Panasonic Viera ZT60 Zilver Review

Mopperman 9 september 2013, laatste update op 6 oktober 2013, 5.195 views

Panasonic Viera ZT60 Zilver

Pluspunten

• Prachtig beeld met diep zwart
  • Heldere en natuurgetrouwe kleuren
  • Stevig toestel
  • Aansluitingen aan de zijkant
  • Goede internet functionaliteit
  • Acceptabel energieverbruik
  • App om toestel te bedienen
  • Ondersteuning voor 'normale' draadloze toetsenbordjes

Minpunten

• CI+ valt soms uit en is traag
  • Geen draaibare voet
  • Vrij stevige reflectie op het glas
  • WiFi Lijkt niet altijd even goed te werken

Inbrandgevoeligheid Score: 5

Een tijdje geleden kwam er een actie voorbij voor de mogelijkheid de Panasonic Viera ZT60 te testen. Ook ik twijfelde geen moment en heb meteen toegeslagen. Zo'n mogelijkheid laat je toch niet schieten?

Helemaal vergeten dat ik mee had gedaan aan de actie, ontving ik tijdens mijn vakantie een mailtje met de vraag of ik nog steeds ge´nteresseerd was. Natuurlijk!

Afgelopen 17 september was het zo ver en kreeg ik dit toestel thuis, om er vervolgens voor een volle 2 weken van te kunnen genieten. Mijn bevindingen zal ik met jullie delen in deze review!.

Zoals vele van jullie natuurlijk al weten is de Panasonic Viera ZT60 het top toestel van Panasonic.
Het betreft een Plasma-TV met een diagonaal van 60", wat neerkomt op een goede 152cm diagonaal.

Het toestel komt in een gigantisch grote doos, en het was even slikken. Ik heb vaker 60" tv's gezien, ge´nstalleerd en bezorgd, maar de doos van de ZT60 was duidelijk groter. Ook viel gelijk het gewicht op van het toestel, vele malen zwaarder dan LCD/LED 60" toestellen.

Snel uitpakken dus en eens gaan genieten!

Het toestel word voornamelijk geprezen om een groot aantal items waaronder, maar niet gelimiteerd tot:
• Ultimate Black
• "lager" stroomverbruik
• Vernieuwde Internet-TV

We gaan eens kijken of dit toestel met deze vernieuwende features inderdaad de moeite waard is.

Bij voorbaat al excuses voor de eventuele typefouten e.d., ik heb geprobeerd de meeste eruit te halen, echter zal dat niet helemaal gelukt zijn.

Om het jullie wat makkelijke te maken, een kleine inhoudsopgave om zo het lezen/terugzoeken wat makkelijker te maken :)

Uiterlijk
Internet/Smart TV
Kwaliteit
Verbruik
Beoordeling

Ik kan er kort over zijn, namelijk: Schitterend!

Panasonic heft een pareltje van een toestel neergezet, een elegant ontwerp, met een mooie dunne rand, een glasplaat die over het volledige toestel loopt (Dus geen irritante randjes) en een mooie voet. Het toestel straalt uit dat het van degelijke materialen is gebruikt, iets wat tegenwoordig vaak maar illusie is.

Qua uiterlijk scoort de ZT60 hoge ogen als ik een TV zou moeten kopen.
Wat ik dan wel weer jammer is dat de voet niet te draaien is. Panasonic moet gedacht hebben dat een toestel als dit eerder aan de muur zal hangen. Niets mis mee, want daar is het ook echt wel een toestel voor.

Wat ik erger vind is de reflectie van het glas. Een tv staat bij mij altijd in de buurt van ramen. De Panasonic ZT60 is voorzien van een glasplaat over het toestel, dit heeft als nadelig effect dat ik een letterlijke spiegel heb. Een klein minpuntje dus…..

De kwaliteit laat bij dit toestel niets te wensen over, zoals we gewend zijn bij Panasonic. Panasonic heeft een degelijk product gemaakt, en dat is ook te zien. Het toestel oogt degelijk, een stevige behuizing, grotendeels van staal. Ik heb de laatste jaren genoeg toestellen gezien waar dit vrij makkelijk te vervormen was, eigenlijk bij gewoon oppakken al, dat is niet het geval bij de Panasonic.

Ik moet toegeven: bij de installatie had ik mijn twijfels. De voet zit namelijk met 4 schroefjes vast aan het toestel. Dit leek me nogal wat weinig, gezien het kleine oppervlak van de bevestiging. Nadat dit gemonteerd was viel het me alles mee.

De kwaliteit van het toestel, inclusief de voet is dus goed te noemen. Ook de doos, en de documentatie mogen er zijn.

Dan hebben we nog de afstandsbedieningen en de brillen. Laat ik beginnen met de normale afstandsbediening, want die viel me enigszins tegen. De afstandbediening voelt robuust aan, maar aan de andere kant ook plastic-achtig. Qua knoppen en positionering hiervan is de afstandbediening prima. Een leuke toevoeging is de verlichting. Dit geeft je de mogelijkheid de knoppen rood op te lichten, moet je natuurlijk wel de "light" knop vinden in het donker. Wat dat wel weer opvalt: Enkel volume, kanalen en cijfer toetsen zijn belicht. Andere 2012/2013 Panasonic toestellen hadden nagenoeg alle knoppen verlicht... Zonde om dat niet te hebben bij de ZT60.

De 2e afstandsbediening voelt eigenlijk degelijker, maar een touchpad met wat functieknoppen zijn het voor mij net-niet. Zelf had ik liever een volledig toetsenbordje gezien bij een toestel als dit. Het hele touchpad idee is leuk, maar niet echt een dagelijkse toevoeging in mijn ogen.

Keuze genoeg qua afstandsbedieningen bij Panasonic, aangezien ook een Panasonic Viera app werkt met dit toestel.

De brillen welke meegeleverd worden zijn van een shutter techniek. De brillen voelen degelijk aan. Brillen zitten wel redelijk, maar helaas voor mij als brildrager nog steeds niet ideaal.

Qua aansluitingen heb je meer dan voldoende tot je beschikking. Zo zijn er op het toestel 3 HDMI-aansluitingen, 2 USB 2.0, 1 USB 3.0, een SD kaartslot, dubbel ci+ slot, en een optische aansluiting. Daarnaast is er, vanzelfsprekend, nog een coax en een satelliet aansluiting..

De HDMI, optisch en USB aansluitingen bevinden zich allemaal aan de zijkant, maakt het wel zo makkelijk als je de tv ophangt. De overige zitten aan de onderkant/achterkant van het toestel.

De aansluitingen zijn verguld, om zo de beste kwaliteit/connectie tot stand te kunnen brengen, en het is gelijk een goede bescherming.

Waar dit toestel natuurlijk in uitblinkt is zijn "Studio Master Panel". Dit paneel laat super diepe zwart tinten zien, prachtige kleuren en is gewoon het neusje van de zalm. Vanuit iedere hoek is het beeld gewoon goed te zien, zonder opvallende verkleuringen. Maar ook deze tv heeft zo zijn maximale kijkhoeken, "Unlimited viewing angle" zoals Panasonic uitgeeft is ook niets aan gelogen. Beste kijk resultaten zijn er, in mijn beleving, onder de 140graden.

Tijdens mijn test periode, van 2 weken, heb ik tijdens het kijken van verschillende films, series en shows geen last gehad van ghosting, blurs of andere rariteiten. Het beeld was in mijn ogen altijd scherp en helder.

De kleuren van dit toestel doen natuurgetrouw aan. Ik heb er zelf niets aan aan te hoeven passen, en gewoon de standaard instellingen gebruikt. Voornamelijk op THX Bright Room, aangezien dat het beste naar mijn wens was. Ook zijn er andere standaard-settings welke de kleuren iets of wat aanpassen. Al me al zijn de kleuren goed weergegeven, zonder een overdreven rood blauw of groen beeld te hebben.

Het contrast is makkelijk en goed te regelen op dit toestel. Maar, in mijn mening, iets dat je een keer naar wens instelt, en nooit meer naar om kijkt. Het contrast is goed te noemen, zo goed dat mijn eigen tv erbij verbleekt. De contrast waardes zijn goed genoeg in te stellen in een ruimte met veel daglicht, zonder dat het afdoet aan de kleuren of de scherpte (sommige LCD/LED tv's vervormen de kleuren bij hogere contrasten), Al met al een mooi pluspuntje.

Wat wel opviel is dat de tv bij hogere contrast waardes vele malen meer stroom verbruikte. Dit leek het grootste verschil te zijn tussen de THX Bright-room setting en de custom setting (Zie kopje verbruik voor meer info).

Panasonic geeft aan dat de internetfunctionaliteit is verbeterd in zijn nieuwere modellen. Dit is ook echt wel waar, het begint langzaam maar zeker een volledige omgeving te worden die we al kennen van merken als Samsung, LG, Sony en Philips. Qua gebruik en bedieningsgemak zijn de apps ook goed. De touchpad-afstandsbediening werkt ook fijn bij het browsen in de browser. Wat ik wel jammer vind is dat Panasonic nog geen volledig toetsenbord mee leverd zoals bijvoorbeeld Philips dat doet op zijn duurdere toestellen. Dit zou het gebruik veel beter maken.

Wat ik echter wel merkte bij dit toestel is een klein probleempje met de WLAN. Tijdens het instellen van WLAN heb ik 4 keer moeten zoeken naar draadloze netwerken. Bij iedere zoekactie vond ik andere netwerken, maar helaas, niet de mijne. Pas na de 4e keer kwam mijn eigen WLAN in beeld. Verbinden ging vervolgens prima, en zonder problemen. Ook na het uit en inschakelen ging de verbinding vervolgens vlekkeloos.

Qua apps heb ik voornamelijk de Browser, Media-Server en Netflix gebruikt.

Mijn geluk tijdens het testen van dit prachtige toestel is dat Netflix beschikbaar is. Meteen een proef accountje aangemaakt en geprobeerd op het toestel. Streamen vanaf internet van de Netflix content werkt perfect, Zowel over WiFi als over de kabel. Het bladeren tussen de verschillende series of films gaat ook makkelijk. Wat me wel opviel is dat de indeling van het toetsenbord in de Netflix app anders is dan in de Panasonic menu. Dit is waarschijnlijk Netflix te verwijten en niet Panasonic. Gelukkig werkt mijn Rapoo mini toetsenbordje ook prima op dit toestel.

Nadat ik 2 filmpjes had gekeken via NetFlix wilde ik terugschakelen naar normale TV. Wat schetste mijn verbazing? Mijn kanalen waren "gecodeerd" en de CI+ modulle leek niet meer te reageren. Nederland 1 gaf prima beeld, andere kanalen waren allemaal "vergrendeld". Dit was verholpen na een herstart van het toestel.
Dit probleem is 2 keer voorgekomen, beide keren wanneer ik terugkeerde vanuit de Netflix app naar normaal tv kijken.

De Media-Server functie werkt goed moet ik zeggen, het verast me dat hij “exotische” formaten zoals MKV zonder problemen af speelde.
De MKV’s worden snel ingeladen van mijn nas, en prima weergegeven. Het enige nadeel wat ik heb kunnen vinden is dat de DLNA server niet altijd gevonden kan worden.
Dit lijkt voornamelijk voor te komen als je na inschakelen meteen de media-server app opent. Vreemde is dat hij dan – in mijn tests – de DLNA server niet zal vinden totdat je de tv uitschakelt en daarna weer inschakelt…. Beter is een minuutje te wachten voor hem te openen, scheelt weer een kleinigheidje..... Dit kan ook aan mijn NAS liggen...

Gezien het feit dat ik werkzaam ben bij een elektronica winkel, heb ik de mogelijkheid gehad, en genomen om deze plasma eens te meten tegen de alternatieven welke op de markt te krijgen zijn. Ik zal de Panasonic ZT60 vergelijken met de 60" LED TV van Sharp, de LC60LE635.
Daarnaast heb ik in de vergelijking ook mijn eigen TV meegenomen, een 40" LCD van Samsung, namelijk de UE40C530.

Het hoogste piek ik zelf gezien heb is 469W op de meter....

Onderstaande vergelijking is gemeten met een ProMax verbruiksmeter.
De genoemde waardes zijn afkomstig naar het kijken van de film "The Avengers" met een totale meet duur van 2uur en 15 minuten.

TV TypeVerbruikGemiddeld verbruik
Samsung UE40C5300.24 kWh~106 W
Sharp LC60LE6350.29 kWh~129 W
Panasonic Viera ZT60 @ THX Bright Room0.69 kWh~306 W
Panasonic Viera ZT60 @ Custom0.51kWh~226 W
Endurance Test, 257.5uur avg.
2.5 - 3 uur TV per dag, incl. stand-by.
Panasonic Viera ZT60 @ THX Bright Room
15.30kWh~59 W

In deze vergelijking wil ik enkel aangeven hoe het stroomverbruik van deze Panasonic is tegenover andere toestellen.

Plasma is een hele andere techniek vergeleken met LED of LCD, echter word er steeds meer vooruitgang geboekt m.b.t. het verlagen van het stroomverbruik bij Plasma. Ik denk dat dit ook wel duidelijk is in de tabel hierboven.

Dit is voor mij het lastigste stuk van de hele review/test van dit pracht toestel. Waarom vraag je?
Dit betekend dat de test periode op zijn eind loopt. Ik heb dit toestel ruime 2.5 week in mijn bezit gehad. Maandag 7 Oktober word het weer opgehaald.
Dat betekend dat ik weer terug moet naar mijn oude vertrouwde 40" Samsung. Iets wat echt wel wennen zal zijn.

Of dit toestel zijn stevige prijs van 3000Ą waard is? In mijn ogen, ja dat is het.

Het toestel is wat aan de dure kant, heeft zo wat kleine eigenaardigheden, maar oh, wat is het een genot om naar dit toestel te kijken.
Kort samen gevat van wat ik hier boven al genoemd heb, het diep zwarte beeld, de heldere kleuren, het formaat. In mijn ogen is dit wat een TV moet zijn, zoals de Panasonic ZT60.

Jammer dat ik je weer moet zien gaan, maar als ik ooit echt een nieuwe tv nodig heb, dan gaat er zeker een Panasonic komen.
Een ZT60 zal er (waarschijnlijk) niet inzitten, want hij is, voor in mijn woonkamer, eerlijk gezegd gewoon een maatje te groot.

Zoek je een plasma, met een echte bioscoop ervaring, en heb je wat geld te besteden, zowel in aanschaf als energie:
Dit is je toestel.

Ik ga nog snel even genieten, zolang het kan!

Heb jij ook een Panasonic Viera ZT60 Zilver?

Mooie review, het enige wat ik nog mis, is het geluid. Dit is helaas niet mee genomen in jouw review
hmmm - is iets mis gegaan in de copy/paste denk ik - eens zien waar t mis is gegaan ... :)
OK - daar is inderdaad iets mis gegaan, ben dat stukje ook kwijt in mijn brondocument....

Maargoed, schrijven we hier even iets nieuws:

Het geluid bij dit toestel valt zeker niet tegen. Ik heb hier met plezier naar geluisterd tijdens normale tv uitzendingen. Wat ik wel miste was de lage tonen. De tonen welke het toestel weergeeft zijn voornamelijk de middentonen, ook de hoge tonen ontbreken bij de lage tonen.

Al met al moet ik wel zeggen dat het geluid vele malen beter is dan de gemiddelde LED tv van vandaag de dag. Echter als echte filmfanaat en/of tv liefhebber is een geluidssysteem nog wel aan te raden. Om die reden ook heb ik mijn audiosysteem vaker aangehad dan het geluid uit het toestel.
Heb je nog last gehad van de fosfor lag, ook wel rainbow effect genoemd?
Ik heb nl laatst een gt60 terug gebracht vanwege dit probleem.
Nee, geen last van gehad, maar weet wel dat dit per persoon kan verschillen.
Was bij mijn VT60 ook verschrikkelijk, niet om aan te zien.

Maar goed, update's hebben het verbeterd en met het tweaken van de instellingen (IFC op MID etc.) valt het nu wel mee :)
Update hielp bij mij niet.
Spelen met de instellingen helpt, zeker als het contrast wat lager wordt gezet, maar bij mij bleef het veel te duidelijk aanwezig.

Heb de TV uiteindelijk ingeruild voor een Sony W905A. Heb deze nu sinds gisteren en die bevalt een stuk beter. Kleuren zijn vrijwel net zo natuur getrouw als de gt60, alleen het 3d is wat minder. Verder is het soms lastig om de juiste motion flow te kiezen. Dit is nogal erg input afhankelijk. Hier had ik op de gt60 natuurlijk geen last van.

[Reactie gewijzigd door tilburgs82 op 20 oktober 2013 18:20]

Leuke review, maar het gebruik van al die zwarte banners stoort wel een beetje.
vind die banners eigenlijk wel chic staan :)

en prima review. Hoewel ik de bugs rondom CI+ en WLAN eigenlijk niet acceptabel vind voor een TV van 3K. Het is niet bepaald de eerste smart-TV die Panasonic op de markt brengt.
Het punt met CI+ is dat dit bij nagenoeg alle CI+ toestellen in bepaalde regios voorkomt. Ik heb dit enkel met de geleverde CI+ modules gecontroleerd. Hier in mijn regio is het een veel gehoorde klacht. Vaak is een andere of ander type CI+ wel een oplossing te vinden, maar vind het nog altijd slordig dat de kaarten zo slecht werken. Of dit in de implemetatie zit van Panasoinic in dit gevalt of in de CI+ laat ik in het midden. Al ga ik er wel vanuit dat de CI+ modules welke Panasonic meeleverde goed met de TV zouden moeten werken.

WLAN problemen ga ik ook nog even op verder: Mijn WLAN stuurt een dubbele SSID uit, namelijk PlayZone en WiFiZone - beide op Ch. 12. Panasonic heeft mijn gemeld toen ik dit probleem aankaarte er geen problemen met WiFi zouden zijn.
Prima review, maar in je inleiding spreek je over een 60 inch, terwijl de specs 65 inch geven. Wat is nu juist?
het betrefd hier de 60"... Ik zal eens in kijken hoe de specs gelinkt staan.... Er is namelijk ook een 65" variant van dit toestel,

edit: de P60ZT60 is het test toestel, tweakers heeft echter enkel de 65" in de specs staan.

hier de info:

[Reactie gewijzigd door Mopperman op 10 oktober 2013 12:38]