Sonim XP3300 Force Geel Review

iljajj 2 september 2013, laatste update op 2 september 2013, 253 views

Sonim XP3300 Force Geel

Pluspunten

• Accuduur
  • Gesprekskwaliteit
  • Bouwkwaliteit

Minpunten

• Interface
  • Software
  • Groot
  • Service

Laat ik duidelijk zijn: dit is een tank van een telefoon. Ik heb 'm niet tot alle extremen kunnen uittesten, maar ik twijfel er niet aan dat je het wel heel bont moet maken om de XP3300 te mollen. Deze bouwkwaliteit kom je niet heel vaak meer tegen.

Als je een stevige telefoon nodig hebt om te bellen en sms'en, kijk niet verder. Er zit een uitstekende antenne in en ik heb met dit toestel de duidelijkste mobiele gesprekken ooit gevoerd - da's nogal een contrast met veel smartphones, waarbij het voeren van telefoongesprekken op de tweede plaats komt (luister je, Apple?). De accuduur is ook indrukwekkend - na anderhalf jaar haal ik de vijf weken niet meer die ik eerst haalde, maar een maand is niet zo'n probleem.

Wees je echter ook van de nadelen bewust. De XP3300 is gebouwd op het Nexperia 5210 platform van Philips, dat een interface biedt waar je eigenlijk niet meer mee aan kunt komen. Niet alleen zit de menustructuur onlogisch in elkaar, er worden opties geboden waar niet echt mee te werken valt: de webbrowser is daar een goed voorbeeld van. Ook de desktopsoftware is beneden de maat: je hebt echt een Windows XP-computer nodig om te synchroniseren. Met Windows 7 kan de software geen verbinding krijgen met het toestel, en over Mac-ondersteuning zal ik het maar helemaal niet hebben. En je kunt je adresboek weliswaar exporteren met de software, maar ook weer importeren is mij nog nooit gelukt. Een link met Outlook is wel mogelijk (maar niet de laatste editie).

Tenslotte is mijn ervaring met de service van Sonim vrij slecht. Het bedrijf schermt met een 'no questions asked' driejaars garantie, maar mijn toestel mocht vier keer terug voordat er echte maatregelen werden genomen.

Conclusie: een degelijk product dat een beetje in de steek wordt gelaten door de software, zowel op de telefoon als op de PC.

• Dell Latitude M1330

Heb jij ook een Sonim XP3300 Force Geel?