Specificaties Bedraad Qwerty - Bekijk alle specificaties

Roccat Isku FX (Qwerty) Zwart Review

Kiwi 11 september 2013, laatste update op 27 augustus 2014, 1.077 views

Roccat Isku FX (Qwerty) Zwart

Een zeer degelijk en mooi ontworpen toetsenbord met veel extra functies. Werkt goed samen met andere Roccat producten.

Pluspunten

• Mooi
  • Typt lekker
  • Aanpasbare media-keys en f-keys
  • Veel extra knopen voor macro's, zonder al te veel ruimte in te nemen
  • Multi-color LEDs

Minpunten

• Easy-Shift[+] vervangt Caps-lock
  • Software is traag met toepassen (op te lossen door een uitzondering toe te voegen aan je virusscanner)
  • Roccat Talk FX is bijna nergens te gebruiken

Ik heb dit toetsenbord gekocht in combinatie met een Roccat Kone XTD, omdat ik graag een muis en toetsenbord wil die met elkaar samenwerken. Ik ben overgestapt van een G510 + G500 van Logitech, waarbij de muis wat minder mijn ding was. Ik heb hem bij de Media Markt even uitgeprobeerd, en kwam erachter dat hij lekker typte. Na op internet nog wat aanvullende informatie te zoeken ben ik tot de conclusie gekomen om deze combinatie te kopen.

Het toetsenbord is in een mooie doos verpakt, en zit goed en stevig vast. Er zit nog een beschermfolie omheen, dus het toetsenbord kwam gloednieuw uit de doos. In de doos zit: Het toetsenbord en een installatie handleiding. De drivers kunnen alleen via internet gedownload worden, dus houd daar rekening mee. Verder is de verpakking niet heel erg speciaal, gewoon een doos met een toetsenbord.

Het toetsenbord heeft een strak uiterlijk en past mooi bij de Roccat Kone XTD. Ik vind hem persoonlijk stukken mooier dan de G510, vooral omdat het wat meer hoekig is, en niet zo afgerond. Links bovenin zitten 5 blauwe lampjes die aangeven welk profiel actief is, daarnaast een rood lampje dat gaat branden als je een macro opneemt, en daarnaast een knop om macro’s op te nemen. In het midden zitten acht mediaknoppen. Rechts zit nog een knop om de verlichting aan te passen (0%, 20%, 40%, 60%, 80% en 100%). Verder is er natuurlijk het toetsenbord, wat mooi verlicht wordt door de aanpasbare verlichting. Het licht komt vooral uit de toetsen, er komt niet echt veel tussen de toetsen door. Aan de linkerkant zitten nog 5 macro toetsen, en onder de spatiebalk 3 “Thumb-keys”. Deze zijn overigens altijd blauw verlicht. Onderaan zit een vaste polssteun, deze vind ik persoonlijk erg fijn: Niet te lang, niet te kort, niet te hoog of te laag. Het toetsenbord is met een structuur afgewerkt, en om de toetsen zit een glanzend glad oppervlak. Hiervan is ook het logo op de polssteun gemaakt. Ik vind het een erg mooi toetsenbord. De zogenaamde Easy-Shift[+] knop vervangt echter wel de caps-lock knop (hoewel dit voor sommige gamers misschien wel beter is ;) ). Je kan via de software de knop wel instellen als caps-lock. Wat zeer handig is, is dat bij elk product dat Roccat Talk ondersteund je een toets kan instellen als algemene Easy-Shift[+] knop, waarmee ik in mijn geval dus de functies van mijn toetsenbord en muis verander met een druk op mijn muis. Hierdoor is de Easy-Shift[+] knop op mijn toetsenbord onnodig en kan ik die dus weer gewoon op Caps Lock zetten.

De software was makkelijk te vinden op de site van Roccat, en was snel ge´nstalleerd. Het ziet er overzichtelijk uit, en is in zes tabbladen verdeeld. Onderin zit ook nog een balk met 5 profielen. Deze profielen kan je optioneel aan maximaal 3 executables linken, waarbij dat profiel geactiveerd zal worden als een van die executables actief is. Het toepassen van wijzigingen in de instellingen duurt wel erg lang, dit ligt niet aan de muis, aangezien profielwisselingen etc. direct worden uitgevoerd. Ik heb hierover contact opgenomen met Roccat, en als je een uitzondering voor de 2 .exe bestanden van de driver aan je virusscanner toevoegt werkt alles helemaal perfect! In de laatste driver versies is dit ondertussen opgelost. Hieronder nog wat toelichting op de tabbladen.

Main Control
Hier kan je de functies van de Easy-Shift[+] knop, de M-knoppen en de T-knoppen aanpassen. Ze hebben allebei een extra functie voor als je de Easy-Shift[+] knop ingedrukt houdt.

Easy-zone Control
Hier kan je de knoppen in het vlak tussen 1, 5, B en Z aanpassen wat ze doen als de Easy-Shift[+] knop indrukt. Denk hierbij aan macro’s, snelkoppelingen en een timer.

Media Keys/F-Keys
Hier kan je de functies van de media en f-knoppen aanpassen, deze werken niet i.c.m. Easy-Shift[+].

Advanced Control
Op dit tabblad kan je de verlichting aanpassen, met eventueel een ‘breathing’ effect. Je kan ook wat toetsen uitschakelen, zoals de windows-toets en de tab-toets. Ook kan je de helderheid van de verlichting instellen, en eventueel een dimmer instellen. Ook sound feedback bij het wisselen van profielen, macro’s opnemen en trophies kan je hier instellen. Ook wordt er op de site van Roccat geadverteerd met Roccat Talk FX, maar deze functie voegt bijna niets toe. De support voor dit soort functies moet in een game ingebouwd worden, en ik ben het nog nergens tegengekomen. Je kan wel zelf software schrijven om de LEDs aan te sturen.

R.A.D.
Hier zie je statistieken en trophies. Je kan bijvoorbeeld het aantal keystrokes zien, ook speciaal van de WASD- en de speciale toetsen. Ook kan je trophies unlocken, wat ik nou niet echt een toegevoegde waarde vindt.

Update/Support
Je kan op dit tabblad naar updates zoeken, of naar de online support van Roccat gaan.

Ik ben erg blij met dit toetsenbord, hij typt lekker, en hij ziet er mooi uit. Ook de samenwerking met andere Roccat Talk ondersteunde producten is erg fijn, de integratie werkt erg prettig. Ik hoop dat jullie wat aan deze review hebben, en als je een vraag hebt: stel hem!

EDIT 1 (27-08-2014):
Toevoeging ervaring in combinatie met Roccat Kone XTD
Toevoeging oplossing van trage drivers
Toevoeging linken van profielen met executables

Heb jij ook een Roccat Isku FX (Qwerty) Zwart?

Leuke review, geeft een aardig beeld. Je moet wel even je plaatjes fiksen.
Wat is er mis met de plaatjes dan? Ik zie ze wel gewoon :?

EDIT: Als het goed is werken ze nu wel :)

[Reactie gewijzigd door Kiwi op 16 september 2013 20:17]

Doen ze zeker, top!
"Ik ben erg blij met dit toetsenbord, hij typt lekker, en hij ziet er mooi uit. Hij zou ook goed moeten samenwerken met de Roccat Kone XTD, maar helaas zit daar een defect in, als ik een nieuwe heb laaat ik jullie weten hoe dat gaat."

Graag!
Sorry, helemaal vergeten! 8)7

Ik zal proberen de review vandaag bij te werken, maar in het kort: De samenwerking tussen beide is erg prettig. Hierdoor is het niet meer nodig om de Caps Lock toets als Easy-Shift in te stellen, dat doe ik gewoon via de muis.