Specificaties Radiogestuurde muis - Bekijk alle specificaties

Logitech Wireless Trackball M570 Review

clementpeerens 10 september 2013, 1.133 views

Logitech Wireless Trackball M570

Pluspunten

• Goede ergonomie, geen RSI meer in de pols!
  • Hoge precisie
  • Went snel en werkt efficiŽnt
  • Batterij gaat lang mee
  • Connectie met piepkleine unifying receiver makkelijk en probleemloos.

Minpunten

• De linker- en rechtermuisknop staan iets te dichtbij elkaar voor optimale ergonomie.
  • De kleine 'wieltjes' onder de blauwe bal worden wel vuil, dus minstens 1 maal per week schoonmaken is nodig (zoals vroeger bij de 'old school' muizen).
  • Scollwieltje voelt wat goedkoop aan, beter was een metalen hyperscroll zoals op mijn Logitech G500.

Ik heb deze trackball nu ongeveer 3 maand in gebruik, aangezien ik last kreeg van RSI in mijn pols. Ik gebruik namelijk 8 uur per dag CAD programma's, en op een groot scherm moet er zeer veel heen en weer geschoven worden met je pols.

Tot nu toe bevalt deze trackball me wel. Ik had nog nooit een trackball gehad, en in het begin, de eerste paar dagen, was het wel even wennen. Maar nu denk ik er niet meer bij na, en mijn RSI is volkomen verdwenen. Je duim doet al het werk, maar deze wordt niet zo snel moe of pijnlijk als een pols blijkbaar.

Heb jij ook een Logitech Wireless Trackball M570?

Ik heb deze Logitech trackball ook gekocht. Ik gebruikte op mijn werk al jaren een conventionele muis en ik kreeg last van pijn/tintelingen in mijn duim en handpalm. Soms werd ik er gewoon 's nachts wakker van. Ik heb er heel veel over gelezen op internet en ik heb meerdere opties overwogen om van de pijn af te komen, zoals gaan muizen met de linkerhand. Dat was voor mijn gevoel echter het probleem verplaatsen van de ene naar de andere hand. Na enig leeswerk werd het mij duidelijk dat de wijze waarop een hand op een conventionele muis ligt, onnatuurlijk is. Om de hand op zo'n muis te houden, staat er constant spanning op bepaalde spieren in de (onder)arm.

De meest ontspannen/natuurlijke houding voor de onderarm is de 'handshake' positie. Ik heb ook begrepen dat de beste manier om een muis te bewegen is, door de hele onderarm stil te houden en te sturen vanuit je elleboog. Dat deed ik ook verkeerd, want ik maakte de fout door alleen maar vanuit de pols te sturen. Dat is overigens met deze trackball geen issue, want je arm ligt helemaal stil en je stuurt met je duim. Ik ben echter uiteindelijk ook van deze trackball afgestapt omdat ik constant spanning op de spieren in mijn duim moest zetten om de duim op de trackball te houden en daar verwachtte ik in de toekomst problemen mee. Ik gebruik hem nu thuis op mijn laptop en dan houdt ik makkelijk vol zonder pijn in mijn hand.

Ik werk overigens nu al drie jaar met de Handshoe Mouse (Link: http://www.handshoemouse.com/nl/) en ik heb geen pijn meer. Deze muis is ontwikkeld in samenwerking met het Erasmus Universiteitsziekenhuis. Voor meer informatie kan je terecht op de bovengenoemde website (En NEE, ik heb geen aandelen, hahaha). Wellicht dus een tip voor alle radeloze mensen met RSI klachten. Er zijn echt oplossingen om van je problemen af te komen. Voor veel mensen heeft de bovengenoemde trackball alle klachten verholpen en voor mij was het de HandShoe Mouse de oplossing van alle problemen. Beide alternatieve muis zijn dus het overwegen waard.
Ik moet zeggen dat ik in het begin ook bang was dat mijn duim na verloop van tijd te vermoeid zou raken van deze trackball.

Dit is echter niet het geval. Mijn duim kan moeiteloos 8 uur per dag de bewegingen maken zonder pijn of vermoeidheid.
Na deze nu reeds anderhalf jaar in gebruik te hebben moet ik zeggen dat ik het nog steeds een geweldige trackball vind. De batterij (standaard AA) gaat overigens echt ongeveer 1 jaar mee, ik heb hem nog maar eenmaal moeten vervangen. Echt een aanrader.