Specificaties 4,55" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia ZR Zwart Review

Razwer 10 september 2013, laatste update op 10 september 2013, 4.829 views

Sony Xperia ZR Zwart

Pluspunten

• Waterdicht?
  • Klein(er) maar wel krachtig
  • Luide speaker (met boost)

Minpunten

• niet waterdicht!
  • slecht scherm
  • slecht geluid

Vorige maand heb ik de Sony Xperia ZR voor mijn vrouw aangeschaft, een witte. Haar vorige telefoon was een iPhone 4 en deze was na 3 jaar toch wel toe aan vervanging.
Na veel zoeken, ze wilde eentje met een klein scherm, kwam ik uit op de Xperia ZR. Relatief klein scherm, en toch wel power aan boord. Leuke bijkomstigheid, hij is waterdicht, zeggen ze.

Na het uitpakken meteen ge-update naar Android 4.2.2 via Sony PC companion. Dit ging vlekkenloos. Fijn ook dat dit toestel meteen naar 4.2.2 kon.
De Sony android schil en apps zal ik niet echt op in gaan gezien dit redelijk Sony generiek is.

Het scherm is redelijk. Vergeleken met mijn persoonlijke Samsung Galaxy S3 (GT-I9300) is het best wel slecht qua kleuren. Het kan niet meten met een super amoled scherm. De kijkhoek is niet echt super en de kleuren zijn ook niet echt mooi, maar ik ben verwend gezien de sgs3 en Lumia 920 (zakelijk) die ik heb.

De touch werkt niet ideaal. Soms reageert het slecht. Soms werkt het goed. Maar het feit dat het soms een klein beetje faalt, maakt het redelijk irritant om mee te werken.

De accu gaat redelijk mee. Niet super lang, niet super kort. Net iets langer dan de oude iPhone 4 bij veel gebruik.

Het geluid is niet super, maar kan wel flink geboost worden. Dit is leuk als je muziek wilt luisteren op de speaker, maar telefoneren is niet ideaal.

Het toestel is waterdicht, staat er. Mits je de klepjes allemaal braaf dicht doet. Er zijn allemaal marketing filmpjes waarbij er onderwater in het zwembad fotos en filmpjes genomen worden. Wij hebben op onze vakantie in Kreta de proef op de som genomen. Wat rest, een telefoon met water achter de lens, een scherm wat niet goed meer functineert (flikkers en vlekken), een powerknop die niet werkt, kortom, water in het toestel na de 2e keer gebruik.

We zijn nu reuze benieuwd hoe de garantie afhandeling zal gaan...

Edit: na 4 weken nieuw toestel gekregen, hagelnieuw, niet refurbished...

Heb jij ook een Sony Xperia ZR Zwart?

Klein en 4,6" scherm met grote bezels vind ik niet echt 'klein'
Een Sony Xperia ZL met een 5" scherm heeft dezelfde grootte qua buitenmaten...

Dan zou ik eerder denken aan een Sony Xperia M noem ik klein met z'n 4" scherm.

Succes met de garantie-afhandeling, altijd leuk 'waterdicht en klepjes' O-)
De Xperia M heeft slechte specs. Het doel was zo klein mogelijk toestel met high-end specs. Er zijn geen andere kleinere toestellen op de markt met de specs van de ZR.
Waterdichtheid heb ik nog niet echt getest, net omdat ik bang ben dat zo iets zou gebeuren...
Maar ik ben zeer tevreden over het scherm, de kwaliteit vind ik echt wel goed... Alleszins beter dan de Xperia T die ik hiervoor had. En voor een GSM te zijn is het geluid ook wel goed te noemen.
zoals ik al in de review zei, misschien ben ik verwend. Ik heb als prive telefoon een sgs3 en werk telefoon een lumia 920. De kwaliteit van dit scherm is echt beduidend minder in vergelijking tot deze 2 telefoons en ook de geluidskwaliteit is minder, op het speaker geluid na. Wanneer die Sony boost aan staat klinkt het echt luid, Daar kunnen de andere 2 toestellen niet aan tippen.

We hebben wel een vermoeden waardoor er water in is gekomen. Mijn vrouw is een engineer voor een groot bedrijf waarbij ze apparaten ontwikkeld dus heeft ze wel enig kennis van zaken. Ze vermoed dat door gebruik van de fysieke camera knop onder water (touch werkt bijna niet) en druk onstaat op de foon en daardoor er water is binnen geglipt. Zonder hem open te maken en te testen kunnen we dit niet met zekerheid zeggen maar het klink logisch.

We zijn nu nog op vakantie, morgen zijn we terug en gaan we garantie verhalen.
Zelf heb ik ook al gespeeld met een Lumia 920 en ik vond niet veel verschil tussen die en de ZR. Met de S3 heb ik geen ervaring dus daar kan ik niets over zeggen :P
Natuurlijk blijft het iets persoonlijk, de kwaliteit van schermen. Zo zijn er veel mensen die klagen over het zien van pixels maar dat vind ik zelf niet.

Dat zou wel eens een goede reden kunnen zijn. Zelf heb ik niet veel kennis op dat vlak en ook ben ik te bang om hem onder water te testen :P
Deze telefoon heeft IP rating 55 inhoudelijk: Water projected by a nozzle (6.3 mm) against enclosure from any direction shall have no harmful effects.
  • Test duration: at least 15 minutes.
  • Water volume: 12.5 litres per minute.
  • Pressure: 30 kPa at distance of 3 m
Met klepjes dicht wordt ie echter 58 wat zou betekenen dat hij
Immersion beyond 1 m, The equipment is suitable for continuous immersion in water under conditions which shall be specified by the manufacturer. Normally, this will mean that the equipment is hermetically sealed. However, with certain types of equipment, it can mean that water can enter but only in such a manner that it produces no harmful effects.
  • Test duration: continuous immersion in water
  • Depth specified by manufacturer
Ik ben iets dergelijks zelf aan het zoeken en tot nu toe is enkel de Motorola TC55 overtuigend, iets industrieler en duurder. Ken je alternatieven?

[Reactie gewijzigd door analog_ op 26 december 2013 21:13]

Ik heb een ZR en heb er al een paar keer mee gezwommen, water-glijbaan, onder water foto's en filmpjes gemaakt en alles werkt nog prima, niks aan de hand. Ook onder de kraan geen problemen met waterdichtheid. Gewoon een lekker vlotte telefoon.
Misschien had ik een maandag ochtend modelletje. Ik heb het toestel reeds verkocht gezien mijn vrouw er niet tevreden mee was.