Huawei Ascend W1 Blauw Review

GoNOW 6 september 2013, laatste update op 9 augustus 2014, 2.784 views

Huawei Ascend W1 Blauw

De Huawei Ascend W1 is een goede instaptelefoon voor zijn prijs en is geschikt voor mensen die hun eerste smartphone kopen.

Pluspunten

• Mooi scherm voor de prijs
  • Lekker snel
  • Heel goede accuduur
  • Ook camera aan de voorkant (handig voor skype!)
  • Lage prijs
  • Speciale cameraknop

Minpunten

• Lage helderheid scherm
  • Toch nog missende apps in de Store (wordt wel steeds beter!)
  • Weinig intern geheugen
  • Camera slecht in low-light conditions
  • Waarschijnlijk modelspecifiek:
  • WIFI gaat zonder reden uit.
  • Telefoon gaat soms zonder reden uit, ook als er nog genoeg batterij is.
  • Door het scherm van mijn model loopt opeens een verticale groene lijn. Op het forum hebben mensen ook last van dit probleem.

Inhoudsopgave
• Snelheid
• Irritatiefactortjes
• Opvolger
• Conclusie

Mijn oude Nokia -de goede oude 5800 xpress music- was na 4 jaar trouwe dienst toch écht aan vervanging toe. Na me een tijdje georiënteerd te hebben, viel mijn oog op de Huawei Ascend W1. Deze instap-smartphone draait op Windows Phone 8, dat ik al een tijdje wilde uitproberen. O.a. vanwege de lage prijs heb ik hem uiteindelijk, simlockvrij, in het blauw bij de Kijkshop gehaald.
Maar helaas... het eerste exemplaar had problemen (ging zonder reden uit, wifi viel soms uit en hij kon niet verbinden met de computer.) Dus terug naar de winkel. De winkel verwees mij door naar een 0900-nummer in het serviceboekje. Dus ik dat nummer bellen. Nadat ik het probleem had uitgelegd zei de telefonist dat ik het verkeerde nummer had gebeld, en dat ik een ander moest proberen. Dit nummer bleek van Dynafix te zijn. Aangezien de telefoon bij aankoop al niet goed was, wilde ik hem niet daarheen sturen om te laten repareren. Dus ging ik wederom terug naar de winkel. Daar aangekomen kreeg ik eindelijk een nieuw toestel, die ik hier zal reviewen.
Edit: TWEEDE model inmiddels moeten opsturen voor reparatie. Zie irritatiefactortjes en conclusie.

In de doos
In de doos vinden we:
*De telefoon zelf natuurlijk.
*Micro-USB kabel
*Adapter
*Goedkope oortjes. Niet heel veel mee mis, maar de oordopjes zelf zitten niet lekker in je oren.
*En een heleboel boekjes (garantie, handleiding, waarschuwingen, aanbevelingen....)

Over de doos zelf: die ziet er mooi modern uit en is makkelijk te openen.

Specificaties
De specificaties van deze telefoon zijn, vrij naar de Huawei website:
*Scherm 4 inch (=10,16 cm), 800*480
*Gewicht ongeveer 130 gram
*Camera 8 megapixel camera achterkant, 0,3 megapixel voorkant
*Geheugen 512 mb RAM, 4 GB intern geheugen (uitbreidbaar, maar hierop kan kan je geen apps plaatsen!)
*Verbindingen Bluetooth 2.1, wifi 802.11 B/G/N
*Batterij 1950 mAh batterij
*Breedte/diepte/lengte:

Dagelijks gebruik.
In het dagelijks gebruik vallen de volgende (positieve, maar zeker ook negatieve) dingen op:

*Batterij De batterij gaat echt héél lang mee, zoals in andere reviews online ook te lezen is. Met mijn gebruik (dat wil zeggen: ongeveer twee keer per dag een spelletje en wat nieuws en mail lezen) houdt hij het ruim twee dagen vol (daarbij moet ik wel zeggen dat hij 's nachts uit staat.)

*Scherm Persoonlijk vind ik het scherm prachtig, de kleuren zijn mooi, en het beeld is lekker scherp. De maximale helderheid is helaas best laag, waardoor je het scherm in direct zonlicht niet goed kan aflezen. Binnen, en buiten als de zon niet hard schijnt, is het scherm wel goed af te lezen, en is het 's avonds soms zelfs te fel. Meer over het scherm in het bijbehorende onderdeel.

*Camera Met de camera is opzich niets mis, maar met weinig licht zijn de foto's vaak bewogen. Meer over de camera in het onderdeel Camera

*Geheugen Laten we eerlijk zijn: 4 GB in een moderne smartphone is niet veel. In de praktijk zit je al snel aan deze limiet. Het geheugen is wel uit te breiden, maar hierop kan je geen apps zetten, alleen Muziek, Video's en Foto's. Dat is wel echt een serieus nadeel om over na te denken als je deze telefoon wilt kopen.

*Apps Hoewel het appaanbod in de Store inmiddels is uitgebreid, en de meeste belangrijke apps er wel zijn, mis ik toch nog wat handige tooltjes en bepaalde spelletjes. Ik had hier vantevoren rekening mee gehouden, maar als je dit niet voor aankoop weet, kom je misschien van een koude kermis thuis.

Scherm
Het scherm is er een met een grootte van 4 inch. Het heeft een resolutie van 800*480 pixels, wat neerkomt op 233 pixels per inch. Hierdoor ziet alles er scherp genoeg en leesbaar uit. Het is een LCD/IPS scherm. Hierdoor heeft het heel goede kijkhoeken. Volgens de Huawei-site heeft het scherm OGS (one glass solution)-technology. Met andere woorden: een gelamineerd scherm. Hierdoor zit er geen ruimte tussen het scherm en het touch-gedeelte. Dit ziet er mooi uit, en zorgt dat de telefoon een luxere uitstraling heeft.
Zoals al bij ''Dagelijks gebruik'' is beschreven, is de maximale helderheid helaas erg laag, waardoor je het beeldscherm in fel zonlicht niet goed kan zien. Ik heb hier persoonlijk nog niet echt last van gehad, maar het is iets om rekening mee te houden. Waar ik echter wél last van heb gehad is dat je de helderheid niet heel precies kan instellen, er zijn simpelweg 4 opties: laag, normaal, hoog en automatisch aanpassen. Van Android was ik gewend dat je dit heel precies kan afstellen, en ik had niet verwacht dat deze mogelijkheid in Windows Phone 8 zou ontbreken.

Het schermformaat is voor mij precies goed, niet te groot, niet te klein, en met mijn vingers kan ik alle hoeken van het scherm prima bereiken.

Camera
De camera is niet heel bijzonder, maar toch komen er best mooie plaatjes uit. De camera aan de achterkant heeft een resolutie van 5 MPixels en die aan de voorkant 0,3 mpixels.
De camera is vanuit ieder scherm op te starten met de speciaal daarvoor bedoelde cameraknop.
Hieronder twee voorbeeldfoto's, een in goed licht en een in een wat donkerdere omgeving:

Zoals je kunt zien is de camera zeker niet goed in low-light conditions, maar zeker voldoende voor ieder ander soort foto.
Sorry voor de grote foto's, ik heb geen idee hoe je ze kleiner maakt. :/
/dit onderdeel wordt nog aangepast/

Snelheid
Voor mijn wensen is de W1 meer dan snel genoeg. Met de 1,2 GHz dual-core processor, en de Andreno 305 Gpu, valt heel windows Phone zonder haperingen te besturen. Inmiddels heb ik enkele spellen gedownload (waaronder Temple Run, toch niet het lichtste spel) en daar ook geen enkele stottering waargenomen.
Maar als je van plan bent écht zware games te spelen, is de hoeveelheid Ram (512 mb) te weinig, en ben je beter af met een duurdere telefoon (zoals de Nokia Lumia 820, met 1 GB ram, momenteel voor zo'n 300¤ te krijgen.)

Irritatiefactortjes
Ondertussen heb ik de W1 enkele maanden in mijn bezit, en zijn mij enkele irritatiepuntjes opgevallen:
  • WIFI gaat soms zonder reden uit.
  • Telefoon gaat soms zonder reden uit (met nog genoeg stroom in de batterij), alleen hem aan de lader leggen helpt om hem weer aan het werk te krijgen
  • Sinds kort loopt er een verticale groen gestippelde streep door mijn scherm, het valt niet heel erg op, maar als je weet dat hij er zit, is het bloedirritant. Op het Forum lijken mensen hetzelfde probleem te hebben. Let daarop als je deze telefoon overweegt.
Opvolger
Ondertussen is de opvolger van de W1 te koop, de W2. Veranderingen in dit nieuwe model zijn onder andere:
* Groter scherm (4.3'')
* Iets snellere processor (1,4 GHz ipv 1,2 GHz)
* Een ander ontwerp
* Geen camera aan de voorkant
* Groter intern geheugen (8GB)
* Kleinere batterij
* Backlight knoppen passen zich aan naar de ingestelde kleur op de telefoon.
* Glove mode (hetzelfde als Nokia's super sensitive touch)

Hieruit kan je natuurlijk je eigen conclusies trekken, maar feit is wel dat 8 GB intern geheugen prettiger is, hierdoor kan je meer apps installeren dan op de W1, waar je al snel tegen de limiet van 4 GB aanloopt. Het grotere scherm en de snellere processor kunnen ook redenen zijn om deze boven de W1 te kiezen. Natuurlijk is er ook nog de Glove-mode, maar ik vind dit meer een gimmick dan een feature waarvoor je de hem écht moet hebben.

Eigenlijk is de W2 gewoon een evolutie van de W1, waarbij de W1 toch nog wel voordelen heeft op de W2, zoals de voorkant-camera en een grotere batterij, verder, maar dat is natuurlijk heel persoonlijk, vind ik de W1 mooier dan de W2.

Hieronder een hands-on video van de W2:

De W2

Voor mijn eisen is de telefoon perfect (mooi ontwerp, snel genoeg, redelijk scherm). Wil je echter een (veel) beter scherm, een snellere processor, meer intern geheugen of meer RAM, dan ben je beter uit met een andere telefoon.

Interessant om in de gaten te houden is de W2, de opvolger van de W1. Voordelen zijn o.a. een groter scherm en meer intern geheugen.

Kortom. Kan ik deze telefoon aanbevelen? Maar half. Vanwege mijn problemen ermee, en ook dat ik al eerder terug moest naar de winkel, lijkt mij de betrouwbaarheid niet heel goed. Dit kan natuurlijk wel modelspecifiek zijn.

Opmerkingen, vragen of suggesties lees ik graag in de comments.

Edit 1:Grote plaatjes om onderwerp aan te geven, weggehaald en veranderd in dikgedrukte tekst.
Edit 2:Informatie over de opvolger, de W2, toegevoegd en conclusie daarop aangepast.
Edit 3:Dikgedrukte kopjes veranderd in onderlijnde kopjes, inleiding uitgebreid en videolink toegevoegd
Edit 4:Onderdeel ''Scherm'' uitgebreid.
Edit 5:Verschillende delen van de review beter leesbaar gemaakt.
Edit 6:Informatie van W2 aangepast na aankondiging voor Nederlandse markt
Edit 7:Kopje ''camera'' toegevoegd.
Edit 8:Kopje ''Irritatiefactortjes' toegevoegd.
Edit 9:Kleine aanpassingen gedaan en inhoudsopgave toegevoegd.

Heb jij ook een Huawei Ascend W1 Blauw?

Binnenkort zal ik nog wat foto's toevoegen, de review meer aanpassen naar de tweakers-richtlijnen hierover en een kopje toevoegen over de opvolger van deze telefoon, de w2.

Edit: Inmiddels foto's toegevoegd en het kopje over de W2.

[Reactie gewijzigd door GoNOW op 23 september 2013 15:43]

Laat die enorme headers nou eens weg, en zet er gewoon dik gedrukt het titeltje boven. Je hebt per punt al niet veel tekst geschreven, dus dit ziet er echt niet uit. :/
Bedankt voor je feedback. Ik zal het zo snel mogelijk veranderen.
edit: veranderd. Ziet er inderdaad rustiger uit, vind ik.

[Reactie gewijzigd door GoNOW op 23 september 2013 07:51]

Kan je de apps ook extern (kaartje) installeren?
Nee helaas. Op een (micro)SD kaartje kan je alleen foto's, video's en muziek zetten.
Van de 4 GB blijft ook maar +-1,5 GB over om apps te installeren, en dan zit het geheugen al snel vol.

[Reactie gewijzigd door GoNOW op 23 september 2013 15:06]

Dat van het wifi wat zomaar uit gaat kan ook een instelling zijn in de telefoon>. Je hebt namelijk onder het kopje wifi -> geavanceerd -> "Wifi ingeschakeld houden bij time-out van scherm"