Bekijk alle uitvoeringen

Nokia Lumia 720 Zwart Review

Dorstlesser 4 september 2013, 2.488 views

Nokia Lumia 720 Zwart

Pluspunten

• Scherm
  • Batterijduur
  • Bouwkwaliteit (Gorilla Glass)
  • SkyDrive en Office zijn beter dan de concurrentie en werken goed samen
  • Native Nokia apps voor media, navigatie en OV zijn dik in orde
  • Camera, doch niet bij tegenlicht
  • Licht van gewicht en imo een erg mooi design

Minpunten

• Camera bij tegenlicht
  • Eénmaal een glitch gehad

Keuze
Dit is mijn eerste smartphone; in het kort mijn motivatie voor een Lumia:
- Mijn ervaring met Android op een Lenovo tablet was ronduit slecht; geen bijster gelikte interface en veel vastlopers, zelfs op native apps en google producten. Windows Phone 8 had ik bij vrienden in werking gezien en sprak me zeer aan.
-Ook had ik al meer kapotte dan intacte iPhones gezien, dus die dingen waren niet degelijk. M'n vrienden met Lumia's willen ze nog wel eens demonstratief op de grond gooien om te laten zien hoe onverwoestbaar ze zogezegd zijn.
- Ook had ik gezien dat Lumia's goede foto's maken, met name bij weinig licht, en dat lees ik ook overal op internet terug.
- Zelf gebruik ik Windows op de PC en heb een Xbox 360, waardoor de voordelen van Smartglass en Office integratie me ook wel trokken.
- Het wat kleinere app aanbod schrok me niet echt af; bovendien heeft Nokia zelf goede native navigatie en multimedia apps.

De keuze voor een 720 was vooral gebaseerd op het feit dat hij een betere camera, groter scherm en langere batterijduur had dan de 620, en een langere batterijduur en kleiner prijskaartje dan de 820.

Verwachtingen
Op het moment is mijn ervaring zeer positief, en voldoet de telefoon aan vrijwel alle verwachtingen. Het scherm is super helder en kleurrijk, en de batterij gaat minstens twee dagen mee.

[edit] Batterijduur
Deze telefoon heeft een relatief grote batterij, en Windows Phone vraagt niet al teveel vermogen. Gaat hij dus ook wat langer mee? In mijn ervaring wel; ik laad 'm meestal ééns per twee dagen op en zet 'm 's nachts uit. Dan heb ik de batterysaver mode volledig uit staan; als je die op tijd aanzet, en je gaat er niet op zitten spelen, krijg je daar nog een dag extra voor; ter illustratie, vandaag vertrok ik naar Utrecht om 12u; toen had ik nog 25% batterij en zette batterysaver aan; daarmee heeft hij het uitgehouden tot ongeveer 9u 's avonds, en toen heb ik nog vrij intensief geSMSt en een aantal foto's gemaakt. [\edit]

Opmerkingen
Ik heb in twee weken tijd één keer gehad dat ik een soort glitch had in het beeld tijdens het wisselen tussen apps; deze ging weer weg na een reboot; en een enkele keer een vastloper wanneer ik erg lomp tussen lockscreen en een ladende app aan het punchen was. De camera doet z'n ding prima, maar ik moet hier wel opmerken dat hij echt heel slecht presteert bij tegenlicht, en dat de flitser dan ook vrij weinig toevoegd. Jammer. Verder voelt de bouwkwaliteit stevig, maar iets minder stevig dan die van de Lumia 820. Echter, de Lumia 720 is merkbaar lichter, wat aangenaam is. Ook heeft de Lumia 720 Gorilla Glass, wat voor mij een vereiste was bij de aanschaf.

Skydrive en Office
Ik ben wegens deze telefoon overgestapt van Google Drive naar Skydrive en ik kan jullie vertellen dat het synchen via SkyDrive sneller en beter werkt dan via Google Drive, waarbij bestanden regelmatig niet gesynched werden naar m'n tablet en niet van m'n tablet naar de cloud.

Skydrive en Office (beiden standaard aanwezig) werken goed samen en het openen van bestanden uit Word, Excel, Powerpoint werkt exact zoals je het zou verwachten; bestanden openen vloeiend en zijn goed leesbaar.

OneNote (ook standaard aanwezig), is beter dan EverNote als je het mij vraagt; iets minder functies maar een zeer overzichtelijke interface. Als je wil synchen met je PC heb je daar wel een Office2010 versie nodig.

Native Apps
Ik ben zeer tevreden over de mediaplayer van Nokia; overzichtelijk en snel, maar niet al teveel functies. Het geluid is erg goed en je kan er met een equalizerdje nog wat meer uitpersen.

De 'HERE' apps werken fijn, en de GPS ontvangst is doorgaans goed. CityLens is een leuke app zoals Layer op Android, en vooral de HERE Transit app is heel fijn; betere interface dan andere OV Apps.

Bing als standaard zoekmachine is een ramp, maar kan gelukkig vervangen worden.

Voorbeeldfoto's
Meeste die ik maak zijn met een instagram kloon (haters be hating), maar hier zijn drie kiekjes; eentje buiten, eentje van m'n lieve ouwelui en eentje van m'n moeder bij tegenlicht. Er zit standaard een 'Creative Suite' app op van Nokia waarmee je kan croppen, blurren, contrastwaardes aanpassen en zelf kleurfiltertjes kunt maken; werkt ook erg intuïtief en leuk voor wie er van houdt.

Vragen
Dat was 'm wel wat mij betreft; hebben jullie nog vragen?

Heb jij ook een Nokia Lumia 720 Zwart?

Dank voor een uitgebreide review. Ik zit momenteel te denken aan de aanschaf van een 720, en de batterijduur is wat mij betreft cruciaal (ik ben niet altijd bij een stroompunt in de buurt, en de de accuduur van de Lumia 800 was tenenkrommend). Ik ben blij dat die bij deze telefoon in orde lijkt te zijn.
Ja; hij gaat langer mee dan de meeste telefoons. Ik laad 'm elke twee dagen meestal een keer op, maar dan heb ik de battery saver mode eigenlijk altijd uit staan. Als je die op tijd aanzet, en de telefoon niet te intensief gebruikt, plak je er nog wel een dag achteraan. En ik zet 'm dus 's nachts uit; ik heb het geluk dat niemand me wegens iets belangrijks midden in de nacht zou kunnen bellen; dus dan slaap ik ;)