Specificaties 32GB USB 3.0-stick (0,934 per GB) - Bekijk alle specificaties

Kingston DataTraveler 111 32GB Zwart Review

Methew 5 september 2013, laatste update op 17 september 2015, 609 views

Kingston DataTraveler 111 32GB Zwart

Voordelig en betrouwbaar product die wel wat mishandeling kan doorstaan.

Pluspunten

• Goedkoop
  • Klein formaat
  • Redelijke leesprestaties

Minpunten

• Losse dop
  • Trage write

Ik zocht nog naar een leuke massa opslag medium om wat veelgebruikte OS iso's te herbergen. Nu is het schrijven niet heel erg belangrijk, het gebeurd slechts maar een enkele keer, lezen is daarentegen wel belangrijk. Mijn oog viel op een eenvoudige en goedkope USB3 stick; de Datatraveler 111 32GB. Deze kan veel data herbergen, voldoende om ook in de toekomst wat op te blijven slaan en eventueel wat stuurprogrammas en andere veelgebruikte programmas.

Nu wordt de USB2 vaak de bottleneck bij het lezen, zo ongeveer 32 MB/s. Op USB3 ligt deze een orde groter en vormt bij USB sticks vaak (nog) geen bottleneck. Ik heb de stick getest op USB3; 41 MB/s continue, een kleine winst tov USB2, namelijk 31MB/s. Hoewel schrijven voor mij niet heel belangrijk is levert die een steady 11MB/s op voor grote bestanden. Kleine bestanden heb ik niet getest, maar dat zal veel lager liggen dan de gemeten 11MB/s

De kwaliteit van de behuizing is voldoende; het is een simpele kunststoffen behuizing, niet extreem stevig, maar voldoende voor licht gebruik. Een los kapje kan over de connector geschoven worden om deze te beschermen, een potentiele kanshebber om een keer te verliezen. Had persoonlijk een schuif mechanisme gezien of een dop met een koortje. Er zit ook een beugel aan de achterzijde zodat deze aan een sleutelbos kan worden gemaakt. De stick is redelijk smal waardoor er veelal een andere stekker in de 2e aansluiting van de pc gestoken kan worden. Ook is de stick kort, korter dan een andere USB3 stick die ik heb .

Update, even een benchmark gedraaid voor de liefhebbers, er is geen schokkend verschil tussen USB2 en USB3.

Om te concluderen, het is een prima medium voor massa opslag en de lees prestaties zijn voldoende. Voor het schrijven kun je beter een andere uitzoeken, de stick is niet erg snel. De behuizing is eenvoudig, maar goed genoeg voor een goedkope stick, en dat laatste is ook meteen zijn sterke punt.

[23 sept 2013]- De USB stick doet het prima. Het kunststof beugeltje houdt het goed vol aan een gevulde sleutelbos.

[17 sept 2015] Een knappe prestatie, tot vandaag heeft deze voordelige USB stick het uitgehouden aan mijn druk bevolkte sleutelbos. Laatste tijd was de stick soms moeilijk leesbaar en moest de stick minder diep in de USB poort gestoken te worden om herkend te worden. Overdracht van data ging prima daarna. Ik vermoed dat dit komt doordat het dopje er 3/4 jaar niet meer op heeft gezeten na het verlies van deze en mechanische slijtage.
Tijdens het wegzetten van mijn fiets in de berging viel de USB stick van de bos en lag de elektronica open en bloot op de grond. De HW werkt nog wel, maar verder is de stick onbruikbaar omdat de behuizing niet meer te repareren valt.

Voor de liefhebbers; er zit een phison PS2251-03-V controller. De 2 flash modules zijn van micron zijn elk 128Gb groot, wat gezamenlijk dus niet verwonderlijk 32GB is.

Gebaseerd op de levensduur van meer dan twee jaar bij intensief gebruik en het niet corrupt raken van de data in deze tijd heb ik de rating op goed gezet.

Heb jij ook een Kingston DataTraveler 111 32GB Zwart?

Zit er ook een activity lampje op?
Ik heb zojuist even gekeken, maar er zit geen acitiviteitsledje op. Een activiteitsledje is niet echt noodzakelijk, wel handig om te zien of er nog zaken worden weggeschreven als je hem wil verwijderen.