Specificaties 120mm diameter met 25,5dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 Review

w0rxz 7 september 2013, 3.743 views

Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

Pluspunten

• Zeer goede koeling
  • Erg stil
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• Erg groot, zal niet op alle mobo/geheugencombinaties passen
  • Installatie vereist wat schroefwerk

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 5
Ik gebruik deze koeler icm een i5-3570K op stock speeds.
De koeler overtrefte bij de eerste opstart mijn stoutse verwachtingen, het installeren nam even wat tijd in beslag, en kan niet vergeleken worden met de click-on methode van de stock coolers; bij de Gelid ben je wel even aan het monteren.
Mijn mobo is een Asus P8Z77 Pro Thunderbolt, en de cooler past maar NET, de fan drukt tegen de eerste geheugenchip aan .
Alle sloten zijn in gebruik (Corsair Vengeance Red 4x4Gb) dus gebruik geen kits die grotere afmetingen hebben icm deze cooler en mobo, of reken ermee dat je het meest linkse slot moet vrijhouden.

Maar dan de performance.
In mijn systeem, simpelweg magnifiek.
Met stock cooler, 100% Cpu load gingen de temps tot 102 graden, waarna de cpu ging terugregelen.
Met de Gelid, zelfde applicatie, zelfde load: 47 graden.
En het mooiste, de cpu fan draait dan nog slechts op 55% !!

Voor een Ivy Bridge, die toch al vrij warm lopen, vind ik dit eigenlijk fenomenaal.

Wel een laatste opmerking, mijn kast is een mid tower met front en rear fan, geen obstucties zoals kabels e.d. in het midden, en de cpu exhaust wordt direct in de rear fan geblazen, een optimale situatie dus.

Wat mij betreft dus een aanrader, maar check van te voren of je ruimte hebt, want die heb je wel nodig!

Heb jij ook een Gelid Solutions Tranquillo Rev.2?

Hi Chaos,
Bedankt voor je reactie, het procent symbool krijg ik niet goed, maar het plusminussymbool waar je aan denkt is een plusje direkt op 3en minnetje, dat ziet er net iets anders uit ;)

Ik heb vertrouwen in de aangegeven temps, De temps heb ik in het begin, toen de stock cooler er op zat, uitvoerig beproefd omdat ik de extreem hoge waarden van rond de 100 graden niet geloofde, zelfs over gecommuniceerd met de leverancier maar niets kunnen vinden wat op foute indicaties duidde.

Let wel dat het de cpu chiptemp is, de individuele core temps zijn weer anders, en een multimeter (stroom?) Zal me denk ik niet helpen.
Daarnaast zie ik ook geen mogelijkheid om direct op de cpu te meten als de koeler eropzit...

Ik had bij het plaatsen van de review indd een foto toegevoegd om de situatie met het geheugen te verduidelijken, maar deze komt niet tevoorschijn.
Een probleem of fout wil ik het niet noemen; gewoon een factor om rekening mee te houden bij gebruik van deze componenten.

Net nog even opnieuw geprobeerd maar hij wil niet tevoorschijn komen, misschien een probleem met de browser van mijn tablet. Wellicht lukt het me later vanaf de pc.

Groeten,
A.

[EDIT] nu vanaf PC, procent-tekentje aangepast en foto kan er nu wel bij; at your service! ;)

[Reactie gewijzigd door w0rxz op 7 september 2013 23:50]

Een multimeter is altijd accurater dan de onboard metingen op het moederbord. En ja, een multimeter kan ook temperatuur meten, anders heet het geen multimeter. ;) Temperatuur is immers ook een factor voor de weerstand. Hoe hoger de temperatuur, hoe hoger de weerstand, hoe lager de temperatuur, hoe minder de weerstand en die weerstand dan dus in een supergeleider veranderd. :)

Thnx voor het aanpassen en de foto, waardeer ik zeer! :)
Haha, clever, maar ik ga niet controleren hoe de weerstand veranderd bij oplopende temperatuur hoor, daar hebben ze thermometers, warmtecamera's e.d. voor uitgevonden.
Mijn huis-tuin-en-keuken multimeter heeft die functies niet, en accuraat berekenen gaat niet, daar ik de materiaalsamenstelling en dikte niet weet..
ik ga wel voor de simpele oplossingen, hoef het niet op de graad nauwkeurig te weten.

Ohja en als je een manier weet om er een supergeleider van te maken zonder dat je kast bevriest, pm me dan, dan gaan we een bedrijf opzetten, worden we rijk ;)
De 47 graden vind ik een beetje ongeloofwaardig. Heb je bijvoorbeeld met prime95 een 100% load gesimuleerd en na hoe lang kwam je steeds tot deze temperaturen? Waarmee heb je die overigens gemeten? Temperatuursensoren op moederborden en dergelijken staan er bekend om, om er flink naast te kunnen zitten, sommigen (ook nu nog ja) zo'n 10 graden celsius. Als je zeker wil zijn van een temperatuur, pak je een multimeter erbij. :)

Kun je trouwens (afaik het plusminus symbool) vervangen voor %, het echte procentsymbool, staat wat netter imo. :)
Is natuurlijk ook geen gebrek van het moederbord, maar door de kast, of ik lees het verkeerd.

EDIT:
Gezien je conclusie zou een foto van de situatie een boel duidelijkheid scheppen en zou het je review ook sieren.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 7 september 2013 02:27]