Specificaties GF GTX 770 (1,15GHz), 2GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce GTX 770 2GB Lightning Review

TERW_DAN 7 september 2013, 2.858 views

MSI GeForce GTX 770 2GB Lightning

Pluspunten

• Koeler
  • Prestaties
  • Uiterlijk

Minpunten

• Verschil tussen de Lightning en de TwinFrozr is niet heel groot, waarmee deze kaart vooral interessant is als je gaat OCen.

Drivers en compatibiliteit Score: 4

De MSI GTX770 Lightning is MSI's snelste GTX770, voorzien van een TwinFrozr IV koeler. Ik heb deze kort kunnen testen voor mijn Z87roundup, en heb deze naast een gewone GTX770 gelegd., de N770 TF 2GD5/OC. Wat mij voornamelijk interessant leek was het verschil tussen deze twee kaarten.

Specificaties
DirectX11.1
OpenGL4.3
SLIsupportja
Afmetingen28x 12,9 2x 49,2 CM

De Lightning wordt met een opvallend kleurenschema geleverd, geel/zwart. Iets dat de MPower borden ook hebben. Dus wat kleur betreft is het een mooie match tussen die 2. De kaart is gericht op overclockers, en biedt daarvoor wat extra snufjes, zoals een GPUreactor, een biosswitch en Vcheckpoints, waarmee het voltage uitgelezen kan worden door middel van een multimeter.
De kaart is voorzien van een displaypoort, een HDMIpoort en 2 duallink DVIpoorten.

De koeler
De kaart is voorzien van een TwinFrozr IV koeler, die voorzien is van 5 flinke heatpipes om de GPU, PWMs en geheugen te koelen. Ik heb de kaart niet zelf uit elkaar gehaald, maar ik heb wel een mooi plaatje van de MSIsite geplukt waarop je kunt zien hoe de koeler in elkaar zit.

De koeler blijft vrij stil, zelfs onder een behoorlijke load. Als je de fanspeed op 100% zet dan hoor je 't ding uiteraard wel erg goed, maar dat ben ik tijdens het benchmarken eigenlijk niet eens tegengekomen. Dat is alleen interessant bij het OCen als je de kaart echt heel koel wilt houden.

Accessoires
Meegeleverd met de kaart worden nog een lange SLIkabel van 13CM, 2 PCIe verloopjes om van 6 pins naar 8 pins te gaan, een DSUBadapter voor analoge monitoren en een Vcheckkabel, die gebruikt kon worden om met een mulitmeter voltages uit te meten.

GPU Reactor
Bovenop de videokaart zit ook een GPUreactor. Dit is een PCB met daarop een aantal extra transistoren, die moeten zorgen voor een stabielere stroomtoevoer naar de GPU. De GPUreactor heb ik op meerdere videokaarten gezien, en hoewel het ene leuke gadget is vraag ik me af of het niet net zo handig was om het direct op het PCB te integreren. Je kunt het ding er wel afhalen, dan werkt de kaart ook verder prima, maar op de extra hoogte van de kaart na heeft het eigenlijk niet echt een nadeel.

Benchmarks
Zoals gezegd vond ik het met name eens interessant om te kijken hoe het zat met het verschil tussen deze kaart en de 'gewone' GTX770 die ik had liggen. Ik heb helaas niet tientallen benchmarks kunnen draaien, maar op zich is het een interessant vergelijk geworden. Omdat ik toch 2 GTX770s had liggen heb ik ze uiteraard ook in SLI gezet, en gekeken wat de prestatiewinst is die daar te halen valt.

De benchmarks die ik heb gedraaid zijn:
• Tomb Raider
• BioShock Infinite
• Metro 2033
• Dirt Showdown
• Valley
• Heaven
• 3DMark

De bovenste 6 benchmarks zijn getest op 2560x1600, de native resolutie van mijn monitor, en verder de hoogste instellingen. 3DMark is gedraaid met de default settings

De testconfig die ik ervoor heb gebruikt is als volgt
CPUi7 4770 ES

3DMark 11
GTX770 Lightning 10271 3DMs
GTX770 TwinFrozr 10053 3DMs
GTX770 SLI 14930 3DMs

De Lightning is in de meeste benchmarks sneller, of de resultaten liggen dermate dicht bij elkaar dat het vergelijkbaar is. De SLIconfig levert in de meeste gevallen toch wel een behoorlijk voordeel op in games, behalve dan bij Dirt Showdown, maar daar ligt de hoeveelheid frames al dermate hoog, dat het sowieso weinig interessant is om nog sneller te gaan. Maar bij games als Tomb Raider en Metro 2033 maakt het wel het verschil tussen net lekker speelbaar en gewoon altijd soepel speelbaar, omdat de minimale FPS dan ook wat hoger ligt.

Energieverbruik
Als laatste heb ik ook nog het energieverbruik getest van het systeem. Dit heb ik gedaan in idle, tijdens het draaien van de Tomb Raider Benchmark en tijdens de PSUloadtest in OCCT.

Verbruik - idle

Verbruik - OCCT
GTX770 Lightning 370 W
GTX770 TwinFrozr 350 W
GTX770 SLI 505 W

De kaart is 4 tientjes duurder dan de TwinFrozr Gaming waarmee ik de kaart vergeleken heb. Voor die prijs krijg je een iets ander koeler ontwerp, maar biedt die kaart voornamelijk wat extra mogelijkheden om te overclocken. De standaard prestaties ten opzichte van de GTX770 zijn niet gigantisch. Heb je niet de intentie om te gaan OCen, koop dan de gewone TwinFrozr. Wil je een kaart die je kunt OCen en hier wat extra mogelijkheden voor biedt, zoals vcheckpoints, de GPUreactor en een biosswitch, dan is deze kaart het extra geld misschien wel waard.

De GTX770 Lightning is een leuk kaartje met een goede koeler. De standaardprestaties zijn niet heel veel beter ten opzichte van de GTX770 TwinFrozr, dus als je niet gaat OCen zou dat een betere keus zijn.
De koeler is niet bijzonder luidruchtig en koelt goed, de kaart werkt verder stabiel en ben er geen rare dingen bij tegengekomen in het gebruik.

Heb jij ook een MSI GeForce GTX 770 2GB Lightning?

Reviews door de redactie

Meer advertenties

Zeer mooie en duidelijke review.

Om een beetje te mierenneuken: De N770 TF 2GD5/OC lijkt me toch ook een overklokte GTX770 en geen "gewone" GTX770 ;):
Ook mis ik de turbo frequentie (heb het even opgezocht: Maximale turbo frequentie 1,202GHz) en een korte vergelijking van de core en turbo speed tussen de twee kaarten:
Lightning <=> Twin Frozer
core: 1150 <=> 1137
turbo: 1202 <=> 1189

[Reactie gewijzigd door DrIezie op 9 september 2013 12:37]

als je hem toch in je systeem had zitten
waarom heb je hem dan niet overclockt ?
althans het staat niet in je review
dus mag je het altijd laten weten :)
als je hem toch in je systeem had zitten
waarom heb je hem dan niet overclockt ?
althans het staat niet in je review
dus mag je het altijd laten weten :)
Ik heb even gespeeld met de OCsettings door middel van de meegeleverde Afterburner, wat op zich goed werkt, maar ik heb verder geen benchmarks daarvan of uitgebreidde testen.

De kaart heb ik niet lang genoeg kunnen testen om hier een zinniger oordeel over te geven, vandaar dat het niet in de review staat.