Microsoft Windows 2000 Professional (OEM, NL) Review

Tyrian 27 juni 2007, laatste update op 27 juni 2007, 2.610 views

Microsoft Windows 2000 Professional (OEM, NL)

Pluspunten

• Stabiliteit
  • Krachtige, Gebruiksvriendelijke User interface
  • No-nonsense
  • Zeer geschikt voor zowel zakelijke toepassingen als games.
  • Gemakkelijk up-to-date te houden met Windows Update

Minpunten

• Duur, als je een volledige licentie koopt
  • Gebrekkige HyperThreading support
  • Oude DOS of Win16 programma's werken soms niet meer

Gebruiksvriendelijkheid Score: 4
Systeemeisen Score: 3
Stabiliteit Score: 5
Prima besturingssysteem voor desktops, werkstations en kleine servers.

Omdat ik een 'early adoptor' was met dit besturingssysteem heb ik in het begin wat problemen gehad met drivers: Er waren niet echt goede drivers voor mijn Creative soundblaster kaart en een modem wat ik destijds had.

Toen ik de problemen had opgelost is alles van een leien dakje gegaan. Het blijk een zeer stabiel besturingssysteem te zijn, en in tegenstelling tot wat velen denken is het ook een prima spelplatform. Maar het moeten wel geldige Win32 spellen zijn, dus je oude DOS games zullen niet lekker draaien. (Vaak geen geluid)

De systeemeisen zijn vrij zwaar in vergelijking met Win98 maar Windows 2000 professional is weer aanzienlijk lichter dan XP. Als je genoeg geheugen hebt kun je met Win2k heerlijk multitasken. Zelfs met een balk vol aplicaties kun je snel switchen, en als er onverhoopt eens een van de applicaties vastloopt, heeft dit geen gevolgen voor de stabiliteit van het OS.

In de loop van de jaren zijn er vele, soms kritische updates voor Win2k uitgekomen, dus het is zeker aan te raden om Window Update uit te voeren na de installatie.

Windows 2000 heeft een verbeterde versie van de 'hover' interface van Windows 98 en Internet Explorer. Een krachtige en gebruiksvriendelijke interface. Windows 2000 ondersteunt geen 'skins' zoals XP dat heeft.

De beveiliging van Windows 2000 is gebaseerd op die van Windows NT 4, en sterk uitgebreid. Zo kun je niet meer zomaar het systeembeleid hacken met poledit. Windows 2000 heeft echter geen ingebouwde anti-virus, anti-spyware of firewall software. Deze zul je dus van een 3de partij moeten installeren.

• Allerlei platformen, zoals AMD Athlon, Athlon 64, Pentium II, III en 4.
  • Windows 2000

Heb jij ook een Microsoft Windows 2000 Professional (OEM, NL)?

Mooi dat er nog mensen zijn die dit OS gebruiken. De laatste tijd zie ik alleen maar XP in mijn omgeving.

Ik heb een paar keer XP op mijn desktop geprobeerd, maar kan er niet aan wennen. De wizzards, ballonnetjes en andere blije hondjes vleigen om mijn oren.

Ook ben ik een flinke multitasker, meestal 10~20 vensters tegelijk open. 2000 heeft hier geen moeite mee, XP vind dat ie moet swappen...
Moet je alle grafisch spul uitzetten en de windows classic gebruiken. Verder is Windows XP niet zo erg veel anders dan 2000. Windows 2000 is NT 5.0 en Windows XP is NT 5.1 ;)
Je kan ook met een tool als nLite alle 'onnodige' dingen uit de installatie cd van XP slopen, wat ik ook heb gedaan. Alle irritante help dingen en ballonnen eruit gegooit, werkt perfect!
ja ja ik heb een notebook met XP, maar dat begint onderhands ook wel zwaar te zuigen geloof ik... mijn laptopje wordt in eens zo traag :(

en met energie verbruik...is het ook al een nchtmerrie, hij vreet meer accu dan ik eigelijk wil hebben, en dn nog maar niet te praten over het geheugen.

die windows "happy"look heb ik er maar af gehaald en vervangen voor de Windows Classic look...lkkr rustig en vreet iets minder van je systeem...maar ik heb HULDE AAN 2000 Pro, zels mijn PIII huisserver draait er op...en mijn PI back-upserver ook.
laten we het dan maar niet hebben over vista...

dat slurpt pas resources met zijn "gelikte" uiterlijk
Helaas al wel verouderd. Age of Empires III was er wel op te spelen, maar er moest een heleboel handmatig gepatched en geinstalleerd worden met downloads vanaf de Microsoft site.
Ook Office 2007 is niet mogelijk icm WIn2k en dat is ook erg jammer.
Ik ga binnenkort dan toch maar aan de Vista. Dan heb ik wel mooi WinXP overgeslagen :Y)
Ben het er mee eens dat 2000 een prima besturingssysteem is! Heb nu wel XP, maar dan gewoon op zn classic zodat het net 2000 lijkt. Toch ben ik wel blij met de betere driverondersteuning bij XP - alles werkt meteen wat ik er aan plug. dat was bij 2000 nog wel anders... Na een nieuwe install had ik geen geluid en heel verrot beeld, terwijl mijn kaart toch niet slecht was.

Ik weet trouwens niet hoe het nu is, maar een half jaartje geleden was ik nog wel echt superlang bezig met het downloaden van al die updates van Windows 2000. Wellicht hebben ze nu een nieuw servicepack dat al die dingen oplost in één download? ik weet niet meer zo goed hoeveel het er waren en hoeveel je nog lost moest downloaden, maar het duurde wel lang!

[Reactie gewijzigd door iroQuai op 27 juni 2007 15:12]

Ik draai thuis nog steeds Windows 2000 en heb nog geen reden om te upgraden. Slechts enkele applikaties kan ik niet draaien (Joost Beta) maar dat beperkt me nog niet.
Bijkomend pluspunt: bij licentie is geen registratie oid nodig, het hangt niet aan je hardware vast.

Groeten,
Martijn.
Ik heb nu ook weer windows 2000 geinstalleerd op een p4'tje van marktplaats, 786mb RAM en alles werkt perfect. Dingen die niet hierop werken installeer ik wel op mijn vista laptop. VOor de rest prachtig OS draait veel sneller dan xp:)