Specificaties 5GHz WiFi + router, 4x 1Gbps switch - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-WDR4900 Review

voodooless 11 september 2013, 2.562 views

TP-Link TL-WDR4900

Pluspunten

• bereik
  • snelheid (als hij werkt)

Minpunten

• Bij veel streams heel snel onstabiel
  • reboot bij bijna alle wijzigingen van instellingen

Beheerbaarheid Score: 3
WLAN-bereik Score: 5
Ik was een tijdje terug op zoek naar een accesspoint met goed bereik en veel snelheid. Alle andere features interesseren mij eigenlijk niet, en daar heb ik dus ook niet echt op gelet (zoals router functionaliteit, media server dingen, enz..) Na het lezen van enkele reviews kwam ik op de TP-link uit.

Bereik is uitstekend, evenals de snelheid. Er is echter een groot en bovenal storen mankement: Zodra je veel data via meerdere TCP steams gaat versturen wordt de router instabiel en moet je het ding resetten om weer een goede verbinding te krijgen. Zo is het streamen van video bijvoorbeeld nooit een probleem, maar het kopiŽren van bestanden over het netwerk, of een usenet download is het mogelijk om de tp-link binnen 5 minuten onbruikbaar te maken. Niet alleen voor de betreffende laptop, maar voor ook voor alle andere aangesloten devices (ipad, iphone, android phone enz..)

Ik heb hierover meerdere malen contact gehad met support. Die ontkenden het probleem niet eens, en radden me aan om de snelheid terug te schroeven... WTF... ik kocht dat ding toch juist voor de snelheid :? Ook de twee firmware updates die na de aankoop uitgebracht zijn, brachten geen enkele verbetering.

Op deze manier is dit product dus volledig onbruikbaar voor mij.

Mijn tip: koop dit ding niet!

Heb jij ook een TP-Link TL-WDR4900?

Dit klinkt meer als een rant dan als een review.
Ik heb dit ding ook, heb vaak ~6 apparaten aangesloten, zowel bedraad als draadloos, en nergens last van als het gaat om vastlopers de afgelopen 4 maanden.
Ik heb een 120/6 UPC verbinding en download vaak op de hoogste snelheid van usenet.
Is het een rant als ik het ding vandaag al om het kwartier heb moeten resetten? Ik zet hier gewoon neer wat mijn ervaring is met dit ding, niet meer niet minder. Zowel op 2.4 als of 5 Ghz precies de zelfde problemen.

Don't get me wrong: als ie werkt is ie super snel en het bereik is uitstekend! Als jij dus verder nergens last van hebt, dan heb jij gewoon mazzel :)

Ik ben overigens niet de enige die er last van heeft. Hier en daar zijn meer mensen te vinden met de zelfde problemen, en niet alleen met deze router, nog enkel dit merk. Helaas worden dit soort dingen in reviews nooit getest..

[Reactie gewijzigd door voodooless op 11 september 2013 10:17]

Ik heb m nu meer als een maand en ik kan met 2500 connecties totaal torrents aanzetten (meer dan 50 torrents tegelijk) en dat ding is zo stabiel als het maar zijn kan.
En daarbij blijft browsen ook nog snel wat bij menig router wel anders is.

Ik denk dat je iets verkeerd ingesteld heb geef m is een factory resetje of kijk eens naar je beveiligings instellingen of log instellingen.
Als je de enigste ben met dit probleem dan is het of dike pech dat je een slecht apparaat heb wat hoogst onwaarschijnlijk is of je heb oude firmware of het is 1 van je instellingen.

Aangezien dit al een wat oudere revieuw is is het probleem misschien al opgelost?
Vertaling: "Ik heb geen probleem dus jij kan het ook niet hebben".

Erg irritante reactie die je vaak ziet op fora als mensen problemen ondervinden met producten. Een combinatie van autisme en een corporate fanboy zijn denk ik.
Ik begrijp de situatie. Deze router is natuurlijk super goedkoop en toch erg snel. TP-Link biedt een super support gezien de prijs die betaald wordt. In de toekomst komt er vast nog een update die deze problemen verhelpen al kan het even duren. Dit was bij de WRD1043ND ook zo.

Ondanks deze review ga ik er ook nog 1 kopen, Even geduld! :)
Ik heb hetzelfde probleem, het lijkt dat hij bij veel nieuwe connecties met veel data ineens kan crashen. Bijvoorbeeld als je veel data moet syncen met Google Drive en daarbij de maximum upload gebruikt, en nog wat telefoons in huis hebt die op wifi zitten.
Misschien moet je proberen bij WAN instellingen je internetsnelheid op te geven, anders voert hij het misschien te snel door naar je modem en crasht die ;)
Top router! Fabrieksrommel firmware eruit, DD-WRT erin en dan weet ik zeker dat je ner-gens last van hebt!

Succes!

[Reactie gewijzigd door dixi75 op 26 oktober 2013 14:53]

DD-WRT er in???? Ik heb nog geen stable DD-WRT voor deze kunnen vinden met ondersteuning voor hardware NAT want dat was de reden dat ik deze wilde hebben. Na 3/4 jaar ben ik het ding gewoon zat. DHCP via Ziggo is een drama. En zelfs de tips werken niet altijd.

Een Wireless router moet zo zijn dat ook een leek er mee om kan gaan, en met dit ding, nee. Big fail. Ja hij is snel, ja hij is grandioos als hij werkt, maar er zijn toch een aantal puntjes waarin ik mee ga met de reviewer.
  • Stabiliteit bij groot aantal connecties;
  • Geen DHCP bij Ziggo,