NorthQ Silent Tornado NQ-3710BL , 92mm Review

F_demon 3 juni 2009, 1.989 views

NorthQ Silent Tornado NQ-3710BL , 92mm

Pluspunten

• Stil.
  • Zien er mooi uit.

Minpunten

• Wellicht iets te zwaar om hem op een CPU koeler te gebruiken.
  • (Relatief) weinig luchtverplaatsing.

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 4
Luchtverplaatsing (min) Score: 3
Luchtverplaatsing (max) Score: 3
Allereerst, ik heb zelf de rode versie hiervan.
Ik heb ze gebruikt als vervanging van de ledfans in mijn Zalman Z-Machine GT-1000 die ik te luid vond, zelfs op 6V. (Ik heb alles moederbordgeregeld lopen)

Technische aspecten
Deze fan van NorthQ heeft een aluminium frame.
Zwartgespoten bij de rode versie, zilver bij de blauwe versie.
De bladen zelf zijn bij de rode versie gemaakt van een rode gekleurde kunststof, met daarin twee ledjes. Met de blauwe versie zijn het volgens de site van NorthQ zelf zilverkleurige bladen met daarachter blauwe leds.
Ze hebben kogellagers.
De fan is aan te sluiten via de normale 3 pins kabel en er is een 4 pins molex adapter bijgeleverd.

Volgens NorthQ zelf:
Fan Dimension: 92 x 92 x 25 mm
Ball bearing
Rated Voltage: 12 V
Starting Voltage: 6 V
Fan Speed: 1500 RPM +- 10%
Noise Level: 15 - 17dB(A)
Air Flow: 27,45 CFM
Connector: 3 Pin (3pin-4pin converter included)

Hoe zien ze er uit
Ze verlichten vanuit het centrum, dus vanuit de motor zelf.
De blauwe versie staan ze er achter en schijnen op de bladen zelf.
Als je er twee naast elkaar zet krijg je een leuk kattenogen effect, al weet ik niet of

Geluid

De fans zijn erg stil.
Op 12V hoor je als je je oor vlakbij houd een zacht gezoem, vanwege de luchtverplaatsing.
Op 6V zijn ze zo goed als onhoorbaar.
Ze geven niet bijzonder veel luchtverplaatsing, maar voor mij was het voldoende.
Het verschil in interne temperatuur was 1 graad warmer.

Al met al ben ik erg tevreden met deze fans. Ze zijn stukken stiller dan mijn standaard fans en geven een erg mooi effect.

Hints en Tips
Ze wegen nogal wat, dus het is niet echt aan te raden ze op een cpu koeler te plaatsen.
Ik had ergens iets gelezen dat de bijgeleverde schroeven misschien niet lang genoeg waren, zodat ze maar op een manier geplaatst zouden kunnen worden. Ik zou het zelf niet meer weten, want ik gebruikte schroeven die over de hele dikte van de fan lopen, en ik heb geen zin meer om ze uit mijn kast te gaan slopen. ;)

Update
Enkele externe reviews van deze fan:
Hardware-Mods.com Duits
DriverHeaven.net Engels
Tweak.DK Deens (mooie plaatjes)

Ik heb nog geprobeerd te vinden, hoeveel deze fans wegen, maar dat wordt nergens vermeld.

Edit 9 mei 2009:
(Foto toegevoegd zelf gesleeved)

Ik gebruik de fans tegenwoordig in combinatie met een Scythe Kaze Server fancontroller (3.7V-12V), en daar krijg ik ze zonder problemen op zeer lage voltages.
De 120mm variant kan ik terugbrengen tot 360 tpm, wat waarschijnlijk ergens rond de 4V is.
De 92mm variant kunnen teruggebracht worden tot 660 tpm, maar dat zijn er twee gekoppelt via een splitter, dus waarschijnlijk kan een enkele lager.

Als ik er aan denk zal ik toch eens de 120mm versie op de weegschaal leggen.

Edit 2 juni 2009:

Ik heb vandaag m'n hele kast uit elkaar gehad en beide fans even op de weegschaal gelegd.
Hou je vast...

92mm: 160gram
120mm: 280 gram

Dat is per fan. Vandaar dat het niet aan te raden is deze fans op een cpu-koeler te plaatsen.
Daar krijg je echter wel een solide fan voor terug.

• Zalman Z-Machine GT1000 Zwart

Heb jij ook een NorthQ Silent Tornado NQ-3710BL , 92mm?

Heb er ook 1tje van in m'n case. Wat jij hier beschrijft, zo denk ik er ook over. De luchtverplaatsing is niet superhoog, maar hij is daarom ook superstil. Heb deze fan juist eigenlijk per se voor de look. Dat alu frame is mooi, robuust en blijft echt koud (voel je ook aan het frame). Verder vind ik de helderheid van de fan laag, maar juist beter dan hele felle rode leds die je hele kamer oplichten. Dat is eerder storend. Ziet gaaf uit in jou machine voorin :)

PS. mijn ervaringen berustten op de 120mm versie ;)

Mooie duidelijke review.

[Reactie gewijzigd door peakaboo op 10 september 2008 19:49]

Dank je wel,
het was even puzzelen om ze zo te krijgen. :P

Ik ben zelf nog op zoek naar de rode 120mm versie, dus als je nog een plek weet.

P.s. Leuk systeempje heb je trouwens. :)

[Reactie gewijzigd door F_demon op 10 september 2008 23:04]

Had em bij komplett gehaald :) Zie dat ie daar nu niet meer verkijgbaar is, wel de blauwe led.

[Reactie gewijzigd door peakaboo op 10 september 2008 23:04]

Vandaag hebben ze ineens de rode versie ook weer.
Gelijk bestellen maar. :)
Haha inderdaad, lijkt wel alsof komplett deze review heeft gelezen en d8 daar moeten we winst op maken :p

Hier een link naar de 120mm versie:

Thanks voor de review en je bericht kerel! Hier komen er ook een aantal van in :)
mooie review :). ik zou zelf niet weten hoe je casefans kunt reviewen maar jou is het gelukt :P

[kwijl]Verder ook mooi spul wat je hebt[/kwijl]
Bedankt. :)

Als ik alleen nog geluidsmeetapparatuur en een windmeter zou hebben, zou het helemaal mooi zijn. :P