Specificaties 7.1-kanaals met 95W versterker en 7x HDMI - Bekijk alle specificaties

Denon AVR-X2000 Review

akooijman 6 september 2013, 8.785 views

Denon AVR-X2000

Pluspunten

• Bedieningsgemak, geen zee van zelden gebruikte knoppen.
  • Gevoelige tuner.
  • 4k ondersteuning (toekomst...).
  • Internet radio goede kwaliteit, stapels zenders,
  • Flickr ondersteuning *leuk maar beperkt*
  • Diverse apps voor bediening met een smartphone (handig voor zone2 in de tuin)

Minpunten

• Zone2 heeft wat beperkingen.
  • Audyssey soms wat te enthousiast.
  • last.fm zit er wel op maar is niet meer beschikbaar in de eu.
  • airplay ondersteunt geen video
  • audio/video schakelmatrix zou slimmer kunnen.
  • Software bugs.

Geluidskwaliteit Score: 4
Goeie versterker. Denon heeft haar best gedaan om het apparaat makkelijk bedienbaar te maken. De Audyssey lijkt gemaakt voor kleine 'melkpak' luidsprekers, met een paar goede luidsprekers wordt het allemaal wat overdreven (maar uiteraard kun je alles gewoon weer terugregelen).
Wonderlijk: in de film modes kan het center kanaal niet op de L/R speakers weergegeven worden, in music modes wel (instelbaar). Maar misschien is dat een dolby norm?
Jammer dat de koptelefoon niet als zone2 te schakelen is. Zone 2 kent geen toonregeling. Het zou leuk zijn om bij radio of andere audio toepassingen een flickr slideshow te kunnen starten.
Als je radio luistert kun je wel TV beeld doorgeven, maar wordt het bijbehorende geluid niet naar de TV gestuurd (of desnoods naar de koptelefoon aansluitng)
Na een internetstoring in huis bleef de internetradio hangen tot ik de netwerkkabel enige tijd losgekoppeld heb.
Een domme softwarefout: als ik zone2 inschakel (tuner), schakelt het TV geluid uit als de main zone standby staat!

Update 8 december: inmiddels klinken alle internetradiobronnen minstens 20 dB zachter als de andere bronnen. De volumecorrectie staat overal op 0. Lijkt een software fout. Ik heb Denon support om advies gevraagd.

• Klipsch RF82 luidsprekers
  • Sony Bravia TV

Heb jij ook een Denon AVR-X2000?

Ik heb geen idee waar je het over hebt.
Ik was op zoek naar een goede gebruikersreview en kwam op jouw review terecht. Ik moet zeggen dat ik nu nog steeds niet weet of ik deze receiver wel of niet moet kopen.

Ik heb nog wat vragen:
- Heeft Denon support inmiddels gereageerd en wat was hun antwoord/advies?
- Kan de software van deze receiver geupgraded worden?
- Waarom heb je deze receiver gekozen (en niet bijv een ander merk of hogere type?)
- Zou je deze receiver aanbevelen voor stereo gebruik of is het puur voor home cinema?

Hoor graag.

[Reactie gewijzigd door studiodubio op 17 december 2013 11:02]

De software kan geupdate worden middels netwerkverbinding.
Als je meer wil weten over deze receiver kan ik je gerust verwijzen naar het forum hier op tweakers.net (in het forum is een algemene denon ervaringstopic)
Of je kan hier heen gaan.

Ik ga deze receiver zelf ook aanschaffen na review van meerdere sites.
Denon support adviseert een reset van de receiver. Nog niet gedaan omdat dan alle instellingen (en favorieten, en voorkeurszenders) gewist worden.
De software is laatst geupdate naar een nieuwere versie. Dat leek vrij probleemloos.

De aanschaf was een afweging van prijs en mogelijkheden. Voor mij belangrijk: Zone 2 (luidsprekers in de keuken), Internetradio, analoge aansluitingen.
Andere overwegingen: 4K video support (nog wel toekomst, maar ik hoop er toch weer minstens tien jaar mee te doen), bediening (zowel het apparaat als de afstandbediening lekker weinig knoppen), handige presets (programmeerbaar), de vorige Denon heeft het 20 jaar probleemloos gedaan, DLNA/Airplay.
Wat ik me afvraag: kan je airplay gebruiken naar Zone 2, terwijl de main zone bijvoorbeeld spotify of TV weergeeft? En als dat kan, stel je dat dan in via twee aparte Airplay endpoints, of komt daar de denon app ook nog bij kijken?

Bij de oude 3000 serie werd de gehele versterker 'overgenomen' door airplay, wat de hele airplay functie aardig nutteloos maakt als je werkelijk 2 aparte zones zou willen hanteren. Wellicht nog enigzins bruikbaar voor mensen die multi-zone misbruiken voor een extra set speakers in de aansluitende/zelfde ruimte.... maar voor een echte multi-zone compleet de plank mis geslagen.
OK dank voor de snelke feedback allebei! Ik ga me even verder inlezen maar aan de samenvatting heb ik nu (en hopelijk ook anders lezers) heel wat!
Een tikkeltje zorgelijk: bij het afspelen van digitale bronnen hoor ik allemaal gepruttel en gesputter in 1 luidspreker. Als ik Audyssee helemaal uitschakel is het weg. Misschien maar eens een factory reset doen...