Samsung Spinpoint F1 RAID HE322HJ, 320GB Review

DaOverclocker 9 september 2008, laatste update op 9 september 2008, 1.065 views

Samsung Spinpoint F1 RAID HE322HJ, 320GB

Pluspunten

• Snel (>100mb/s seq.)
  • Stil (stiller dan 2 hitachi's, de 7k160 en de t7k250)
  • Koel (tussen de 22 en 25 graden onder een kleine airflow)

Minpunten

• 2 van de 3 schijven na 280 gebruiksuren (SMART) kapot, tikkende geluiden.

In Augustus 2008 heb ik 3 van deze schijven aangeschaft. Ondanks vele berichten over deze schijven met bad-sectors op Got toch maar de gok genomen. Mijn schijven na aankomst onderworpen aan een bad-sector test, geen 1 bleek er fouten te bevatten.

Na 280 branduren gebruiks uren vertonen er helaas 2 schijven rare tik geluiden (best heftig geluid). 2 stuks vlak na elkaar overleden dus. 1 schijf is totaal niet meer te benaderen, spint niet meer goed op, de andere schijf is voor een gedeelte te benaderen, ik kon mijn data er voor een gedeelte nog afhalen. Tot die tijd werkten de schijven prima en produceerde ze ook geen vreemde geluiden. Ik heb de schijven altijd netjes in een rack gehad, met een aantal fans erachter. De schijven werden nooit warmer dan 25 graden.

Meteen een RMA aangevraagd bij Samsung (allin). Ik verkoop ze alleen straks weer, ik vertrouw dit merk niet meer. Na afloop van de RMA zal ik deze mini-review updaten over het verloop van de afhandeling.

Performance is overigens zeer goed, ze zijn echt lekker snel, meer dan 100mb/s sust. per schijf. Ook verassend stil en koel, vergeleken met een hitachi 7k160 en een t7k250 disk.
2 van deze schijven in RAID0 doen ook tegen de 250mb/sec aan in verschillende benchmarks.
Op dit moment is deze schijf (september 2008), een goed prijs/perf disk. Mits hij het uiteraard doet :)

Het kan zijn dat ik een verkeerde batch heb, maar ik stap weer over op Hitachi.

Heb jij ook een Samsung Spinpoint F1 RAID HE322HJ, 320GB?

Ik vind het niet zo gek dat een schijf het na 280 branduren begeeft... :>
Na 280 branduren vertonen er helaas 2 schijven rare tik geluiden (best heftig geluid). 2 stuks vlak na elkaar overleden dus.
Volgens fabrikant heeft deze schijf een MTBF van 1,200,000 POH (zie http://www.samsung.com/gl...=70&model_cd=225&tab=fea#)

POH is de afkorting voor Power On Hours (zie http://www.digit-life.com/articles/storagereliability/).

Een HD die het begeeft na 280 uur gebruik is m.i. ver onder de maat gesteld door de MTBF.
Kopen of niet, twijfel er nog over door deze review...