Sony Xperia S Wit Review

Frikandelhoofd 11 september 2013, laatste update op 15 december 2013, 421 views

Sony Xperia S Wit

Pluspunten

• Prachtig scherm
  • Goed design
  • Draait op Jelly Bean
  • Redelijke camera mét fysieke knop
  • Laadt snel op
  • Prima specificaties voor een mid-ranger
  • Tweedehandsprijs is heel laag

Minpunten

• Accu niet verwisselbaar, niet geweldig
  • Achterklepje zit zonder kneedgum erg los
  • Is (iets) groter dan de schermdiagonaal je zou laten denken.

De Sony Xperia S verdient een tweede kans.
Deze review is daarom ook voor mensen die de Xperia S in deze tijd overwegen. Er is namelijk een hoop veranderd sinds de komst van de Xperia S. Zo klaagde men in het begin vooral over het feit dat de Xperia S begon met Android Gingerbread, versie 2.3, maar hij heeft inmiddels 4.1 Jelly Bean ontvangen. En dit maakt nogal een verschil in hoe soepel de telefoon werkt.

Het is belangrijk dat je de Xperia S niet ziet als super high-end flagship smartphone. Dan ben je namelijk hoe dan ook teleurgesteld. Als je de Xperia S echter beschouwt als mid-range model - daar streeft de prijs immers naar - dan lijkt hij spontaan een stuk aantrekkelijker. Je krijgt een prachtig HD scherm op een relatief klein scherm (vergeleken met moderne smartphones) wat zorgt voor een pixeldichtheid groter dan die van een iPhones Retina scherm. Vergeleken met de Full-HD schermen van moderne smartphones lijkt dit scherm matig, maar wanneer je bedenkt dat je te maken hebt met een mid-range toestel die een tijd geleden uitkwam, dan is het scherm toch echt het hoogtepunt van de Sony Xperia S. En dat moet ook, want het scherm gebruik je altijd om met je telefoon te werken.

De Xperia S is groter dan de schermdiagonaal van 4,3" je zou laten denken. Dit komt vooral door het lichtgevend antenne-balkje onderaan het toestel. Als je hem dan weer vergelijkt met flagships van eind 2013 zoals de Nexus 5 of de Galaxy S4, dan is hij alsnog niet erg groot. Het is een mooie grootte voor mensen die deze moderne smartphones net te groot vinden.

Ik ben altijd zuinig geweest op mijn Xperia S. Sommigen klagen over de USB en HDMI flapjes die snel zouden afbreken, maar de mijne zitten er nog stevig op. En dat terwijl ik elke dag sowieso een paar keer het USB flapje opendoe om hem op te laden of in mijn dock te zetten. Persoonlijk heb ik liever het uiterlijk mét flapjes en eventuele moeite om ze open te doen, dan géén flapjes. Zoveel werk is het namelijk ook weer niet om het flapje open te doen, in tegenstelling tot wat sommige reviewers je willen laten geloven. Verder is er niks beschadigd van de telefoon, ondanks dat ik hem bijna altijd zonder hoesje gebruik.

De Xperia S heeft een verwijderbaar achterklepje. Als je denkt dat de accu dan is te vervangen, dan heb je het goed mis. Het achterklepje van het apparaat kan er alleen af om een Micro SIM kaart te injecteren. Als je dan denkt dat het achterklepje goed vast zit omdat je hem toch bijna nooit verwijdert, dan heb je het alweer goed mis. Als je de telefoon in landschap modus houdt om bijvoorbeeld te gamen, dan gebruik je de achterkant voor grip van je vingers. Het is me in het begin vaak voorgekomen dat hierdoor het klepje een beetje omhoog schoof (de manier om hem los te maken), waarna ik besloot om er een stukje kneedgum tussen te doen om het klepje in principe stroever te maken. Nu klaag ik er niet meer over, maar het moet genoemd worden omdat dit een heuse designfout is. Als je tenslotte nog zou denken dat de accu niet verwijderbaar is omdat hij goed genoeg is, dan zul je helaas alweer teleurgesteld zijn. De 1750mAh accu is kleiner dan die van huidige smartphones, en dat is dan ook het probleem. De telefoon gaat softwarematisch goed om met de accu, maar de accu is gewoon te klein. Je moet er altijd aan denken dat je hem bij gewoon gebruik net wel of net niet de dag door kunt krijgen. Eén ding is hier erg handig bij: de telefoon laadt erg snel op. Of dit ligt aan de kleine accu of de goede lader, dat weet ik niet. Wel weet ik dat het snelle opladen alleen in het stopcontact werkt - de computer geeft schijnbaar te weinig stroom. Ik zou gokken dat via het stopcontact laden tot drie keer sneller gaat dan via de PC, niet alleen met de bijgeleverde lader die zelf snel laden toestaat, maar ook met de lader van de 2012 versie Nexus 7.

Ik heb ook meerdere malen een andere ROM erop gezet. Toch ben ik altijd weer terug gegaan naar Sony's officiële ROMs. Of dit ligt aan het feit dat Sony altijd handige software features heeft ingebouwd zoals Small Apps of de notificatietoggles, dat weet ik niet zeker, maar het zal zeker een rol spelen. De software en Sony's Android skin zijn zeker goed, behalve de launcher die best vaak een beetje lagt. Als je dan een andere launcher installeert is dit probleem helemaal verholpen. ROMs maken de telefoon vaak wel een stukje sneller, maar sinds de Xperia S officieel Jelly Bean heeft ontvangen zie ik het nut er niet meer van in. Hij is zo snel als hij kan zijn met zijn 1,5GHz Dual Core processor en 1GB RAM. Hoewel hij niet zo soepel werkt als de allerduurste smartphones, is het voor een mid-ranger zeker niet verkeerd.

Tenslotte wil ik de camera nog benoemen. Ik ben zelf een hobbyfotograaf, en ik ben begonnen met smartphone fotografie omdat ik vroeger geen geld overhad om een echte camera te kopen. Ik begon met de K800i, nam daarna de Satio, besloot vervolgens te upgraden naar de Nokia N8 maar ik verlangde toch naar Android. Dus hoopte ik dat de Xperia S met ook 12 megapixels in de buurt zou komen van de Nokia N8.
In eerste instantie was ik teleurgesteld. De Xperia S is lang niet zo capabel als de Nokia N8. Maar wanneer de de Xperia S niet ziet als 'camera met telefoonfunctionaliteit' zoals de N8, maar meer als 'smartphone met een camera' dan is de camera nog wel redelijk goed. Hoewel hij altijd veel ruis en oversharpening produceert, zien de niet ingezoomde of gecropte foto's er wel prima uit. Eigenlijk heb ik niks te klagen met de totale functionaliteit van de Xperia S, zelfs nu nog niet.

Ik zou binnenkort graag weer van telefoon willen upgraden, maar hoe ik het ook bekijk heeft geen enkel toestel een échte toevoeging op mijn huidige Sony Xperia S. Hij werkt redelijk snel, heeft een goede camera en ik kan er vrijwel alles mee wat je op een smartphone zou willen. Ik ben zo tevreden met mijn Xperia S dat ik er nog graag langer mee doe, zelfs al heb ik het toestel nu bijna twee jaar. Gelukkig heb ik 'm niet bij een abonnement gekocht :)
Kortom, de Xperia S is zelfs nu nog een prima telefoon, vooral voor de prijs. Je kunt een veel duurder apparaat kopen, maar dan zal die enkel wat sneller werken, iets betere plaatjes schieten of gewoon iets mooier werken. Maar er is niet veel wat zulke smartphones kunnen, wat de Xperia S niet kan. Wederom, de Xperia S verdient een tweede kans. Niet als high-end smartphone nu, maar als mid-ranger. Een erg goede mid-ranger, als je hem vergelijkt met toestellen zoals de Galaxy S4 Mini.

Heb jij ook een Sony Xperia S Wit?

Reviews door de redactie

Ik zelf ben ook tevreden over de telefoon, ik heb hem in de standaard zwarte uitvoering, maar nu merk ik dat hij toch wel moeite krijgt met de nieuwe apps, het mooiste is dat deze standaard 32GB heeft. Dus heel veel muziek staat er op. Ik overweeg om in 2014 up te graden naar een nieuwe Sony smartphone. In tegenstelling tot jouw bewering over die accu, valt het mij reuze mee. Op werkdagen gaat hij om 03:30 van de lader en gaat hij om 16:30 er weer in en dan heb ik nog 10% over. Ik doe dan Facebook whatsapp en e-mailen, en game relatief weinig. Je oplader is trouwens een snellader