Asus Eee PC 1000H Zwart Review

RHTizzy 4 september 2008, laatste update op 4 september 2008, 1.038 views

Asus Eee PC 1000H Zwart

Pluspunten

• beeldscherm, toetsenbord, snelheid CPU, snelheid HDD, snelheid netwerk, muispad, poorten, accu, robuustheid

Minpunten

• audio, vingerafdrukken

Heb hiervoor de Asus R2H UMPC gebruikt en hoewel die op z'n tijd nog steeds nuttig is, is de 1000H voor het doel die ik voor ogen had velen malen beter geschikt, nl ff snel surfen vanaf de luie stoel, of 's ochtends voor ik naar mijn werk ga ff buieneradar checken, of op vakantie lekker even de vakantieblog bijwerken voor de thuisfront.. Heerlijk apparaat.

Wat nu bijv gewoon goed werkt (ik heb ook gewoon de standaard winXP Home draaien) is het opstarten vanuit slaap of hibernate toestand. Gewoon lekker snel opstarten na een druk op de knop, binnen 20sec (ik overdrijf niet) is het spul gebruiksklaar met een wireless internet verbinding die het doet! Ongekende luxe voor me. We hebben ook een 17"laptop klaarstaan maar ook die is veeel langzamer opgestart dan deze (niet helemaal een eerlijke vergelijking aangezien daar Vista op draait, maar daar gaat het ook niet om), hoewel niet langzamer dan de R2H.

De response-tijd en harde schijf performance zijn ook echt niet mis. Met de R2H kon ik echt minuten lang wachten voordat bijv FireFox was opgestart (heb wel een uitgebreide FF install) maar met dezelfde FF config is dat nu max 30sec en dan heb ik ook nog de Kaspersky Internet security suite draaien. Fenomenaal! OK, ik heb dan wel de maximale geheugen (1slotje van 2GB) erin zitten (de R2H kon maar 768MB aan) maar met de prijzen van nu kan dat ook goed.

Waar ik ook echt lyrisch van ben is de mousepad. Ook erg reaktief en heerlijk functioneel door de iphone-achtige aansturing, zoomen/scrollen/bladeren, met 2 of 3 vingers tikken of slepen zijn er tig extra functies. Ik gebruik geeneens een gewone muis meer, die redt het in de vergelijking gewoon niet meer.

En dan moet ik het nog even over de accu hebben. Bij de R2H heb ik de zware accu erbij gekocht en totale gebruik over de 2 accu's was dan maximaal 3 uur met minimaal gebruik. Bij deze (6cel accu standaard geleverd) heb ik op 1 accu gemiddeld 6uur gebruik (gemeten). ONGEKEND goed naar mijn smaak.

Alles bijelkaar staat deze bij mij op de 1ste plaats als het aankomt op de beste koop van de afgelopen 10jaar (op mijn auto en motor na dan).

• LG USB Powered Super Multi DVD rewriter
  • Freecom XXS HDD 320GB USB
  • Windows XP

Heb jij ook een Asus Eee PC 1000H Zwart?

als ik zo lees lijkt het meer op een vergelijking dan een review ,

je min punt is audio maar daar hebt je het geen eens over gehad 8)7

die audio van de 1000H is juist echt beter dan andere netbooks
Ben niet zo'n audiofiel meer tegenwoordig en dus heb ik wss alle mogelijkheden nog niet benut, zeker niet onderzocht iig want de behoefte is er niet. Standaard is het geluid echter wat mij betreft niet om over naar huis te schrijven, vandaar het gebrek aan begeleidend commentaar en het minpuntje. Klaarblijkelijk een weergave van de standaard instellingen, je vergelijking met andere notebooks zou kunnen kloppen dus.

Wat dat betreft ben ik blij dat je een vergelijking maakt: een vergelijkend onderzoek geeft vanzelfsprekend het beste beeld (als niemand XP kende dan was Vista wss bij iedereen een hit geweest). Maar idd vooral aan diegenen die er ervaring mee hebben. In dit geval is de R2H de voorloper van de EEE en daarmee m.i. dus een logische vergelijking.

Iig bedankt voor je heldere en congruente reaktie chibii.