Specificaties 5.1-kanaals met 80W versterker en 5x HDMI - Bekijk alle specificaties

Denon AVR-X1000 Review

sjippie at work 4 september 2013, 8.928 views

Denon AVR-X1000

Pluspunten

• Direct HDMI doorgave van beeld en geluid vanaf mijn Xtreamer (scheelt kabel naar TV en tevens een optische kabel naar de receiver)
  • internetradio is geweldig!
  • Eenvoudig te besturen vanaf mijn iPhone of vanaf de Galaxy Note van mijn vrouw.

Minpunten

• HDMI aansluiten van mijn Samsung settopbox gaat helaas niet vanwege de HDCP beveiliging, dus toch weer een HDMI-kabel (teveel) naar mijn TV
  • Geen video upscaling van composiet naar HDMI, dus nog een aansluiting op de TV in gebruik voor de Wii van mijn kids helaas.
  • Cheap-ass plastic afstandbediening met te beperkte functionaliteit en rommelige lay-out.

Geluidskwaliteit Score: 4
Ik wilde graag mijn kabelbundel uitdunnen en netwerkfeatures erbij zoals AirPlay, dus na jaren trouwe dienst heb ik na lang aarzelen mijn oogappeltje, de Technics SA-DX940 Silver, uiteindelijk vervangen door deze Denon AVR-X1000 in zwart.

Na veel reviews te hebben gelezen kwam de Denon er goed uit en de uiteindelijke scherpe prijs bij Foka gaf voor mij de definitieve doorslag.

Het apparaat laat zich geweldig makkelijk aansluiten en ziet er goed uit (maar da's een kwestie van smaak natuurlijk).
De luidspreker-setup werkt goed en pikt foutief aangesloten speakers er meteen uit.
De receiver hangt gemakkelijk aan internet (router lag al in de buurt vanwege de Xtreamer die al per kabel aan het netwerk hing) en gaat dan ook direct updaten.

Heb jij ook een Denon AVR-X1000?

Een beetje karige review.
Echter, de opmerkingen in je scorekaart doen vermoeden dat je veel meer te vertellen hebt. Zet die ervaringen uitgebreid in je tekst, niet in je scorekaart ;)

Voorbeeldje ter uitbreiding:
Knap, maar hoe doet ie dat dan? :)
Minpunt één over de HDCP zal je met elke receiver hebben als het echt daar aan ligt. Overigens is dat ook nog steeds één van de meest gehoorde klachten, dat losse decoders niet lekker samenwerken met receivers. Komt veelal ook doordat elke zender weer een eigen audiotrack heeft wat niet elke receiver leuk vind.

Minpunt twee is simpelweg niet genoeg vooronderzoek gedaan, want dat de X1000 geen video-conversion heeft (dat is van analoog naar digitaal, upscaling is van 720p naar bijvoorbeeld 1080p). Als je dat als harde eis had dan was de AVR-X2000 de betere keuze geweest.
Ik heb mijn settopbox van Humax (en eerder Cisco) en Playstation3 (ook als Blu-ray speler) aangesloten op een 3 jaar oude Denon avr-1910. Dat werkt zonder problemen met HDCP.

Het is niet duidelijk in je verhaal waarom het niet werkt. Staat het ook in de specs, of zou je volgens de specs verwachten dat het zou moeten werken?

Upscaling van composiet naar HDMI is een zin die mij verwart.
Dit minpunt verwart mij... Hij doet toch wel conversie van composiet naar HDMI? (waarom heb je anders die aansluiting). Upscaling is van bijvoorbeeld 576p naar 1080p, maar in mijn ervaring voegt dat helemaal niets toe, want dat kan de TV meestal zelf het beste. Ik heb upscaling uitstaan en als ik een DVD in de playstation afspeel (576i HDMI->versterker->TV) dan maakt de TV er een goed plaatje van.
Hmm .. tja .. dit staat letterlijk in de featurebeschrijving .. dit kan je dan naar mijn mening niet als een negatief punt beoordelen.
Dus ik ben het ook eens dat dit niet genoemd mag worden als een negatief punt, je hebt er inmiddels expliciet voor gekozen om een model te kopen welke dit niet ondersteund.
Op welke HDMI poort heb je je media player aangesloten?