Sony Bravia KDL46-HX850B Zwart Review

StCreed 1 september 2013, laatste update op 1 september 2013, 2.541 views

Sony Bravia KDL46-HX850B Zwart

Pluspunten

• Een van de beste TV's in dit prijssegment qua design.
  • De bouwkwaliteit is uitstekend. Geen enkel probleem kunnen zien na een half jaar gebruik.
  • Het aantal in/uitvoermogelijkheden (Wifi module, CI+, HMDI, VGA, etc. etc.) is ruim.
  • De kleurenweergave is erg fraai, en de default instelling is al bijna helemaal gelijk aan de op internet te vinden gecalibreerde "perfecte" instelling.
  • Registratie op Sony Entertainment Netwerk is relatief pijnloos en daarna heb je YouTube en uitzending gemist van SBS6 e.d. wat allemaal een redelijk aanbod heeft en goed werkt.
  • De mobiele app kan de afstandsbediening goed vervangen en is handiger bij het typen van woorden.
  • Afspelen van content op computer naar TV via WiFi werkt goed.

Minpunten

• De apps in de appstore... dat zijn er dus in totaal 10, voor zover ik kan vinden. Misschien zie ik iets over het hoofd of zo maar ik ben niet zo blij met dit "aanbod".
  • YouTube e.d.: het duurde maanden voor ik doorkreeg dat dat geen ontbrekende app was, maar een onderdeel van de content die je dus pas krijgt na registratie op het Sony Entertainment Netwerk. Dat staat nergens echt duidelijk vermeld.
  • Hij speelt alleen die video's af die precies zijn wat hij verwacht.
  • Als er een probleem is met afspelen toont hij alleen een zwart vlak of, als je geluk hebt: "deze video is niet afspeelbaar".
  • Geen ondertiteling (SRT, SSA, SUB, etc. werken allemaal niet)! Je zal je films moeten hercoderen of anders Serviio o.i.d. gebruiken.
  • Serviio of andere mediaservers hebben een lange rij van compatibiliteitsproblemen met Sony Bravia TVs. Ook anders mediaspelers. De Sony PS3 werkt dan wel weer vlekkeloos met de Sony Bravia samen...

De Sony Bravia HX850 serie is een smart-TV met prachtig design, goede kleurenweergave, uitstekende kwaliteit van de afwerking en aantal in/outputs en een niet al te best "smart" gedeelte. Als klassieke TV zou ik deze dan ook meteen weer kopen.

Als smart TV zou ik echter geen Sony meer aanschaffen. De Sony Bravia HX850 kan geen ondertiteling weergeven uit losse bestanden (SRT of anderszins), hij heeft allerlei rare problemen met het tonen van films als de combinatie van container (Avi, MP4 etc), video (H264, DivX) en geluid (MP3, AC3, AAC) net even buiten de ondersteunde reeks valt.

Dit probleem beperkt zich echter niet tot deze TV-serie alleen, de hele reeks van Sony Bravia TV's heeft problemen op dit vlak.

Daarnaast zijn er op internet allerlei klachten over het aansluiten van randapparatuur waarbij die dan niet herkent wordt. Zelfs mijn Video Station op de Synology werkt niet lekker samen met de Sony Bravia - de Sony TV toont sommige films niet die Video Station wel heeft ge´ndexeerd.

Het App-gedeelte is ook niet heel indrukwekkend. Ik heb ze niet opnieuw geteld, maar meer dan 20 zijn het er zeker niet. Misschien mis ik ergens iets en moet ik nog iets aanzetten? Dat is dan niet makkelijk te vinden.

Na registratie op het Sony Entertainment Netwerk (vrij pijnloos) krijg je ook toegang tot "Internet inhoud" (content) dus Youtube, uitzending gemist van de meeste Nederlandse zenders, en ook betaalde content die je kan activeren via de websites.

De Sony app om via de mobiele telefoon je TV te besturen werkt goed en het is heel wat handiger om tekst zo in te voeren dan via de TV.

-- update --
Hier zijn de settings die je nodig hebt om de TV te calibreren (volgens experts op internet) naar de stand die het meest lijkt op de kleuren zoals opgenomen.

Picture mode: custom

White balance: alles 0
R-bias: -1

Advanced settings:
Alles off.
I/P conversion = "quality"

screen adjust:
setting memory: current input
- alles off
- disp. area: full pixel
vertical size: 0

Zie ook : http://forums.cnet.com/77...55hx850-picture-settings/

Heb jij ook een Sony Bravia KDL46-HX850B Zwart?

Ik heb het 2012 46" Model, met de rechthoekige speakerbar, en heb toch echt wel meer als 10 apps, en ook verder heel uitgebreid met Skype, Internet, facebook, Twitter en daar komen dan nog ~30 Smart apps bij. je zou eens een update vanuit het Smart menu kunnen draaien.
Skype, Facebook en Twitter gebruik ik niet via de TV omdat ik eerlijk gezegd, dat nogal waardeloos vind. Alleen kan ik dat moeilijk de TV kwalijk nemen, de TV-interface is gewoon niet zo best voor twitteren - en als je je mobieltje pakt om dat handig te doen dan kun je net zo goed vanaf je mobieltje tweeten.

Maar inderdaad, het zit er wel op. Ik ga straks nog even kijken en die update draaien, als dat wil.
Even een update nu ik de TV een tijdje heb:

- Als je films wil afspelen werkt het prima als je de volgende settings gebruikt:
Container: MP4
Video-codec: H264
Geluid: AAC
Andere varianten die ook werken zijn: AVI / DivX3 / MP3 en MPGTS / H264 / AAC
Ondertiteling wil hij nog steeds niet spelen, dat moet je er hard inbranden tenzij je een transcoderende mediaserver hebt die dat er tijdens het spelen in kan zetten.

De rest van het afspelen is nogal hit en miss.

Wat me ook niet bevalt is dat Sony een industrieprotocol voor aansluiting op een receiver niet naleeft maar er een eigen variant van heeft.

Ten slotte wilde ik een CD met Chinese muziek afspelen en het blijkt dat de TV dus geen Chinese karakters kan tonen. Tsja.

De kwaliteit en uitstraling van de TV blijven echter geweldig, en de apps die er op zitten bij het Sony Entertainment Netwerk (uitzending gemist van veel zenders, YouTube 2x, Netflix) zijn allemaal redelijk okee tot zeer goed. De andere apps blijf ik niet veel soeps vinden - mijn smartphone doet het allemaal beter en comfortabeler.

Algemeen oordeel blijft positief.