Conceptronic Grab'n'Go CHD3UES750 750GB Zilver Review

PPKLPNewbie 15 september 2008, 825 views

Conceptronic Grab'n'Go CHD3UES750 750GB Zilver

Pluspunten

• eSata alsmede een USB 2.0 aansluiting.
  • ekele adapter en géén losse voeding.

Minpunten

• USB2.0 werkt NIET, door een ontwerp fout!

Mobiliteit Score: 5
Ik heb de Conceptronic 3.5" HarddiskBox met eSATA en USB (conceptronic CHD3UES) afgelopen juni gekocht. En thuis gebruik ik hem voor het maken van grote backups over de eSata poort. Hiervoor is hij uitermaten geschikt omdat de eSata een lekkere hoge bewerkingssnelheid heeft.

Ik heb destijds gekozen voor dit model omdat het beschikte over zowel een eSata als een USB 2.0 aansluiting. Alleen heeft de USB aansluiting NOOIT goed gewerkt. Een enkele keer krijg ik wel verbinding, maar meestal niet!

Na drie maanden aanklooien ben ik ermee terug gegaan om hem om te ruilen. En het nieuwe kastje dat ik mee kreeg had precies dezelfde problemen! Na uitvoerig testen (verschillende merken harde schijven, kabels, besturingssystemen en computers geprobeerd) zijn we er achter gekomen dat de USB aansluiting wel werkt, maar ALLEEN als ik de metalen behuizing eraf haal!
|:(

Dit wijst er naar mijn menig op dat het géén simpele productiefout of een verkeerd exemplaar is, maar echt een serieuze ontwerpfout! Als je er over na denkt om dit apparaat aan te schaffen, zou ik je dat ten sterkste afraden!

Ook bij Conceptronic zelf waren ze allerminst begripzaam of behulpzaam!

Mijn conclusie is dus: K#t ding, NIET kopen!

N.B.
Ik kreeg kort na het plaatsen van deze review een reactie van Conceptronic (ze lezen deze reviews zelf dus wel degelijk...) en zij suggereerde ook dat het een kortsluiting was tussen mijn metalen behuizing en mijn USB aansluiting...

Hieronder volgt een fragment van hun reactie:
Quote:
De CHD3UES die je in je bezit hebt is voorzien van een metalen plaat die over de printplaat is geplaatst. Deze metalen plaat, een zogenoemde EMI shielding, is aanwezig om eventuele electromagnetische straling van de harde schijf en de printplaat te verminderen.
...
Deze EMI shielding is waarschijnlijk een mogelijke oorzaak van jouw probleem.
Het kan namelijk zijn dat er op de EMI shielding een druk wordt uitgeoefend waardoor er een eventuele kortsluiting van de USB componenten op de printplaat kan optreden.

We raden je dan ook aan om deze EMI shielding te verwijderen.

Ik vond de CHD3UES nogal gammel overkomen nadat ik de EMI shielding had verwijderd, dus heb ik hem afgeplakt met isolatie-tape en weer terug gezet, zoals hier in de reactie werd voor gesteld.

Alles werkt nu wel weer. Maar mijn conclusie blijft hetzelfde! Sterker nog, dit bewijst dat het om een ontwerpfout gaat en dus een structureel probleem is!!

Heb jij ook een Conceptronic Grab'n'Go CHD3UES750 750GB Zilver?

Dank voor je review, maar waarom is je algemene beoordeling toch in het groen? Een apparaat dat niet doet wat het moet doen moet gewoon een dikke onvoldoende krijgen, punt uit. Al heeft een auto nog zulke lekkere stoelen, als hij niet rijdt heb je er niks aan en moet je hem als auto afschrijven.
klinkt als kortsluiting tussen de usb controller en de behuizing.. , misschien een tip om er een stukje tape overheen te plakken. (maar idd een serieuze ontwerp fout als dit bij 2 modellen achter elkaar voorkomt.
Bedankt voor je tip m.b.t mijn review van de Conceptronic Grab'n Go CHD3UES750!

Ik heb je raad opgevold en het werkt nu tenminste weer...