Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB Review

ReVision 5 september 2008, laatste update op 5 september 2008, 1.353 views

Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB

Pluspunten

• Prestatie
  • Warmteproductie

Minpunten

• Niet erg stil onder load

Vooraf
Ben al een tijdje in het bezit van een enkele Samsung Spinpoint T166 HD501LJ (500GB) schijf. Nu heb ik er ook inmiddels al een tijdje een 2e bij zitten, echter vanwege de hoeveelheid data die erop stond nog niet de kans gehad om een raid array te maken. Nu eindelijk alle data extern te hebben kunnen back-uppen ben ik begonnen aan het maken van een raid0 array.

Installatie
De installatie liep alles behalve soepel, dit had alles te maken met het feit dat ik nooit eerder een raid array had gemaakt. Na genoeg geklungel was het me dan eindelijk gelukt en kon ik beginnen met de WinXP installatie.

Voor de partitie’s heb ik gekozen om tijdelijk te beginnen met 2partities. 1 systeemschijf en 1 data schijf. Tijdens de WinXp installatie heb ik de systeemschijf 23 Gigabyte gemaakt. Vervolgens bleef er nog 908 Gigabyte over voor de data schijf.

Warmte & geluidsproductie:
Omdat het niet helemaal duidelijk is hoe de warmte productie wordt gemeten bij een raid opstelling zal ik mijn bevindingen posten onder voorbehoud.

Voor het testen van de temperatuur van de harddisk heb ik Speedfan geďnstalleerd. Ik heb de temperatuur zowel gemeten in idle als in load. Verder moet ik er even bij vermelden dat de schijven in een htpc kast zitten welke in een tv kast staan waardoor de temperaturen al gauw oplopen.

Vervolgens de geluidsproductie, nu heb ik geen apparatuur beschikbaar om daad werkelijk de geluidsproductie te meten en hier te plaatsen. Daarom gewoon met het oor op gevoel. Ik heb om te vergelijken er een Maxtor 200GB IDE schijf bijgeplaatst en ze ook afzonderlijk beluisterd. Ik moet zeggen beide Samsung schijven produceren samen minder geluid dan de enkele Maxtor IDE schijf. Verder zijn de schijven idle redelijk stil maar onder load kun je ze toch wel horen, niet erg hinderlijk maar je merkt het wel als je er op let.

Benchmarks
Een belangrijk onderdeel van de schijven zijn de benchmarks, nu heb ik de schijven zowel getest door enkele taken uit te voeren alsmede getest door HDtune. Hierdoor heb je een goed beeld van wat de schijven kunnen.

Als eerst de verschillende test die ik heb uitgevoerd, ik heb een aantal simpele handelingen getest en deze vervolgens getimed. Hieronder de resultaten:

• Kopieren (Partitie C: naar D:)
Winrar archief 600Mb = 12sec (50mb p/s)

• Verplaatsen (Naar 200GB IDE Schijf)
Map 36,0Gb = 12.14min (49,41mb p/s)

• Archief uitpakken (winrar)
600Mb Geen compressie 600Mb Beste Compressie
600Mb = 8sec (75mb p/s) 421Mb = 32sec (13,15mb p/s)

Verder heb ik natuurlijk nog wat tests gedaan met HDtune, hieronder de restultaten.

Helaas had ik zelf de enkele schijf los niet getest, echter heb ik wel een screenshot van HDtune van een enkele schijf. Nu zullen de waarde vast niet hetzelfde zijn geweest maar zo heb je wel een algemeen beeld van de enkele schijf tov de raid0 array.

Conclusie:
De Samsung Spinpoint T166 HD501LJ is een uitstekende harddisk ik heb er op dit moment een enkele van ruim een jaar oud en een enkele van een aantal maanden oud en heb er nog geen problemen mee gehad. De schijven zijn afzonderlijk al redelijk snel te noemen maar in raid0 zijn de prestaties nog stukken beter. Verder worden de schijven niet extreem warm (zelfs niet in een gesloten omgeving) Verder zijn de schijven idle redelijk stil, maar onder load kun je ze best gemakkelijk waarnemen.

Op het moment van schrijven is de schijf in de pricewatch voor slechts 49,90euro tekoop. wat het op dit moment een prijsverhouding geeft van 0,998euro per GB. Wat het een van de goedkoopste schijven op dit moment maakt.

• AMD Athlon X2 4200+ (AM2)
  • MSI K9N-Ultra2f
  • OCZ Platinum 2GB DDR2-800
  • GeForce XFX 7600GT
  • Maxtor DiamondMax 200GB IDE
  • Windows XP

Heb jij ook een Samsung SpinPoint T166 HD501LJ, 500GB?

Zeer nette en complete review van deze harde schijf, alles uitgebreid getest met de nodige info en plaatjes. Ik heb zelf ook een T166 500GB en ben er net zo tevreden over als jij. Ook de eigenschappen komen overeen met mijn bevindingen!
Leuke review, mooie disks om goedkoop een raid-5 mee te maken!

Puntje van kritiek: 50/500=0.1 De prijs per GB is dan ook ¤0.10 ;)