Verbatim Store 'n' Go USB 3.0 SuperSpeed 500GB Zilver Review

Schnitzel 10 september 2013, 4.152 views

Verbatim Store 'n' Go USB 3.0 SuperSpeed 500GB Zilver

Pluspunten

• Prijs (42 euro)
  • (Laag) geluidsniveau
  • (Geen) warmteontwikkeling
  • USB 3.0
  • Snel (~27 mb/seconde)
  • Subtiel lichtje
  • Stevige behuizing
  • Niet zwaar (licht)

Minpunten

• Plastic behuizing

Mobiliteit Score: 5
Eerste indruk
Toen ik de harde schijf uit de verpakking haalde viel meteen op dat de behuizing gemaakt is van plastic (geen verrassing) en dat hij enorm licht. Desalniettemin voelt de behuizing stevig aan en geeft de indruk dat hij tegen een stootje kan. De behuizing is stevig in de zin dat deze weinig doorbuigt als men er rustig op drukt.

Inhoud
In de verpakking is een usb 3.0 kabel aanwezig. De usb 3.0 aansluiting voelt stevig aan in de behuizing (hij voelt stevig genoeg aan om met vertrouwen deze met een gerust hart eruit te halen). De kabel zelf is stevig (niet erg slap).

De eerste aansluiting
Bij het aansluiten van de harde schijf op de computer begint de schijf heel zachtjes geluid te maken (draaien van de schijf) en de indicator lichtje begint te knipperen. Overigens is dit lichtje erg subtiel en geen vervelend licht die een donkere kamer zal verlichten. De drivers worden netjes gevonden door de PC (windows 7 x64) en gewoon herkend (ook tot op XP). (Zoals je mag verwachten). Door windows wordt netjes aangegeven dat 466 GB aan ruimte beschikbaar is voor opslag.

Snelheid
Zoals aangegeven in het plaatje hieronder, is de schijf redelijk snel (usb 2.0 in de laptop is het traagst). Ik heb tot op heden alleen grote bestanden (zip's >300 mb) geschreven naar de schijf en ik kwam een constante ~27 mb/seconde tegen als schrijfsnelheid. Voor kleinere bestanden is hij een stuk 'trager' maar goed dit is bekend voor veel harde schijven.

Gebruiksgemak
Ik heb de harde schijf op verschillende computers mogen gebruiken en de grootte van de schijf valt hierbij is positieve zin op. Hij heeft het formaat van een over sized dumb phone. In andere woorden, de schijf is gemakkelijk te vervoeren in bijvoorbeeld je broekzak, wel zonder de kabel erin natuurlijk :)
Tijdens het schrijven van veel grote bestanden valt de warmteontwikkeling behoorlijk mee, hij wordt niet warmer dan een paar graden boven kamertemperatuur (niet gekwantificeerd). Ook het geluidsniveau van de schijf komt tijdens schrijven niet hoog te liggen. Ik moet voelen of hij schrijft want ik kan de schijf niet horen schrijven.
De trillingen tijdens het schrijven valt behoorlijk mee.

De prijs, in combinatie met het merk, was voor mij de doorslag om deze harde schijf te halen. Ik heb de harde schijf voor 42 euro bij Scheer & Foppen opgehaald. Voor 500 GB zeker geen slechte deal. Ik ben benieuwd hoelang de schijf het uit houdt bij Verbatim. Met een externe hard schijf van Freecom (1000 GB) heb ik slecht ervaringen, binnen 5 maanden kapot en een handje vol keer gebruikt. Ik heb nog geen slechte review kunnen vinden van Verbatim en de reputatie bij recordables is erg sterk, hopelijk vertaalt dit zich ook naar harde schijven ;)

Prima harde schijf, goedkoop en ik zou er haast weer een gaan halen.

Heb jij ook een Verbatim Store 'n' Go USB 3.0 SuperSpeed 500GB Zilver?

Hier dezelfde vraag als ninjatuna:
Gebruik je de 3.0 usb HDD op een usb 3 of 2 poort?
En die '2.0 kabel' heft die een blauwe lip in de connector? Want usb 2 en 3 gebruiken dezelfde connector aan de pc, alleen die op de HDD laat zien of het usb 3 is of niet, dat is door de 'plat geslagen nietje' vorm.
Zover ik me kan herinneren heeft de kabel aan binnenkant een blauwe lip. De connector voor in de schijf is een 'plat geslagen nietje'. Dus zal het wel een usb 3.0 zijn. Lekker handig van mij om dat goed opschrijven 8)7 dank u voor de aanvulling, zal de review aanpassen _/-\o_
In de verpakking is een usb 3.0 to usb 2.0 kabel aanwezig
Wat...?

Het is een USB 3.0 schijf, maar er wordt een kabel meegeleverd naar USB 2.0 en de overdrachtssnelheden vallen ook in de categorie USB 2.0. Wat is het nou eigenlijk? Doe je het wel met de goede kabel en een USB 3.0-poort of mis ik hier iets?