Chieftec Hi-Fi HE-02B Review

MicroStar_NL 6 september 2008, laatste update op 20 juni 2011, 3.618 views

Chieftec Hi-Fi HE-02B

Pluspunten

• Kwaliteit
  • Afwerking
  • ATX en ATX
  • Vormgeving (persoonlijk)
  • (prijs)

Minpunten

• Viertal lastig bereikbare schroeven.
  • "Beperkte" koelmogelijkheid voor CPU
  • Slechte airflow, maar met 2x60mm fans is het geen probleem

Voor mijn 2e project; een HTPC, was ik opzoek naar een geschikte, niet al te dure behuizing. En van de eisen aan de behuizing was dat deze geschikt is voor ATX-moederborden. Na mijn desktop-upgrade had ik een ATX-moederbord en CPU over. Deze wilde ik graag blijven gebruiken. Verder mocht de behuizing niet te hoog zijn, en het liefst zonder voeding. Aantal harde schijven was niet echt belangrijk, alle media staat op mijn homeserver. Na wat rond gekeken te hebben, was mijn oog gevallen op de Chieftec (Hi-Fi Series) HE-02B.
Deze voldeed aan mijn eisen, en was niet al te duur.

Gebruikt met:

Materialen: Aluminium
Voeding: Geen
Fans: 1x (80mm, low-rpm), optionele 2 x 60mm
HDD: 3x 3.5” (intern)

I⁄O-connectors (achter het klepje aan de voorkant)
2 x Hi-Speed USB
1 x IEEE 1394 (FireWire)
1 x microfoon
1 x audio - Uitgang
1x 3.5” (voor cardreader bijv.)

In de doos:
• Ruime hoeveelheid schroefjes.
• Aantal tie-strips
• Aluminium DVD afdekplaatje/frontje
• 2x kabelbinders/klemmen (die je kan vastplakken)

Bouwkwaliteit en afwerking
De behuizing erg stevig, en goed afgewerkt. Tijdens de installatie heb ik geen scherpe randen opgemerkt. De voorkant en zijkanten zijn volgens mij gemaakt van een kleine 8mm dik aluminium. Denk dat daar een groot gedeelte van de 6kg vandaan komt. De achterkant van 2mm. Het klepje aan de voorkant gaat makkelijk open door erop te drukken, en gaat daarna geleidelijk open. Verder sluit het klepje netjes vlak af. De aanwezigen schroeven hebben veelal verzonken koppen, en hebben een stevig en goed schroefdraad. De HDD’s worden tussen rubbertjes vastgeschroefd, zodat ze geen trillingen doorgeven. De voetjes van de behuizing hebben ook rubbertjes.

Inbouwmogelijkheden
Zoals al eerder gezegd, er past een full-ATX moederbord in, 3x3.5” HDD (misschien ook wel 4, als je geen cardreader gebuikt), normale PSU en n 5.25” drive. Een hoge cpu-koeler gaat niet passen, want de hoogte vanaf het moederbord tot aan de deksel is ongeveer 11,5cm. Daarmee vallen veel koelers af. Mijn 7800GT past qua hoogte ook maar net, 1 2 mm speling ofzo. (Als je bijv. een passief gekoelde kaart wilt gebruiken, let dan goed op de breedte van de kaart!). Het moederbord zit vast geschroefd op 1,2cm hoge houders/steunen. Hierdoor kan je makkelijk wat kabels onder het moederbord wegwerken. Ik heb onder het moederbord de USB,audio en de IDE kabel eronder weggewerkt. Misschien ga ik later nog de P4-kabel er onderlangs laten lopen. De PSU zit voorin de behuizing, de kabel wordt door de kast naar achteren geleidt.

Helaas zat er geen display en IF-ontvanger in, na het openen van de behuizing, alleen een lege ruimte achter het glaasje. Het was wel leuk geweest, maar ach… dat vond ik geen 50,- waard.

Koelingsmogelijkheden
Door de wat geringe hoogte passen er geen hoge cpu-koelers in. Ik denk dat wel mogelijk is om een horizontale koeler met 120mm fan te plaatsen, maar dat ligt ook aan de moederbord (plaatsing van je socket). De PSU zuigt lucht door gaten in de bodem, en blaast deze aan de zijkant uit. Standaard zit er 1x 80mm fan genstalleerd voor de koeling van de HDD. Deze is erg stil maar verplaatst ook maar weinig lucht. Verder kunnen er nog 2x60mm fans geplaatst worden. Deze 2 raad ik echt aan!!. Het scheelde bij mij zo’n 15 graden voor de CPU en 4 5 graden van de GPU. Zonder de 60mm fans is er echt te weinig (geen) airflow.

Vormgeving
Ik vind de behuizing er erg strak en modern uit zien. Strakke solide rechte lijnen. Zelf houd ik erg van dat geborsteld aluminium (geanodiseerd, als ik het goed heb) maar het is wel wat gevoelig voor (vette) vingerafdrukken. Zowel de buitenkant als de binnenkant vind ik er mooi uitzien. De power- en resetknop zijn verchroomd. De powerknop heeft een helder diep blauwe (cirkelvormig) led-verlichting er omheen. De resetknop heeft deze in het rood, deze brand als de HDD bezig is. Als de twee branden vind ik het er gaaf uitzien.

Installatiegemak
De volledige bovenkast kan je eraf schroeven, hierdoor het je prima de ruimte op je onderdelen te installeren. Het moederbord kan je zo in de behuizing laten zakken en vastmaken. De HDD’s kunnen in een houder geschroefd worden. Maar om deze los/vast te maken, moet je eerst 2 nogal lastig te bereiken schroefjes los/vastmaken, ze zitten vrij diep. Maar met een lange schroevendraaier (steel van 12cm of langer en met magneetpunt) is het wel makkelijker te doen. Het zelfde gaat op voor de dvd-rom. Zie foto’s.
Als je eenmaal je HDD’s en dvd-rom hebt geplaatst zitten ze goed. Tenzij je ze gaat vervangen, zou ik ze laten zitten. Het is nogal een gepriegel zonder goede schroevendraaier. De PSU moet je eerst in een houder vast schroeven, die je daarna weer vast klemt en schroeft in de behuizing. Deze zit na wat gepriegel goed vast, ook zonder de schroeven.

Modbaarheid
Omdat er geen display en IF-ontvanger inzit, en er wel ruimte voor is, zou je daar zelf wat achter maken. De steunen zitten er nog wel in. Wel vreemd eigenlijk…. zal wel.

Voor deze behuizing heb ik 129,95 betaald, wat ik wel een goede prijs vind. Je krijgt er echt een goede behuizing voor, van hoge kwaliteit.

edit [09-11-08]
Foto's toegevoegd, en hardware veranderd.

Heb jij ook een Chieftec Hi-Fi HE-02B?

Ik kan je blijkbaar niet PB'n, dus ik hoop dat je het hier mee krijgt.

Die 2,5" hdd heb je op de kop gemonteerd. Heb je die vastgeplakt ofzo ?
Ik heb altijd geleerd dat een HDD als deze op de zijkant of ondersteboven ligt, niet goed werkt. Mijn Hitachi ging al helemaal over de zeik toen ik 'm 20 minuten lang op de zijkant had liggen.

Ik zit er ook sterk over te denken deze behuizing te nemen als serverbehuizing (ik heb een klein bedrijf).

Laat het mij even via de mail weten aub via youri[@]jaxdryke.com ([@] is gewoon @, anders krijg ik allerlei onzin-spam waar ik niet op zit te wachten).

Alvast bedankt.

MVG
Youri uut Ensche ;)
Hallo Youri, Ik heb je een email gestuurd.

En voor degenen die het ook willen weten;

Het schijfje zit een beetje vastgeklemd met wat schuim dat bij de behuizing zat.
Ik had wat reepjes gesneden en daarmee de 2,5" schijfje in de houders/beugeltjes voor een 3,5" schijf geklemd.
Daar zit het schijfje nog steeds, zonder kuren op z'n kop.

Groet,

Maarten
Kun je niet beter zoiets gebruiken voor je harddisk

Verder lijkt het me een onpraktische kast omdat de voeding voorin zit ?

[Reactie gewijzigd door raymonvdm op 2 januari 2010 01:04]

Soort gelijke oplossing heb ik inmiddels in gebruik. ;)

Dat de voeding voorin zit, maakt volgens mij niet veel uit... Het kan zelfs wat praktischer zijn, omdat de behuizing vaak in een (gesloten of open aan de voorkant) kastje staat, zodat de voeding koelere lucht van voren kan aanzuigen.
Mag ik vragen waar u deze gekocht heeft? Een prijs van 129,95 is namelijk niet veel voor deze behuizing.
Ik heb deze bij cool-prices.nl gekocht. Maar daar is hij nu 146,35. Blijkbaar heb ik hem op het juiste moment gekocht. :)
Wat voor aansluiting heeft de bijgeleverde fan?
Mooie review, jammer dat het display er niet bij zit.
Waarom heb je op de foto's geen gebruik gemaakt van het DVD frontje dat bij de kast zit? Ik zou deze kast namelijk niet kopen als hij niet als een geheel de voorkant af werkt.

Kan je misschien nog een foto maken met dat frontje erop (er vanuit gaande dat je die nu wel hebt).
Ik heb de kast niet meer in gebruik, maar heb hem nog wel in mijn bezit. Ik ben overgestapt naar een mITX htpc.

Ik heb voorlopig geen mogelijkheid om foto's te maken, aangezien ik nog een tijdje in het buitenland ben. Als je wilt, kan ik ze wel maken zodra ik terug ben :)