vergeet hem echter wel af en toe op te laden, maar de voordelen van de draadloze functionaliteit maken dat weer helemaal goed. Hij is makkelijk te gebruiken, en ik raad hem iedereen aan! Hopelijk hebben jullie wat aan deze review, en jullie mogen natuurlijk altijd vragen stellen!

Heb jij ook een Logitech Wireless Gaming Headset G930?

Op de site staat dat deze draadloze headset geen vertraging heeft, klopt dit ook echt?

verder is dit in principe dus gewoon de logitech g35 alleen zonder kabel toch?
Ik heb zelf in ieder geval nooit last gehad van enige vertraging, ik denk niet dat er veel verschil inzit met de G35 op dat punt.
Op andere punten verschilt de headset echter wel. De G930 had naar mijn mening een stuk beter comfort, en er zijn nog wel meer verschillen. Het is al een paar jaar geleden dat ik de twee heb vergeleken, dus ik weet het niet precies meer.
maar jij vond de g930 dus in het algemeen beter dan de g35?

Want ik ben dus aan het twijfelen tussen beide.
Ik heb de G930 inderdaad gekozen omdat ik het comfort stukken beter vond. De draadloze functionaliteit was een leuk extraatje, maar vaak had ik toch de headset gewoon de hele tijd aan de lader hangen. Ik zou zeggen, test het verschil uit in een winkel.
Foto's zouden de review helemaal afmaken.
Sorry, ik heb geen foto's. Gelukkig zijn er anderen die wel foto's hebben :)
Hoe zit het met deze koptelefoon ivm ruis bij stilte? Kan je iets horen? Heb je veel draadloze apparatuur.
Als er geen geluid wordt afgespeeld is het gewoon helemaal stil, ik heb geen last van ruis. Ik heb een telefoon, tablet, wi-fi router, bluetooth, vlak naast de headset in gebruik, maar geen last van storing. En hij dempt het geluid van buiten ook nog :)
Helemaal mee eens, er is geen spraken van ruis met deze headset zelfs ladend. Het enige is dat je geluk moet hebben met de microfoon. Ik heb er 2 moeten vervangen omdat de micro ruis geeft en de feedback automatisch aan staat. Dit hebben ze momenteel opgelost geloof ik met hun nieuwe software. Mijn derde paar heb ik al een 2 jaar maar een paar weken geleden is het nepleer op de oorkussentjes gelost door het langdurig gebruik.
Als je er een wil kopen, zal het een van de beste zijn die je kan kopen met deze prijs. Vrij licht, draadloos, goede stereo en surround (bass is niet de beste), comfortabel (hoewel een bredere hoofdband niet zou misstaan).
Super review, haalt veel twijfels weg!
Ik ben al een geruime tijd opzoek naar een goede draadloze headset.
Ik ga de headset gebruiken voornamelijk voor Skype op de PC, dus hoe zit het met de microfoon?
Is de microfoon gewoon goed, zonder ruis en ben je goed verstaanbaar?
Thanks!

(edit: Heb jij deze voor een mooi prijsje kunnen kopen, zo ja waar?:))

[Reactie gewijzigd door Jefixed op 29 oktober 2014 17:20]

Fijn om te horen dat je de review goed vindt :)

Ik heb zelf nooit de kwaliteit van mijn eigen microfoon getest, maar ik praat vaak met anderen die gebruik maken van de G930 of G35, en ik vind het een prima geluidskwaliteit.
Amper ruis, duidelijk verstaanbaar. Het is natuurlijk niet aan te raden om deze microfoon te gebruiken voor een professionele zangcarrière, maar voor Skype etc. is het zeker meer dan voldoende.
Haha oke, eerst was mijn keuze gevallen op de Sony Gold headset, alleen toen stuurde iemand mij dit door... Volgens mij is deze vele male beter dan die ik op het oog het. Dus ik denk dat ik deze ga aanschaffen. Thanks! :-)