Trust KB-1800S Slimline Keyboard Aluminium Review

ZeBoxxToo 10 september 2008, 842 views

Trust KB-1800S Slimline Keyboard Aluminium

Pluspunten

• stil, compact, plat, bedraad, layout

Minpunten

• keycaps slijten relatief snel, geen volume up/down knoppen.

Reden van aanschaf:
Dit toetsenbord heb ik enkele jaren geleden aangeschaft omdat een vorig Logitech model een ongeluk met een glas cola had gehad. Ik ben daarna op zoek gegaan naar een soortgelijk 'compact' model dat stille toetsaanslagen had (daarover meer later) en de toetsen op een - voor mij - logische plek had zitten. Naast dit model was er nog een zwart model van Trust dat meer op een rechthoekige versie van de huidige Trust KB-1400 Slimline leek, inclusief rechthoekige knopjes in een soort rand bovenaan, maar heb uiteindelijk voor dit aluminium model gekozen vanwege de stevigheid en uiterlijk dat beter bij mijn computer past.

Ergonomie:
Met de delete toets nabij de backspace (ipv onderaan zoals op de meeste huidige toetsenborden), een lekker aparte numpad, de pijltjestoetsen die iets verschoven zijn van de rest van het toetsenbord, was de layout voor mijn gevoel perfect. Uiteindelijk hangt dit toch een beetje af van waar je aan gewend bent, en een andere layout wen je ook wel weer aan - maar toch vind ik het jammer dat nieuwe layouts in ieder geval die delete toets onderaan hebben geplaatst.
De toetsen zijn zoals van een notebook en dus lekker stil; ik werk veel 'snachts en dan is het geratel van een 'gewoon' toetsenbord voor anderen om me heen toch niet echt lekker.

Functionaliteit:
Het is een toetsenbord en doet, wat dat betreft, wat het doen moet. De vraag zal hier dan ook vooral gaan om de extra functionaliteits toetsen, en dat is bij dit toetsenbord een ietwat sumier.
De ronde 'verchroomde' toetsen linksboven zijn play/pause, mute, previous, next qua multimediate en daar direct naast home en favorites. Dat deze laatste twee niet apart zijn gezet is wat vreemd - bovendien zitten 2 van de andere toetsen rechtsboven, namelijk e-mail en sleep/wake.
Wat er toch vooral mist is volume down/up, al gebruik ik zelf Volumouse om volume veel sneller te kunnen regelen dan met knopjes op toetsenborden, maar als je net even aan het typen bent zou het wel handig zijn als deze knopjes er toch waren.

Precisie:
Het is een bedraad toetsenbord, dus dat zit wel goed. Qua toets aanslagen is het meer dan prima, of je nu recht op het midden drukt of op een hoek, de toets aanslag wordt geregistreerd, terwijl een ampere aanraking genegeerd wordt, wat bij sommige slimline toetsenborden wel eens anders wil zijn.

Vormgeving:
Ieder z'n eigen meug, maar de vormgeving van dit toetsenbord is voor mij prima - nogmaals, omdat deze goed bij mijn computer past. Wel had ik de ronde speciale knoppen liever rechthoekig gezien, de home/favorites knop naast de e-mail knop, en die slaapstand knop dan helemaal rechtsbovenaan, boven het numpad. De num/caps/scroll lock LEDjes hadden ook verder naar rechts gemogen. Deze laatsten zijn overigens een gedimde groene kleur, dus je hoeft ze niet af te plakken zoals dat met de felle blauwe LEDs toch vaak wel aan te raden is.

Bouwkwaliteit:
Prima - aluminium, blijft gewoon heel, niks valt er af (pootjes zitten er na vele vliegbewegingen in een laptop tas nog altijd aan, etc.). En toch schrijf ik dit review omdat ik 'm aan het vervangen ben, dus wat is er mis?
De letters gaan er vrij snel af als je het toetsenbord veel gebruikt, de 'matte' finish wordt al snel glans, en in de Alt toets zit zelfs een kuil vanwege het feit dat de rand van m'n linkerduim daar overheen 'schraapt'. Vooral de belettering had toch wel vezonken erin gestanst mogen worden, maar daar wordt zo'n toetsenbord niet goedkoper van.
Erger is dat de spatiebalk het uiteindelijk opgegeven heeft - al een paar keer gereinigd, maar hij doet het helaas maar sporadisch qua contact zelf. Vanwege de techniek - 2 films - is dit niet iets wat makkelijk te repareren valt.
Verder is vanwege de notebook toetsen het wel makkelijk om vuil onder de toetsen te krijgen. De caps kunnen er vrij makkelijk af waardoor schoonmaken met wat perslucht (of gewoon even blazen) prima te doen is, maar als je bij je computer eet zou ik dit toetsenbord - net als elk ander toetsenbord met dit soort toetsen - niet aanraden.

Divers en ondersteuning:
Drivers - geen aparte drivers nodig onder een modern OS
Ondersteuning - niet nodig gehad. Ik zou ze bellen met dit spatiebalk probleem, maar hij is al lang buiten de garantie (2 jaar).

Prijs:
Toch even wat minder - het zal vanwege het alumnium en de notebook toetsen zijn, maar zelfs nu nog kost ie rond de 20. Veel andere slimline toetsenborden zijn toch al vaak de helft goedkoper.

En dan nu - volgend toetsenbord:
Weer dit toetsenbord. Ik bestel er ook meteen 2, als er dan onverwachts iets gebeurt met 1, dan heb ik de andere nog. In de tussentijd heb ik de eerdergenoemde 1400 genomen, en ben er niet tevreden mee - te luid (klak klak klak), die delete toets onderaan, etc. Zo lang de 1800 nog te krijgen is, neem ik die toch liever, en ik heb zo het idee dat deze niet lang meer te krijgen zal zijn.

Conclusie:
Prima no-nonsense bedraad toetsenbord dat doet wat ie moet doen, stil is, en een prima layout heeft maar wel relatief snel de belettering en textuur verliest; is dat laatste geen probleem, dan is dit wat mij betreft een aanrader.

Heb jij ook een Trust KB-1800S Slimline Keyboard Aluminium?

Hmmh, heb zelf al ongeveer 4 jaar een Trust (Silverline SK 2690) toetsenbord en ik gebruik hem uren op een dag. Minstens 3+ uur per dag, wegens freelancen etc.

Maar bij mij zitten alle knoppen nog goed vast, heeft paar keer de stofzuiger test doorstaan en het 'verf' (?) zit er nog steeds heel duidelijk op. Je moet echt goed gaan kijken wil je een stukje zien missen :).

Ben zelf heel tevreden met het kwaliteit van deze toetsenbord. En hij heeft wel +/- toetsen.

/Niet dat je er aan wat hebt maar dacht, laat ik mijn ervaring met een Trust tobo meedelen :)

[Reactie gewijzigd door Huuskes op 11 september 2008 03:04]

Op zich een prima toetsenbord, al heb ik er recentelijk wel wat probleempjes mee.
Op de een of andere manier lekt er stroom naar de aluminium delen, met name op warme vochtige dagen is dat te merken wanneer ik met klamme handjes aan het werk ben.
Gelukkig is het wel opgelost door mijn toetsenbord te aarden aan een verwarming, maar toch vind ik dat niet nodig zou moeten zijn.

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen met dit probleem zijn.