Specificaties Socket 1150 met Intel Z87 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus TUF Sabertooth Z87 Review

LRDRobby 2 september 2013, laatste update op 13 september 2013, 1.814 views

Asus TUF Sabertooth Z87

Pluspunten

• Erg stevig gebouwd
  • Thermal Armour is erg strak
  • Asus Thermal Radar software
  • Uitgebreide featureset

Minpunten

• Relatief duur
  • Meegeleverde "assist fans" kunnen luidruchtig worden

Layout Score: 4
Omdat ik een nieuwe PC in elkaar wilde zetten heb ik gekozen voor een setup op basis van socket 1150. Hiermee komt een brede keus aan moederborden.

Nadat ik had besloten dat de processor een i7 4770K zou worden ben ik door het grote aanbod van moederborden gaan zoeken. Ik was voornamelijk op zoek naar een bord wat een grote stabiliteit heeft en daarnaast een redelijke future set. Daarnaast vond ik het ook wel leuk als hij goed past bij mijn Corsair 800D. In de vorige systemen die ik had heb ik bijna altijd een Asus moederbord gehad en nu heb ik hier wederom voor gekozen.

Ik kwam op de Sabertooth uit om zijn aantrekkelijke design en de 5 jaar garantie die op het bord word gegeven door Asus. Dat is erg fijn aangezien ik het systeem minimaal 5 jaar mee wil laten gaan. De prijs van ongeveer ¤200,- is redelijk hoog, maar je krijgt er redelijk wat voor terug.

In de doos van het moederbord vind je de volgende producten:
- 2 "assist fans" met montage materiaal
- SLI bridge
- IO cover
- 4 SATA kabels
- 3 probes (voor temperatuur te meten)
- Q connectors

Daarnaast heeft dit bord voor iedere poort of slot wat aanwezig is op het bord een "Dust cover". Dit zijn een soort plugjes voor in je slots waardoor ze stof gaan weren. Deze krijg je voor je gehele back IO, alle PCI-E slots (geen PCI op dit bord!!), RAM slots en ook voor je USB connectoren en SATA poorten.

Wat allereerst opvalt als je het bord ziet is dat hij een groot dustcover heeft. Deze is afgewerkt met materiaal wat stof afweert. Daarnaast is er aan de achterkant ook een soort grote backplate gemonteerd. deze heeft als functie het ondersteunen van het bord, waardoor deze niet doorbuigt, maar ook is het als een soort heatsink gebruikt. Deze "fortifier" zoals Asus het noemt heeft echter geen gevolg voor het inbouwen in de behuizing of de IO aan de achterzijde. Het bord krijgt er wel een lekker stevig gevoel van, maar word ook gelijk wat zwaar!

Voor het inbouwen moet je nog (als je dit wilt) je assist fans opbouwen. één komt op de plaats waar vroeger zich de northbridge ongeveer bevond. deze zuigt lucht aan en blaast deze onder de dust cover. bij de back IO bevind zich de tweede fan. Deze trekt de lucht onder het cover vandaan en naar buiten.

Na inbouwen van het bord is het vrij eenvoudig om alles in te steken, er zijn door het dustcover weinig beperkingen op het bord, ruimte heb je genoeg. Het enige waar ik tegen aan liep was het plaatsen van de geheugen fan, je hebt namelijk niet veel ruimte bij de DRAM om iets over de slots te plaatsen.

Aangezien de SATA slots in een hoek van 90 graden zijn geplaatst, net als de USB3 aansluiting, heb je geen last van kabels achter je videokaart, dit is erg handig. De 24 pins ATX is echter nog wel gewoon in een rechte connector gemaakt, dus hier moet je wel even mee opletten.

Aan Fan aansluitingen is er genoeg te vinden. Naast de aansluitingen voor de Assist fans en de CPU fan, is er nog een CPU optional fan aan te sluiten alsmede 4 chassis fans.

Dan het BIOS. deze is in een modern jasje gestoken en kan volledig met de muis worden bediend. Daarnaast is er nog wel de optie om deze in de oude modus te krijgen. Asus heeft standaard 3 profielen opgeslagen in het BIOS. een energie zuinige stand, normaal, en prestatie. Met prestatie worden gelijk enkele overklok functies geactiveerd. bij energiezuinig worden bepaalde features uitgeschakeld. Ik heb nog niet achterhaald wat er precies wel en niet word uitgeschakeld.

Qua software is de ondersteuning prima. Asus levert een eigen versie van CPU-Z mee en ook de thermal radar software. Deze software vind ik erg nuttig. Je kunt hierin de temperatuur van verschillende gebieden van je moederbord in de gaten houden (Asus heeft op 8 plaatsen op het moederbord sensoren geplaatst). verder bepaald de software of je koelprestaties goed zijn of verbeterd kunnen worden. om dit te verbeteren is het mogelijk om verschillende profielen in te stellen voor je fans. Je kunt aan de hand van temperaturen of CPU load de profielen aanpassen of aan elkaar koppelen. Hierdoor heb je in één oogopslag te zien hoe je alles wilt hebben. Erg makkelijk. Daarnaast geeft de software ook de mogelijkheid om te overklokken terwijl je in een windows omgeving zit.

Heb jij ook een Asus TUF Sabertooth Z87?

Kan je de assistent fans zelf bedienen f gaan ze automatisch
Hoi!

De assistent fans kun je zelf bedienen. Er zit een programma op de driver CD meegeleverd waarmee je profielen voor de fans kunt instellen. Hierin kun je aangeven bij welke temperatuur ze aan gaan en met welk toerental.
hoi,
2 vraagjes, hoeveel sata aansluitingen heeft hij nou, 8 of 10, ik hoor/lees beide aantallen.
Maken die assist fan veel lawaai, ik heb mijn pc graag stil!

thanks
Je hebt 8 interne SATA 600 poorten :)
thx en de fans, maken ze veel lawaai?
Nee, eigenlijk maken ze geen lawaai.
Je kunt ook gewoon een profiel voor die fans instellen, dat ze niet boven een bepaald toerental kunnen komen. Daarvoor zit er software bijgeleverd, die best goed werkt en geen bloatware bevat!