Linksys WAG200G Wireless-G ADSL-gateway voor thuisgebruik Review

Comp-Freak 10 september 2008, 1.453 views

Linksys WAG200G Wireless-G ADSL-gateway voor thuisgebruik

Pluspunten

• Goede webinterface
  • Stabiele werking
  • Compact

Minpunten

• Draadloos bereik

Beheerbaarheid Score: 4
Heb het modem nu een aantal dagen in gebruik. Instellingen zijn goed bereikbaar via de webinterface, alleen merkte ik dat de interface wat moeite had met Opera. In IE7 werkte alles naar behoren. Modem biedt voldoende instellingen en werkt gelukkig ook prima met eigen instellingen (tov. cheap ass gevalletjes). Nieuwste firmware bevat nog wel een bruikbare fix ivm P2P.

Hiervoor heb ik tijdelijk een Linksys WRT300N geleend om te testen waar ik het beste de router in mijn huis kon plaatsen ivm bereik. Hier zit hem ook de slechte beoordeling in voor de features. Opzich werkt het de router en het wifi prima, maar waar ik met de WRT300N zelfs helemaal achterin de tuin nog 3-4 streepjes bereik had en 54mbit/s, is het bereik van de WAG200G om te huilen. (ok, er is nog wel bereik) Ik heb bij wijze van test beide routers op dezelfde plek neergezet en ben aan de andere kant van het huis in de keuken gaan zitten.
Met de WRT300N haal ik daar 4-5 streepjes, dus goed bereik, en gewoon 54mbit/s. De WAG200G zat daar op 1 streepje en 5,5 mbit/s. In vergelijkbare situaties heb ik de WAG200G niet hoger zien komen dan 2 streepjes en 12,5 mbit/s. Ik gebruik de wireless-N functionaliteit van de WRT300N niet aangezien die niet werkt met mijn Intel kaartje.

firmware WRT300N: 2.00.17, WAG200G: 1.01.06 en 1.01.05
Getest met een Intel 4965AGN kaartje
Betreft een oud huis, dus praktisch geen beton met metaal in de muren/vloeren

Samenvattend is het zeker geen slecht modem/router, maar in mijn geval is het draadloze bereik gewoon niet voldoende. Ik kan me ook voorstellen dat het in nieuwbouwhuizen een nog groter probleem is ivm wapening in het beton en metalen deurposten.

Heb jij ook een Linksys WAG200G Wireless-G ADSL-gateway voor thuisgebruik?