Specificaties 1-bay dock met USB2.0, eSATA - Bekijk alle specificaties

Sharkoon SATA QuickPort PRO Zwart Review

Rey Nemaattori 11 september 2008, laatste update op 11 september 2008, 4.012 views

Sharkoon SATA QuickPort PRO Zwart

Pluspunten

• Snel schijven wisselen
  • 2,5" én 3,5'
  • eSATA snelheden
  • USB Hub/Cardreader

Minpunten

• HDD onbeschermt tegen 'de elementen'
  • On/Off aan de 'achterkant'

Kwaliteit voeding Score: 5
Ik ben geen impulsieve koper, maar de dag dat ik dit ding zag staan ben ik er naar gaan zoeken op internet om er een aan te schaffen.

Al jaren heb ik, zoals zoveel downloaders een probleem: een HDD raakt vol en sneller dan je denkt. Branden op DVD(toen nog op CD, go figure) was ik nooit een fan van, puur omdat het A. Veel tijd en moeite kost, B. CD/DVD's last hebben van CD-rot, C. Je in no time met hele kasten vol met spíndels aan CD/DVD's hebt.

De enige optie is dus schijfruimte bij kopen... dat werkt redelijk tot je kast vol raakt...sure ik heb gedacht aan sledes of externe hdd's...probleem is dat je voor iedere HDD een slede/case moet kopen(==duur) of de schijven omwisselen per slede/case wat nogal tijdrovend is.

En toen was er de Quickport(PRO).

In 5-10 seconden(ivm spindown tijd)) een hdd swappen alsof je een andere schijf in je DVD speler gooit en, omdat ik em met eSATA gebruik, 0,0 loss van snelheid, ideaal! Series, films, muziek kunnen praktisch onbeperkt opgeslagen worden op schijven die, doordat ze enkel aanstaan waneer je ze nodig hebt, bijzonder lang meegaan.

Wellicht zullen de connectoren op de schijf misschien sneller slijten dan gebruikelijk, maar ik zie dat niet echt als een probleem, zulke connectoren zijn gemaakt voor duizenden aan en af koppelingen, tenzij je moeite doet zul je daar tientallen jaren over doen bij normaal gebruik.

Het uitwisselen van data met vrienden is opeens een stuk makkelijker geworden en nseller geworden.

Waar wel mee uitgekeken moet worden is het feit dat het nog steeds een harde schijf is en je Quickport dus stevig moet staan, bij 3,5" hdd's worden ze nl. een beetje top zwaar en kunnen opvallen als je er tegenaan stoot. Ook zaken als stof, vuil, vocht e.d. hebben direct toegang tot de hdd, een beschermkapje is wat dat betreft geen overbodige luxe.

Een vreemde keuze is imo de locatie van de powerbutton. Deze zit aan de 'achterzijde': naast de power, USB-in en eSATA poort. Je kan de quickport omdraaien, maar dan zit de USB-hub en de kaartlezer aan de achterzijde en kijk je tegen een dradenboel aan.

Heb jij ook een Sharkoon SATA QuickPort PRO Zwart?

Ik heb hier ook naar staan kijken, maar heb besloten om een 3tal losse drives te nemen

de casings zijn gelijk, en ik gebruik alleen de esate + power van één, en swap zo mijn drives uit
staan steviger op de voetjes, en uitwisseling is net zo eenvoudig

tasje + kabelsetje is zo meegenomen

( mis idd alleen de USBhub hiermee, maar daar kom ik wel overheen :P )
Je vergeet de card reader xD
Er zijn protectors van sharkoon zelf te koop voor gebruik bij de quickport.