Specificaties 15" (1920x1080), 256GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

Asus ZenBook Touch U500VZ-CM083H Review

dielc 8 september 2013, 2.299 views

Asus ZenBook Touch U500VZ-CM083H

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • mobiliteit (dun & licht)
  • rekenkracht
  • geluid

Minpunten

• prijs
  • touchpad (ligt aan software volgens mij)

Onlangs deze zenbook gekocht ter vervanging van een alienware m15x. Ik was op zoek naar een computer die draagbaar was en toch de nodige rekenkracht bezit. Ook was een 15inch scherm weker nodig aangezien ik toch heel wat programmeer.

Tot dusver ben ik heel tevreden met men aankoop. De laptop doet heel erg aan een macbook pro denken qua uiterlijk, bouwkwaliteit en specs. Deze laptop is toch wel nog een heel stuk goedkoper.

Geluidskwaliteit is het beste wat ik al uit een laptop heb horen kopen. Ook zonder de externe speaker is het zeer goed.

Het toetsenbord is even wennen aangezien de toetsen vrij ver uit elkaar staan maar eenmaal dat je het gewoon bent gaat het goed. Ook het numpad is zeer gemakkelijk. Het enige nadeel voor mij als belg is dat de laptop niet te vinden was in een azerty configuratie. Voor mezelf is dit geen probleem aangezien ik blind tik maar voor een eventuele latere verkoop wel.

Het touchpad werkt ook goed totdusver. Soms blijft het precies was hangen maar niet opvallend veel. En ook de verschilende gestures zijn gemakkelijk al viel de achterliggende software al 1 enkele keer uit.

Een nadeel vind ik persoonlijk is de aanwezigheid van een grote hoeveelheid voor ge´nstalleerde software. Zo is er software voor de instant-on van asus en het geluid en ik moet nog nagaan of ik deze kan verwijderen zonder deze features te verliezen.

Qua mobiliteit en accu ben ik zeer tevreden. De laptop is heel licht en dun en is gemakkelijk mee te nemen. Ook de batterij gaat voor mij lang genoeg mee. Ik heb het nog niet uitvoerig kunnen testen maar ik haalde 5uur de eerste keer bij het installeren van al mijn software en het ontdekken van windows 8. Waarbij ik de laptop toch vrij intensief gebruikte.

Heb jij ook een Asus ZenBook Touch U500VZ-CM083H?

Hoe bevalt de laptop nu bijna zo'n 2 jaar later? Ik ben er nog steeds zeer tevreden over, nu ik er dagelijks mee reis merk ik echt het voordeel van de mobiliteit van de laptop. 8-)
Nog altijd zeer tevreden van. Ondertussen wel een nieuwe lader moeten kopen bij Asus aangezien de vorige niet meer werkte. Gelukkig was hij nog net in garantie. Blijkt wel dat de correcte lader zeer moeilijk te vinden is en dat bij andere laders van Asus de plug niet past. Uiteindelijk naar een Asus repair centrum gegaan, aangezien ik het me niet kon permitteren om lang zonder laptop te zitten.

Verder werkt ook 1 van de USB poorten niet meer 100%.

Ik ga stillaan wel eens uitkijken naar een vervanger die opnieuw krachtig en mobiel is.
Vervelend om te horen, ik zal binnenkort ook wel een nieuwe lader moeten aanschaffen omdat er zich al een kabelbreuk begint te vormen. Dat is dus net het enige nadeel van deze laptop, het lijkt wel alsof deze laptop een soort prototype was waardoor ook alles er nog schaars van te verkrijgen is. Ik denk dat het dus ook lastig gaat worden om een net zo krachtig en mobiel systeem te vinden op het moment.
Ik sta op het punt (binnen 2 weken) deze u500vz aan te schaffen.
innerlijk en uiterlijk perfect voor mijn doeleinden.
Alleen nu ik hoor dat de fans behoorlijk wat geluid produceren zou het een no-go kunnen worden.

Hoe 'irritant' is de geluidsproductie van de fans precies?
ik weet dat het subjetief is uiteraard, maar als ik bijvoorbeeld s'avonds in
bed ermee lig, kan er iemand naast mij nog rustig een boekje lezen?
Zou ik het geluid harder moeten zetten als ik een film of muziek draai om het
geluid van de fans op de achtergrond te drukken?

Ik zou het zo jammer vinden dat zo een mooi apparaatje zo een grote afknapper zou hebben.

Als het toch teveel lawaai zou zijn ga ik waarschijnlijk voor de Asus N56VB-S4004H.
iets mindere specs, minder slank, geen touch, maar nog niet echt klachten gehoord
over geluidsproductie.

[Reactie gewijzigd door TimvdG op 8 september 2013 15:25]

Nee zo irritant nu ook weer niet, maar ik begon me er aan te ergeren bij het kijken van een video etc. Ik zou zeggen probeer hem uit en als hij je niet bevalt binnen 14 dagen terug sturen.
Ik heb zelf het non-touch model gehad van de u500 (Niet meer te krijgen helaas) en bezit momenteel een N56

De N56 is bij lage belasting inderdaad een flink stuk stiller, onder middel tot hoge belasting maakt het niet veel uit.

In de N56 moet je wel achteraf een SSD stoppen, anders is hij natuurlijk 100x trager
Hoe is het met de koeling gesteld? Draait deze net als bij de non touch voorganger constant?
Ik heb hem zelf zo'n week of 2 en moet zeggen dat het enige irritante de fans zijn die al hard gaan draaien bij het kijken van een video. Naast dat de fans hard draaien komt de temperatuur op zo'n 60 tot 75 graden, renderen op deze laptop durf ik dus niet aan helaas.

De prijs ligt wat mij betreft zo'n 300 euro te hoog maar hij is wel erg mobiel en krachtig. De cpu wordt warm maar de behuizing zelf blijft erg koel waardoor hij makkelijk op je schoot te houden is.

Dielc, heb jij het zelfde probleem met de fans?

[Reactie gewijzigd door Soepvork.nl op 8 september 2013 13:05]

voor mij valt het goed mee, ik stoor me er niet zo aan. Nu ik heb de laptop nog maar een aantal dagen en nog niet echt gebruikt voor zware applicaties. Ik zal binnen enkele dagen de review updaten met mijn bevindingen.
Heb je inmiddels een update, nu je hem een maand in gebruik hebt?
Ik heb niet veel tijd om de review te updaten maar snel enkele puntjes.

Ik ben nog altijd heel tevreden over de laptop en van het geluid van de fans heb ik totaal geen last.
Dit is natuurlijk heel subjectief maar ik kan mij niet inbeelden dat dit echt storend is.
De enige nadelen aan de laptop zijn voor mij vooral de software van asus bijvoorbeeld:
- als de plug om de batterij op te laden niet goed zit krijg je een melding maar deze blijft soms hangen en krijg je niet weg.
- de software voor het touchpad valt soms uit na het openklappen van de laptop.