Specificaties 4,7" display, 4G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC One 32GB Zwart Review

tweaker2010 10 september 2013, laatste update op 10 september 2013, 2.083 views

HTC One 32GB Zwart

Pluspunten

• Haarscherp scherm
  • Geweldige speakers
  • Mooi design
  • Accuduur
  • Zoe

Minpunten

• Camera valt tegen
  • Behuizing krast snel
  • Sense 5 is wennen
  • Geheugen niet uitbreidbaar
  • Hoge prijs

Ik was al geruime tijd op zoek naar een opvolger van mijn Desire S. Vast stond al wel dat het opnieuw een HTC zou worden vanwege de doorgaans stevige behuizingen en Sense, alleen twijfelde ik tussen de One en de One Mini. Uiteindelijk is het toch de One geworden, aangezien deze maar iets duurder is dan de Mini, terwijl de specs stukken beter zijn (1080p ipv 720p, Quad core ipv Dual core, meer geheugen etc) en verder is er qua formaat ook niet veel verschil.

Behuizing
Er zijn 2 varianten van dit toestel: een zilveren en een zwarte versie.
Ik heb lang getwijfeld aangezien beide kleuren zijn voors en tegens hebben. Hieronder een overzicht:

Zwart:
+ Stoere uitstraling
+ Scherm lijkt optisch groter doordat zwarte rand wegvalt
- Bij beschadiging wordt alu ondergrond zichtbaar
- Back cover gevoelig voor vingerafdrukken

Zilver:
+ Design is beter zichtbaar
+ Minder gevoelig voor vingerafdrukken
- Witte rand verkleurt naar verloop van tijd
- Minder exclusief, je ziet hem vaker

Uiteindelijk wogen de voordelen van de zwarte versie voor mij het zwaarst en heb ik voor dit toestel gekozen. Tot op heden heb ik daar geen spijt van.

Een hoesje is bij dit toestel zeker aan te raden gezien de krasgevoeligheid.
Ik heb even een flip cover geprobeerd, maar dat is bij een groot toestel niet zo handig, dus ik ben voor de Muvit MiniGel Glazy gegaan. Die heeft een rubberen opstaande rand en kan tegen een stootje.

Scherm
Het 4,7 inch Full HD scherm is geweldig scherp (goede kijkhoeken) met maar liefst 468 PPI, hier kan voor zover ik weet geen enkele smartphone aan tippen. Het scherm is qua diagonaal wat kleiner (4,7 ipv 5 inch zoals bij de SGS4) dan je gezien de grootte van de behuizing zou verwachten, maar dit komt vanwege de speakers.

Vergeleken met mijn vorige HTC's springt de One er echt uit qua kleur en formaat

Prestaties
De snelheid van de HTC One is prima te noemen, de Snapdragon 600 is supersnel en alles wordt vloeiend weergegeven. Ook filmpjes kijken op Full HD en multitasken is geen enkel probleem voor dit multimedia monster. Het browsen gaat ook heerlijk vlot.

Geluid
Wanneer je de HTC One ziet, valt je gelijk de speakers boven en onder het scherm op. De marketing-afdeling van HTC noemt dit BoomSound, maar dat is zeker niet overdreven, het geluid is echt geweldig! Zo vol en scherp geluid is uniek op een smartphone. Klein minpuntje is wel dat het geluid op de laagste stand al vrij hard klinkt, dus dat is niet altijd even handig. Verder is de geluidkwaliteit tijdens het bellen uitstekend. De bijgeleverde oordopjes klinken ook prima.

Camera
De Ultrapixel camera valt me een beetje tegen eerlijk gezegd. HTC gebruikt hiervoor een andere techniek dan andere smartphonefabrikanten waardoor het aantal megapixels een stuk lager ligt (4MP ipv 12MP van de concurrentie). Vooral bij het inzoomen zie je veel ruis in de foto's. De snelheid van de camera is overigens prima. Vooral de burst mode is erg handig. De kleurenfilters en de HDR-functie zijn een leuk extraatje waardoor je mooie effecten krijgt.

Ultrapixel camera aan de achterzijde

Zoe
Zoe is een gave feature waarbij er automatisch een filmpje van je foto's wordt gemaakt in je gallerij, met een muziekje eronder (welke ook aan te passen is) zodat je dat bijvoorbeeld aan je vrienden kunt laten zien. Ook zie je je foto's hierdoor echt tot leven komen. Erg mooi gedaan en hier maak ik veel gebruik van, al moet je er wel rekening mee houden dat dat dit snel ruimte op je SD-kaart opsnoept als je veel foto's maakt.

Software
De HTC One draait op Android 4.2.2 met Sense 5. Deze nieuwste versie van Sense is erg wennen aangezien HTC sommige instellingen nogal verstopt heeft, zo moet je soms onnodig door veel menu's heenbladeren (om een app of een widget toe te voegen bijvoorbeeld), dat had naar mijn idee makkelijker gekunt.

Blinkfeed
Op het homescreen valt vooral Blinkfeed op wat ik een erg mooie feature vindt. Het is een soort livefeed van sociale netwerken en ook kun je nieuws van een beperkt aantal sites toevoegen. Zo zijn er sites als ANP en Tweakers, maar vreemd genoeg ontbreekt (een half jaar na release) nog steeds Nu.nl en het AD bijvoorbeeld. Je kunt Blinkfeed ook uitschakelen mocht je het niet willen gebruiken of er op uitgekeken zijn.

Accuduur
De accuduur is prima te noemen. Na een dag (13 uur inmiddels) intensief gebruik zoals mailen, browsen, uurtje bellen, video's streamen etc is de accu nog voor 40% vol wat ik een mooi resultaat vindt. Bij standby en wat minder intensief gebruik zal de accu zeker 2 dagen meegaan denk ik. Het opladen gaat ook erg snel, binnen anderhalf uur is de accu volledig opgeladen.

Heb jij ook een HTC One 32GB Zwart?

ligt het aan mij of aan de belichting, maar is de speakergrill aan de onderkant grijs ipv zwart zoals de bovenste grill(en de rest van het toestel) :?

En heb je ook last van het probleem dat blinkfeed niet alles laat zien maar een selectie maakt? Met als gevolg dat je belangrijke dingen mist en nutteloze dingen op je homescreen hebt staan.

verder wel goede review!
Door de flitser lijkt de speakergrill inderdaad wat lichter, maar als je bij daglicht goed kijkt is het toestel ook niet diepzwart maar eerder donkergrijs. ;)

Blinkfeed doet inderdaad nogal eens vreemd, zo pakt hij het ANP niet als ik hem er handmatig op zet, maar wel wanneer ik hem op de categorie Nederland of Nieuws zet. Sommige agenda items laat hij ook niet zien.
Ik kan me helemaal vinden in dit review. Zeker de opmerking over de speakers: die zijn echt supergaaf en stereo! Echt een giga minpunt is dat de behuizing supershit is. Bij mij zien sommige randen er niet meer uit en ik heb hem nu 3 maanden. Voor die prijs zou je wel wat beters verwachten.
Thnx voor je reactie! Mijn behuizing ziet er na bijna 2 maanden nog als nieuw uit, maar zonder rubberen hoesje was dit zeker niet het geval geweest denk ik. Verder blijft het een mooi toestel. :)