Specificaties Accessoire - Bekijk alle specificaties

Carry Speed FS-Pro Review

Deathchant 9 september 2013, laatste update op 12 december 2014, 3.472 views

Carry Speed FS-Pro

Stevige brede strap die dankzij het rekbare neopreen zeer comfortabel aanvoelt en druk mooi verdeelt. Makkelijke montage, maar de uitstekende kogel zit bij het maken van foto's in enkele gevallen in de weg.

Pluspunten

• Zeer degelijk materiaal
  • Complete set accessoires
  • Neoprene schoudergedeelte erg comfortabel
  • Clipjes erg stevig en niet zomaar los te krijgen
  • Zeer functioneel: doet goed wat het belooft

Minpunten

• Voor een relatief simpel product een stevige prijs (85 euro)
  • Camera met telelens kan niet gemakkelijk gebalanceerd op je heup gedragen worden
  • Onmogelijk om je telelens vast te houden indien bracket op statiefgondel gemonteerd is
  • Neoprene schoudergedeelte kon langer

Intro
Al jaren loop ik rond met een Carry Armor neck strap (niet te verwarren met Carry Speed!) aan mijn 40D omdat de standaard 40D-strap schuurt in de nek en erg smal is. De Carry Armor is een brede neck strap, waarbij de onderkant een soort flexibel neopreen achtig spul is. Lekker zacht en goeie grip. Deze heeft ook een staaldraad erin. Maar het ding is versleten en aan vervanging toe.

Waarom de Carry Speed FS-PRO?
Ten eerste; de Carry Armor heeft flinke slijtage en is gewoon aan vervanging toe. Daarnaast wandel ik veel waarbij de camera altijd meegaat. Vooral op vakantie waar ik de ruige natuur opzoek in met name Schotland. Ik wandel daar gemiddeld zo'n 6 uur per dag. Ondanks ik steeds tegen de ongemakken van een neck strap aanliep, is het nooit in me opgekomen om een schouder strap te kopen. Tijdens het wandelen hangt de camera nooit goed: hij bungelt aan je nek, al dan niet met een 70-200 eraan vast en je moet em altijd ondersteunen. Ook knalt de camera altijd flink tegen je buik/edele regio wanneer je wandelt tenzij je em vasthoudt. Niet handig als je stevig in de bergen aan het wandelen bent. Als een flinke regenbui over komt is het moeilijk om je camera met lens aan je nek even tijdelijk in je jas te stoppen; je moet altijd je hele hebben en houden terug in de camera tas doen.

Waar ik naar zocht was een oplossing om mijn camera gewoon op ter hoogte van mijn heup te laten rusten, zodat mijn armen en handen vrij beweging hebben tijdens het wandelen wanneer ik de camera niet direct nodig heb. Ik moet in staat zijn om de camera snel te kunnen pakken en een foto te maken tijdens het wandelen en weer terug te doen.

Wat een eis was, is dat ik de schouder strap niet hoefde te demonteren wanneer ik de camera op een statief wilde zetten.

Na wat filmpjes op youtube te hebben gezien, en de review van mede-tweaker Ventieldopje, bedacht ik me dus dat deze strap alles covert wat ik wilde.

Unboxing
Het geheel is gekocht voor 85 euro bij Fotokonijnenberg:

Het zit dus allemaal in een mooi doosje en een goeie set accessoires is meegeleverd:

Er zit bij:
- Instructieboekje (in Engels)
- Hand strap
- Het kogel-bracket (tevens Arca Swiss statief plaatje)
- Band met kogelgewricht
- Extra band met clip voor extra ondersteuning voor telelenzen
- Imbussleutel
- Carry Speed sticker

Montage
Dit gaat erg eenvoudig. Je schroeft het bracket gewoon op je camera met het gewricht naar voren gericht, met de meegeleverde imbussleutel of een muntje:

Dan draai je de ring gewoon over de kogel heen:

Gemonteerd ziet het er dan zo uit:

Je kunt natuurlijk de kogel zelf 90 graden naar beneden klappen:

Aan de onderkant van de camera ziet het er dan dus zo uit:

Je kunt dus gewoon je accu en geheugenkaart verwisselen zonder deze strap eraf te halen.

De schouderband zelf
De schouderband is gemaakt van een neopreen achtig spul en is wat dikker dan mijn Carry Armor, wat erg comfortabel is.

Het is een vrij brede strap wat het draagcomfort en drukverdeling ten goede komt:

Net als de Carry Armor, heeft deze Carry Speed eenzelfde soort grip wat gewoon prima is:

Eind resultaat
Wanneer je alles vast hebt, en goed hebt afgesteld op je lengte, zit de Carry Speed zo:

Merk het plastic lusje op iets boven mijn buik. Hieraan kun je trekken om het geheel wat strakker aan te trekken, zodat de camera strakker op de heup blijft zitten.

Van de achterkant ziet het er zo uit:
Ik heb hier de Canon 100/2.8 macro als lens gebruikt.

Wat mij betreft kan het neoprene gedeelte van de schouderband iets langer zodat ie nog iets meer over mijn schouder en borst zou heen gaan. Maar goed, beggers can't be choosers en het is immers een schouder strap, geen schouder-borst-rug strap :)

Ik heb ook even een foto gemaakt om te laten zien hoe het van boven uitziet:

En ook even met de 70-200/2.8L erop om die extra ondersteuning voor telelenzen te demonstreren:
Let wel op: de camera en lens zijn weliswaar meer gebalanceerd nu, maar ze hangen wel voor me, en niet aan de zijkant op mijn heup.
Dit heb ik geprobeerd te doen, maar daar is het meegeleverde strapje net ietsje te kort voor wanneer je die aan het eerste plastic lusje van de strap hangt en te lang voor wanneer je deze aan het onderste lusje hangt.
Dus ja, je kunt je telelens op deze manier wat balanceren, maar functioneel tijdens het wandelen is het niet.

Zit allemaal goed en comfortabel en zeker niet te zwaar.
De drietand-clipjes die eraan zitten zijn echt degelijk. Ze zijn stevig en je kunt niet met alleen je duim en wijsvinger het clipje losklikken. Je moet nog een extra stukje in het midden van de clip indrukken om het geheel los te krijgen. Dit kan een voordeel zijn, maar ook een nadeel. Aan de ene kant is dit wel een geruststelling; je kunt erop vertrouwen dat het niet zomaar losschiet en het geheel op de grond sodemietert, maar aan de andere kant is het niet 1,2,3 gedaan om het los te krijgen wanneer je dat wilt. Je zult altijd met 2 handen de boel moeten losmaken.
Ik zie het persoonlijk alleen maar als een voordeel omdat, eenmaal gemonteerd, ik de strap toch gewoon over mijn hoofd op of afdoe en verder niet meer aan die clipjes kom. Veiligheid van mijn camera spullen vind ik belangrijker.

Dan is er nog een clipje aan de "achterkant":
Ondanks dit op een clipje lijkt om het ding korter/langer te maken, is dit niet zo. De enige functionaliteit van dit clipje, zoals ik dat ervaren heb, is om ervoor te zorgen dat je camera niet te ver naar achter zwiept. Zie het als een soort "deurstopper" ;)

Montage op statief
Wat voor mij een eis was, is het zorgeloos kunnen monteren op een statief zonder de boel eraf te moeten draaien. Ik heb een Sirui N-2204 met K-20X balhoofd, arca swiss compatible en het monteren gaat gewoon gesmeerd:

Doordat de bracket van de Carry Speed FS-PRO 6 schroefgaatjes heeft, kun je je eigen arca swiss plaatjes gewoon daarbovenop schroeven mocht je dat willen. Dit heb ik dan ook even gedaan puur ter demonstratie:

Hetgeen mij opviel, is dat de Sirui arca swiss plate iets steviger lijkt bij de inkepingen dan die van de Carry Speed.
Maar die van de Carry Speed is gewoon van degelijk metaal gemaakt, dus ik voorzie nog geen problemen hiermee.

Puntjes van aandacht
Er zijn wat kleine puntjes waar je op moet letten.
Wanneer je een lens met een statiefgondel op je camera zet, moet je het kogelgewricht wel omlaag doen, anders zit dit best in de weg:

Daarnaast, wanneer je de "setup" gebruikt met die extra strap om je telelens te balanceren (dus met het bracket op de statiefgondel en de extra strap aan je camera) is het praktisch gezien niet te doen om de lens met je linkerhand vast te houden om een foto te maken:

Nou ben ik niet van plan dit vaak te gebruiken, omdat ik dan elke keer dat bracket naar de statiefgondel moet herplaatsen, maar het is wel een puntje van aandacht natuurlijk.
Wat je natuurlijk kunt doen, is tijdens het maken van een foto, je statiefgondel even omhoog draaien zodat je je lens kunt vasthouden.
Ideaal vind ik het in ieder geval niet.

Het allerlaatste waar je even op moet letten is dat je het kogelgewricht gewoon vooruit laat steken wanneer je je camera op een tafel neerlegt, anders krijg je krassen.

Ik ga pas over enkele weken deze strap "in the field" proberen in Schotland, dus langdurige gebruikerservaringen heb ik nu nog niet.
De Carry Speed FS-PRO doet wat hij moet doen: hij houdt je camera bij je heup en de strap geeft mee zodra je de camera pakt en een foto schiet. Wanneer je em terug positioneert gaat alles gewoon weer mee. De strap kun je van voren wat strakker trekken zodat het beter op de plaats blijft.
Helaas is de oplossing om je telelens goed in balans te krijgen niet praktisch als het gaat om snel een foto maken. Doordat de bracket aan de statiefgondel zit kun je met je linkerhand de lens niet goed vasthouden. Montage op statief werkt zoals het moet.
Materialen en accessoireset zijn gewoon goed en compleet.
Kortom: alles maakt een stevige, stabiele en comfortabele indruk en de kleine minpuntjes vallen wat mij betreft in het niets tegenover de positieve aspecten van deze strap.

De postieve en negatieve punten reflecteren mijn persoonlijke ervaringen en zijn verder gerelativeerd in de review.

******* 03-12-2013: Begin oktober heb ik de strap uitgeprobeerd tijdens de wandeltochten in Schotland. Hij beviel goed, maar wanneer je de boel om hebt hangen en je buigt wat meer naar voren, zoals je moet doen als je bergop klimt, dan komt de camera+lens toch naar voren toe, ongeacht hoe "strak" je de strap naar onder trekt. Het gevolg is dat je camera e.d. toch weer gaat bungelen, dus je moet wel met je elleboog de camera tegenhouden. Je zou eigenlijk een soort slide-stopper willen hebben, maar dit heeft dan weer het nadeel dat je je camera niet echt at-the-ready hebt wanneer je een foto wilt schieten. Dan zou je die steeds eerst los moeten maken.
Nóg een klein dingetje: ik heb op vakantie wel vaker het statiefplaatje, waar alles aan vast zit, moeten aandraaien met de imbussleutel, hoe hard ik em ook vastgedraaid had van te voren, dus dat kan wel een minpuntje zijn. Maar goed. Ik heb me er verder niet heel erg aan gestoord. Het feit is wel dat ik mijn handen vrij had tijdens het wandelen en ik foto's inderdaad snel kon maken.

Het langdurig omhangen van de camera heeft geen problemen opgeleverd wat betreft draagcomfort, dus wat dat betreft doet ie zijn werk wel goed.

******* 12-12-2014: Foto's verdwenen. Opnieuw toegevoegd.

Heb jij ook een Carry Speed FS-Pro?

Wederom een fijne review :)
Ook nog gedacht aan peakdesign capture systeem? Ik zit zelf heel erg te twijfelen tussen een strap en de capture
Nee eigenlijk niet. Ik had niet de behoefte om de camera waar dan ook te hangen. Ik vind een draagstrap waarbij de camera links of rechts van me hangt goed genoeg. Daarnaast geeft het me toch een iets veiliger gevoel als de camera ergens aanhangt dat ik dan weer om heb hangen, in plaats van een "los" clipje.
Ben momenteel ook aan het kijken voor een andere oplossing, aangezien ik ook niet elke keer mijn sling wil losmaken als ik een keer van een statief wil schieten.

Heb nu de Sun Sniper, en die zit gewoon met een schroef onder in de camera, vrij gecentreerd dus.
Ik loop ook lekker met een 70-200 rond, die lekker achter mij ligt te bungelen.

Hoe zit dat met deze sling.
Je geeft aan dat een grote zoomlens niet lekker in evenwicht hangt.
Is dat algemeen, en dus zeer storend.
Of enkel als je de sling aan de gondel vastmaakt?
Nou, als je em met die extra clip vastmaakt (dus aan de gondel), hangt ie wel in evenwicht, maar de lens hangt dan voor je, en niet aan de zijkant. Ik wandel veel, dus ik wil de camera niet steeds tegen mijn buik aan laten bengelen tijdens het wandelen. Je kunt de 70-200 dus ook gewoon aan dat statiefmountje+kogel vastmaken zodat je die aan de zijkant kunt hangen net zoals dat gaat bij een gewone lens, maar door de lengte en het gewicht van de lens, voel je het wel "trekken" aan je zijkant, dus de lens zwiept wat meer heen en weer als een wip (hefboom) zeg maar. Het kan wel, maar dan moet je wel met je elleboog de camera+lens een beetje tegenhouden zeg maar.