Specificaties 32" HD Ready LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Philips 32PFL5322 Zilver, Zwart Review

YellowOnline 10 september 2008, laatste update op 11 september 2008, 2.603 views

Philips 32PFL5322 Zilver, Zwart

Pluspunten

• Goeie prijs/kwaliteit verhoudingGemakkelijke configuratieHeerlijk beeld voor 720pVeel aansluitingsmogelijkheden

Minpunten

• Geen 1080p

Aankoop
Omdat mijn oude TV stuk was en ik er zelf niet in slaagde hem te herstellen heb ik een nieuwe TV gekocht. Uit sympathie voor mijn noorderburen is het een Philips geworden. Ik betaalde §598.00 voor het toestel bij Vandenborre - het model is al enkele maanden oud. Ondanks dat het in pricewatch (met Nederlandse prijzen natuurlijk) goedkoper te vinden is vond ik het in BelgiŽ enkel duurder (§700).

Accessoires
Bij de televisie wordt standaard een (glazen) voet geleverd die je er eenvoudig kan inschuiven en dan met vier schroefjes vastdraaien (standaard Philips kruiskop). Probeer niet eerst, zoals ondergetekende, de voet er langs buiten op te schroeven. Hij moet er wel degelijk in :) Daarnaast is het natuurlijk ook mogelijk om wall brackets voor dit model te kopen, maar daar heb ik geen gebruik van gemaakt. Die voet, in ieder geval, is draaibaar (45į in elke richting) doch niet in hoogte verstelbaar.

Ook in de doos, naast de onvermijdelijk gebruiksaanwijzing en een stroomsnoer (zowel standaard EU 2-pin CEE 7/16 als Britse 3-pin BS 1363 overigens): een afstandsbediening en de batterijen. Interessanter evenwel: de elektrische schema's van het toestel. Zo kan je het toestel zelf (laten) herstellen als het buiten garantie stukgaat. Als dat economisch verantwoord is ten opzichte van de prijs van een nieuw toestel natuurlijk. Niet aanwezig in de verpakking: een scart- of andere kabel. Daar moet je zelf voor zorgen.

Aansluitingen
De televisie heeft aardig wat aansluitingen zoals je in de specificaties kan zien (nodeloos deze hier nogmaals op te noemen). Ik heb zowel de RF, een scart en een HDMI aansluiting gebruikt. Op alledrie is de beeldkwaliteit top als je aanvoermateriaal uiteraard ook minstens 720p is. Zelfs mijn kabeltelevisie zag er nooit beter uit. Het is wel, zoals bij elke televisie, noodzakelijk een kwalitatieve scartkabel te gebruiken voor de verbinding tussen VCR of - vooral - DVD, aangezien het nadeel van een grote televisie is dat je onzuiverheden ook veel duidelijker ziet.

Geluid
De kwaliteit van de ingebouwde speaker is zeer goed. Deze heeft zowel een stereo-modus als een surround modus, maar het verschil viel me niet ontzettend op. Nou ja, zelf sluit ik deze toch aan op mijn stereo versterker. Ik vermoed dat de output dan sowieso beter op stereo staat.

Software
Ingebouwde software: de tuner is de vlotste die ik ooit gezien heb. OK, moeilijk vergelijken: de laatste TV die ik kocht (nou ja, mijn ouders) was eind jaren 80 :+. De televisie vindt in ieder geval zelf alle zenders zonder dat enige finetuning nodig is. Op ťťn enkel kanaal heb ik een storing in het geluid, maar dat ligt aan het kanaal zelf vermoed ik: ik krijg het niet weg en het probleem bestaat nergens anders. De naam van de zender wordt automatisch opgeslagen bij vrijwel alle zenders (vermoedelijk een signaal dat ze uitzenden, behalve die waarvan ik de naam niet krijg) en is desgewenst zelf te wijzigen zoals je vroeger je naam in arcade toestellen ingaf (met pijltjes door de letters bladeren kortom). Enigszins tot mijn spijt (no big issue though) is de lengte van de naam beperkt tot vijf karakters (een verbetering tegenover de drie in arcades ;)) - waar waarschijnlijk een geheugenmanagementreden achter schuilt. Ergens vind ik dat anno 2008 toch een beetje gek. In de marge hiervan: bij het veranderen van zender wordt niet enkel de naam van de zender getoond maar ook het huidige programma (indien, alweer, de zender deze informatie uitzend). Terzijde: al deze commentaar met betrekking tot de tuner is uiteraard enkel van toepassing als je, zoals mij, geen digitale TV hebt (wegens minder dan 1x/maand naar televisie kijken - heb dat ding voor films en games).

Verdere software die ik nog niet voluit getest heb: een kinderslot (om mijn vriendin te beletten op VTM terecht te komen - het Belgische equivalent van RTL4 :+ ), alle mogelijke kleur/balans/contrastinstellingen en een automatisch systeem om de beste resolutie te bepalen. Dat laatste heb ik uitgeschakeld omdat ik het niet steeds met zijn beslissingen eens ben. Bij 4:3 films wordt vaak de ondertiteling onder het beeld gegeven, maar als de televisie dan het scherm vult met het beeld gaat die ondertiteling meestal of soms gedeeltelijk (wanneer er 2 regels ondertiteling zijn) verloren. Geen ramp voor films in talen die je kent (hoewel, ik heb graag Engelse ondertitels bij Engelse films - kwestie van schrijfwijze te leren die in het Engels vaak ver staat van de uitspraak) maar onhandig als je naar een Japanse of ex-Joegoslavische film kijkt. Tenzij je die talen ook kent natuurlijk.

GarantieVoornamelijk voor BelgiŽ!
Met betrekking tot de garantie: van de fabriek uit is deze 12 maand, maar de verkoper is wettelijk verplicht om particulieren twee jaar te bieden. Sneu voor de verkoper (ben zelf lang verkoper geweest), maar enigszins afdwingbaar door de consument. "Enigszins" omdat die wet even loephelder is als het Nederlandse gedoogbeleid (/sarcasme). Volgens de verkoper biedt Philips ook zero-pixelgarantie de eerste zes maanden hoewel ik daar wat twijfels bij heb. Ik heb alleszins geen dode pixels gezien na uitvoerige tests.
  • Link naar de volledige wetgeving terzake op de website van de FOD Economie.
  • Link naar Consuwijzer om de Nederlanders niet in de kou te laten staan.
Kortom, ik ben zeer tevreden van dit toestel, rekening houdend met de prijs die ik er voor betaalde. Hopelijk blijft dit op lange termijn het geval.

Edit: Foto's toegevoegd. Sorry voor: 1) De rommel; 2) De poster die blijkbaar niet recht hangt en 3) De platendraaier die niet echt bij de rest past :/

Heb jij ook een Philips 32PFL5322 Zilver, Zwart?

Vlotte review, duidelijk uitleg over de werking en je persoonlijke ervaringen!
+ leuke dosis sense of humor ivm NL ft. BE ^.^ (zegt een nederlander tussen belgen wonende hier...)
Beste YellowOnline,

Best aardige revieuw, alleen mis ik wat real-life pictures :9 Ik wil even inhaken op een fout die je maakt bij het kopje "garantie". Je vermeld: "maar de verkoper is wettelijk verplicht om particulieren twee jaar te bieden". Dit is onjuist, aangezien de Nederlandse wet de richtlijn van de Europeese unie enkele jaren geleden niet heeft overgenomen in het wetboek. Dit omdat consumenten anders benadeeld zouden worden aangezien de Nederlandse wet een betere voorziening heeft voor de consumentenverkoop.
Tegenwoordig geldt dat de economische levensduur van een product als richtlijn wordt gebruikt of concumenten recht hebben op garantie of niet.
De producent zal altijd een jaar of meer garantie leveren op de product. Dit heet de fabrieksgarantie. Binnen die termijn garandeerd de producent dat het aangekochte product onder normale omstandigheden zal functioneren, en zal binnen die termijn ook kostenloos alle defecten verhelpen die non-conform de specificaties zijn. Buiten die fabrieksgarantie en binnen de economische levensduur van een product kan je naar de verkoper van het product stappen om aan te geven dat je een non-conform product hebt. De verkoper zal een deel van de kosten betalen die betaald moeten worden aan de reparateur. Het bedrag wat je uiteindelijk zelf moet betalen is afhankelijk van de gebruikersduur van het product v.s. de economische levensduur.
Wanneer geconstateerd wordt dat het product niet normaal gebruikt is (val, stoot of waterschade etc) dan draait de koper op voor alle kosten. Dit is ook het geval binnen de fabrieksgarantie.

Dit alles wordt ook duidelijk uitgelegd op de website www.consuwijzer.nl

Gr IJnte
Hij woont in BelgiŽ, ik meen dat ze daar wel de Europese richtlijnen hebben overgenomen.
Zoals Gamesua terecht opmerkte: ik ben Belg en BelgiŽ heeft de Europese richtlijn wťl geÔmplementeerd. Over de situatie in Nederland spreek ik mij niet uit - ik dacht dat het duidelijk was dat ik vanuit een Belgisch standpunt schreef. Ik zal het evenwel expliciet toevoegen om misverstanden te vermijden.

PS. Foto's volgen nog

[Reactie gewijzigd door YellowOnline op 10 september 2008 15:36]

Ah, dat maakt een hoop duidelijk! Ik kon er namelijk niet uit opmaken dat je hem in Belgie had gekocht en dat je in Belgie woont O-)