Seagate Momentus 7200.2 ST9200420AS, 200GB Review

wootah 8 september 2008, 780 views

Seagate Momentus 7200.2 ST9200420AS, 200GB

Pluspunten

• Toch snel ondanks de 15ms access time
  • Weinig geluid
  • Makkelijk te installeren
  • Niet zo zwaar

Minpunten

• Word veel te warm

Ik heb deze hdd gekocht omdat ik wat meer ruimte en prestatie wilde hebben in mijn eee pc.

Montage
De montage was makkelijk.
gewoon in een sleetje monteren en er in schuiven, dus zo gebeurd.

Prestaties
Voordat ik de hdd heb gekocht heb ik eerst reviews gelezen. toen bleek dat de hdd ongeveer 70mbit voor de hoogste snelheid, en een random access time van 8ms.
Dat is ook een van de redes dat ik deze heb gekocht, redelijk snel en de snelle random access time.
Helaas blijkt het anders uit te pakken:
Ik kan wel makkelijk 70mbit behalen, maar ik heb continu een access time vaan 15ms
Dat vind ik best wel een bellemering van de snelheid, vooral als je hdd gefragmenteerd is.
Ik vind dat best wel jammer, en had beter verwacht.
Toch is het een snelle hdd, en weet hij windows vista te starten (tot het inlogscherm) in ongeveer 1 minuut.
Voor de rest merk je niet zo dat de hdd er is, hij maakt vrij weinig geluid, en je hoort hem af en toe afslaan voor energie besparing.
Wat ik wel heel vervelend is, is dat de hdd bij veel gebruik echt ontzettend warm word, ik heb hierdoor af en toe gewoon een rode plek op mijn benen dankzij de hitte.
Deze hitte is volgens mij ook nog eens erg veel verspilde energie, wat de accu duur wel wat omlaag haalt.

Ik heb wat benchmarks gedaan met hdtach en hdtune
echter vind ik hdtune niet zo accuraat en heb dus 2 scans gemaakt, met 16kb en 8MB
de hdtach heb ik uitgevoerd met 32mb test

Heb jij ook een Seagate Momentus 7200.2 ST9200420AS, 200GB?

Ik heb deze harde schijf ook in mijn laptop (Dell Studio 17), en merk ook dat hij aardig warm wordt.

Hij zit nu nog onder mijn palmrest, maar misschien ga ik hem omwisselen met mijn 2e harde schijf (Toshiba MK2051GSY). Die zit namelijk op een andere plek in de laptop waar je niet zoveel van merkt (en die wordt niet zo warm)

Na een tijd werken is het inderdaad niet prettig om je hand te houden op de plek van de palmrest.

[Reactie gewijzigd door jeroenzelle op 8 september 2008 14:04]

maar heb jij ook die 15ms access time?
Nog wel sneller volgens mij ....

Met HD Tune krijg ik 14.6 ms access time.

Met HD Tach is de Burst speed 186 Mb/s

[Reactie gewijzigd door jeroenzelle op 8 september 2008 21:31]