Asus RT-AC66U Zwart Review

sowen 9 september 2013, 3.838 views

Asus RT-AC66U Zwart

Pluspunten

• zeer goede en uitgebreidde beheersmogelijkheden, inclusief Tx-power settings, PPTP VPN en tot 6 extra SSIDs voor gebruik door gasten.
  • stevig gebouwd
  • mooi vormgegeven
  • richtbare antenna's
  • met Merlin-versie van de ASUS-firmware heb ik ook OpenVPN plus enkele extra configuratiemogelijkheden, zonder al dat DDWRT/Tomato-gedoe.

Minpunten

• nog steeds aan de dure kant, maar je krijgt wel een beest van een aparaat voor je geld

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Ik heb deze router bij bol.com gekocht met een 10%-kortingsbon voor 'slechts' 118. Nog steeds aan de dure kant, maar de enige andere router die ik zou overwegen is de ASUS N66U en voor het prijsverschil is het de moeite waard gezien de toekomstbestendigheid en het feit dat steeds meer smartphones en tablets 802.11ac ondersteunen en ik een nieuwe mediaserver optimaal wil kunnen gebruiken. De standaard firmware is al uitstekend, maar de 'Merlin' firmware (standaard firmware met enkele extra opties toegevoegd, o.a. OpenVPN-server en client) maakt deze router helemaal compleet. Bereik/signaalsterkte in vergelijking met mijn oude Linksys/Cisco Dual Band WRT610N is een stuk beter.

Zeer tevreden met de beheersbaarheid, mogelijkheden en bereik.

Voor de Merlin-firmware, ga naar

Heb jij ook een Asus RT-AC66U Zwart?

Meer advertenties

Ik was ook positief verrast door het bereik. Blijkt een erg fijne Wi-Fi-router te zijn.

Ik kocht de router als upgrade vanwege de uitgebreide IPv6 ondersteuning. Mijn provider, onsneteindhoven, levert IPv6 via een 6rd tunnel. De Asus ondersteund dit uitstekend. M.b.v. de ingebouwde router advertisement daemon (radvd) kun je dan je IPv6 subnet 'adverteren' naar je lan. Alle clients die IPv6 ondersteunen zullen na ontvangst van zo'n broadcast dan zelf een IPv6 adres kiezen en de Asus als gateway gebruiken. Super eenvoudig, als je het concept eenmaal begrijpt.

In de Asus firmware miste ik een IPv6 firewall, een must-have omdat IPv6 geen NAT kent en alle IP adressen normaal gesproken publiek zijn. Merlin heeft recent een nieuwe versie van zijn custom firmware uitgebracht die de ASUS firmware uitbreidt met o.a. een vrij gebruiksvriendelijke v6 firewall, met goede defaults.
Inderdaad, Merlin is echt een goede firmware for deze router.

Anders dan DDWRT, Tomato of OpenWRT, Merlin is gebaseerd op de broncode direct van ASUS, en hij zegt zelf dat hij uitsluitend bugfixes en enkele nieuwe features toevoegt, hij gaat dus niets aan de basis functionaliteit veranderen (bijv. regiowet-overschrijdende kanalen, power enz.). Het schijnt dat ASUS hem de code geeft en zijn bug-fixes in hun eigen code opnemen.

Je kan dus zonder gevaar voor het bricken van je router, en zonder een factory-reset te moeten doen, heen en weer flashen tussen de ASUS firmware en de Merlin firmware.

OpenVPN was voor mij de belangrijkste reden om voor Merlin firmware te kiezen, maar de IPv6 FW is inderdaad ook handig.
mag ik van geluk spreken dat ik hem voor nieuw 75 euro heb kunnen kopen :) Ben er ook erg blij mee.