Specificaties Socket 1150 met Intel B85 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-B85M-HD3 Review

Majin Buu 11 september 2013, 1.828 views

Gigabyte GA-B85M-HD3

Pluspunten

• Goedkoop
  • Stabiel
  • (Tijdelijk) non-Z overclocking met K-procs
  • Klein & smal

Minpunten

• Mindere geluidschip onboard

Layout Score: 4
Deze review schrijf ik specifiek voor de non z overklok-optie van K-procs met dit board.

Op mijn vorige sandybridge set kon een non K proc in combinatie met een Z75 of Z77 board maximaal 4 extra bins boven de max turbo freq geklokt worden.
Bij de overstap naar Haswel eerst goed het net afgestruind naar alle mogelijkheden reviews en ervaringen van het nieuwe platform. Jammer genoeg heeft Intel de 4 bin-overklok mogelijkheid voor non K procs geannuleerd op het Haswel platform. Als je zelf toch een kleine overklok wilt toepassen voor net dat extra beetje performance ben je nu gedwongen om een
K proc te kopen. Echter sommige mobo fabrikanten hebben de verplichting om een Z-chipset bord te gebruiken voor overklokken weten te omzeilen met overklok-features op oa budget B85 borden zoals deze Gigabyte GA-B85M-HD3.

Voor de features en specs, zie de weblink:

Intel echter is hier niet blij mee en stuurt aan op een OS update en/of BIOS update die dit weer allemaal ongedaan maken:

Voor mij dus geen OS updates en Bios updates meer.

Bottom line: zolang ik er gebruik van kan maken (geen OS updates en BIOS update doen) draait mijn 4670K op 4.0 of 4.2 GHz zonder voltage-aanpassingen en bij deze een waarscuwing aan mede-tweakers, Non-z overklokken gaat dus verdwijnen.

Heb jij ook een Gigabyte GA-B85M-HD3?

Ondersteunt dit moederboard ook Wake On Lan?

[Reactie gewijzigd door Burnd op 14 september 2013 18:48]

Die optie zie ik niet in de UEFI (wellicht onder een andere naam die mij niet bekend is...)