AMD Athlon II X4 740 Boxed Review

Julian.S 7 september 2013, laatste update op 10 september 2013, 1.422 views

AMD Athlon II X4 740 Boxed

Pluspunten

• Goede prijs/kwaliteit verhouding
  • Gebruikt maar 75 Watt
  • Kan alle games aan op dit moment
  • Past op veel moederborden

Minpunten

• Gelocked - Niet/bijna niet overclockbaar

Deze processor heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding. Voor iets meer dan 60 euro krijg je een goede quad core processor die alle games aankan (laatst gekeken 7-9-2013).

Het energieverbruik van deze quad core is rond de 75 Watt, waarvan ik denk dat dat aan de lage kant is want mijn simpele moederbord kan wel 100 aan. Dit zorgt ook voor weinig warmteproductie. De temperatuur in mijn kast gaat niet hoger dan 40 graden celcius en de temperatuur voor de processor alleen komt niet hoger dan 62 Celcius.

De socket is een FM2. Deze processor heb ik in combinatie met de ASRock FM2A75M-DGS (moederbord). Dit moederbord heeft genoeg functies om een gebalanceerde computer om deze processor te bouwen. Zeker een aanrader als je nog geen moederbord hebt!

De Athlon klokt in op 3,2 GHz. In deze prijsklasse (tot 70 euro) vind je bijna niets beter dan deze processor. De enige processor die betere prestaties heeft is de 750, de volgende processor van AMD.
Het enige minpunt van deze processor dat hij gelockt is en dus niet overclocked kan worden zonder heel erg moeilijk te doen. Aan de andere kant is dat ook wel goed, want overclocken zorgt ervoor dat de levensduur enorm achteruit gaat.
In de review staat wel dat er een turbofrequentie is, maar ik denk dat die alleen geldt bij overclocken, maar aangezien dit niet mogelijk is, blijft de snelheid op 3,4 GHz.

Kortom, deze processor heeft een gemiddelde prijs voor goede prestaties. Met zijn FM2 socket past dit ook in veel moederborden. Voor gaming is deze processor goed genoeg voor nu, maar verwacht dat binnen 1 a 2 jaar je wel een betere processor nodig gaat hebben voor de beste games.

• ASRock FM2A75M-DGS

Heb jij ook een AMD Athlon II X4 740 Boxed?

Wat meer uitleg en benchmarks zouden de review veel beter maken.
...

[Reactie gewijzigd door Julian.S op 7 september 2013 12:51]

Je weet blijkbaar niet hoe Turbo werkt. Turbo klokt een of meerdere cores over als niet alle cores nodig zijn, zoals in het geval van een single-threaded applicatie, zolang dit binnen het gestelde TDP is. Het treedt juist NIET op bij overklokken omdat het fabrieks TDP dan overschreden wordt.

Los daarvan: een paar benchmarks zouden inderdaad leuk zijn. Draai eens PCMark of een 3DMark suite, of AIDA64 ofzo. Neus eens in andere CPU reviews welke tools zij gebruiken.

Het zijn maar tips hoor! :)
Quote
"Aan de andere kant is dat ook wel goed, want overclocken zorgt ervoor dat de levensduur enorm achteruit gaat."

Alleen waar als je het voltage daadwerkelijk omhoog gooit, wat niet eens nodig is om deze naar de 4ghz te klokken.