Specificaties 4,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Huawei Ascend G615 Zwart Review

ByteMe_ 31 augustus 2013, 2.913 views

Huawei Ascend G615 Zwart

Pluspunten

• Hele mooie prijs voor wat je krijgt
  • 8 MP Camera met dubbele xenon flitser
  • Veel 3d games spelen goed
  • Snelle Quadcore
  • FM Radio
  • Uitbreidbaar geheugen tot 32 gb (Ik lees dat zelfs 64gb ook lukt)
  • Ondanks missen Gorilla Glas krast het scherm niet snel
  • Degelijke ombouwing
  • Mooi 4,5" scherm met goede ppi
  • Te gebruiken als zaklamp
  • Accu gaat redelijk lang mee

Minpunten

• Foto/videos in donkere scenes matig, flitser is al snel nodig
  • Scherm mocht iets feller
  • Accubesparende modus geeft geen groot verschil t.o.v. prestatiemodus
  • Glanzend scherm waar al snel vlekken op komen
  • Bij zwaar gebruik kan de telefoon redelijk warm worden

Ter vervanging van m'n oude Nokia S5800 Express Music zocht ik een midrange smartphone (250-300 euro) die aan mijn eisen voldeed, na wat speuren kwam ik uit op de Huawei G615 (ook wel Ascend Honor 2 genoemd) met 50 euro korting waarbij ik ook gelijk een hoesje had genomen ter bescherming van krassen/onhandigheid. Mijn partner was ook geinteresseerd dus had ik tegelijkertijd 1 voor haar besteld.

Nog een extra reden om deze telefoon te nemen was de garantie: Huawei heeft de 3x3 Smart Deal voor de eerste 100.000 gebruikers. Dat betekent 3 jaar pick-up & return, 3 dagen repair service en 3 jaar data protectie.

Hier wat technische specificaties die voor mij belangrijk waren waardoor ik de telefoon heb gekozen:

- Scherm : 4,5 inch HD SuperIPS met 720p-resolutie
- OS : Android 4.0.4
- CPU : 1,4 GHz quad-core processor K3V2
- RAM : 1GB RAM-geheugen
- FM Radio
- Geheugen : 8GB standaard & eventueel uitbreidbaar met externe Micro SD (officieel tot 32gb, maar 64gb schijnt ook mogelijk te zijn)
- Aansluitingen: Standaard microUSB, 3.5mm koptelefoon
- Camera: 8 MP met dubbele LED-flitser (ook te gebruiken als zaklamp) en 1080p video-opname
- Capaciteit accu: 2150 mAh

De doos
Na wat dagen wachten kwamen de telefoons binnen. Geen grote verassingen in de kleine witte doos: de telefoon, netvoeding adapter met usbingang, USB kabel en oordopjes (maar meer hoef ik ook niet)

Scherm
Ik zocht een telefoon met niet al te groot scherm (max 5") voor gebruiksvriendelijkheid en toch passend in broekzak, met 4,5" voldoet de G615 dus goed aan de grootte en past veel beter in de broek dan de oude Nokia (minder dik). Maar dan volgt de vraag: is het scherm zelf goed? Ik kan zeggen, ja dat is hij zeker, met een resolutie van 720x1280 (HD) en een PPI van 326 valt alles goed te lezen als je internet/leest zonder pixels te zien, ook als je uitzoomt. De kleuren vind ik ook erg mooi.

Maar hoe is het scherm buiten? Het scherm is glanzend, dus al snel zie je dat midden in de zon het lezen lastiger wordt, de telefoon heeft een maximum helderheid van 400 nits gemiddeld, wat betekent dat je buiten de helderheid op maximum moet zetten wil je het beeld nog redelijk kunnen lezen. Ook heb je de mogelijkheid om de telefoon op automatische helderheid te zetten, maar die gebruik ik zelf niet, ik vind deze optie persoonlijk vervelend werken.

Na wat verwarrende info op het internet in shops over of het scherm wel/niet Gorilla Glas is, is het dus zo dat het scherm dit niet is. Echter is het wel zo dat het scherm niet snel krasjes oploopt, na heel wat speuren kon ik 1 minuscuul krasje vinden, het scherm kan dus ondanks het geen GG is best wat hebben. Het is nog afwachten of dit in verloop van jaren ook zo blijft.

Design / bouw
Het simpele, maar degelijke design sprak mij aan, de behuizing is gemaakt van polycarbonaat, ligt lekker in de hand en is ook goed van kwaliteit, nog geen krassen gevonden. Aan de rechter zijkant zitten 3 knoppen: power & volume.

Aan de voorkant zit de front-camera rechtsboven, aan de achterkant zit de hoofdcamera met een dubbele xenon flitser, voor het gemak is er een zaklamp app waarmee je de flitser dus als zaklamp kunt gebruiken mocht je zonder licht komen zitten, deze is ook in sterkte in te stellen (hij is echt fel). Ook mooi is dat de batterij vervangbaar is, er zit daarnaast een simslot (GEEN micro) en het micro-sd slot.
http://tweakers.net/ext/f/emez4maHSKWjlXzqYeLLI16I/medium.png http://tweakers.net/ext/f/utca6YNYDFkUBtS2RaoK5x4a/medium.png http://tweakers.net/ext/f/3FErtcaAd2u4zgdMpXdevM60/medium.png

Persoonlijk had ik een camera button naast de standaard buttons ook leuk gevonden, nu moet je eerst naar je home scherm om 'Camera' te kiezen of in het standby-lock screen het icon van de camera kiezen.

De telefoon heeft als extra aansluitmogelijkheden een 3.5mm jack voor een koptelefoon, iets wat ik ook zocht in een telefoon, deze bevindt zich aan de bovenkant van het toestel, wat zeer fijn is als je hem in je broek hebt of in de hoes. Verder heeft de telefoon net als veel smartphones een micro usb aansluiting aan de zijkant om aan de pc te koppelen en via Hisuite (of gewoon usb-massa opslag) kan je data uitwisselen/synchroniseren.
http://tweakers.net/ext/f/hFKV9KHZ0EcvjHCrOV57CApp/medium.png http://tweakers.net/ext/f/g5jnBa9TLNNsZrpJXAA7pWOq/medium.png

Wat ik ook fijn vind, is de led-notificatie (hij zit rechts naast de front-speaker), deze kan je instellen in de volgende kleuren per applicatie: geel/paars/groen/wit/rood/blauw.

De telefoon is in verhouding met andere smartphones in het medium segment iets zwaarder en dikker (145 gram & 10,5 mm), maar dit vind ik niet per se een probleem.

Ontvangst / bellen / netwerk
Dit is eigenlijk het belangrijkste gedeelte van de telefoon: bellen. De ontvangst is mij nog steeds niet tegengevallen, bereik is goed, en je hoort de persoon aan de andere kant ook duidelijk. WiFi gebruik ik ook thuis en op het werk en doet ook wat het moet doen.

Als je even niet achter de pc kunt, maar wel bestanden wilt over zetten kan dat via WiFi, met de app ES File Explorer, je verbindt naar je pc zoals je met een laptop of andere apparaat zou doen en je kopieert/plakt bestanden. De snelheid van kopieren valt wel wat tegen, met veel kleinere bestanden kwam ik niet hoger dan 500kbp/s uit, de wifi snelheid van de telefoon is echter 802.11n (150 mbps), de sdcard heeft class 6 (24mb/ps transfer speed), maar deze versie zou zelfs theoretisch 32mbp/s moeten halen toen ik deze online kocht, een groot bestand kopieert wat sneller, maar ook beneden de snelheid die je zou verwachten.

Het enige wat mist qua verbinding op de telefoon is NFC, maar dat is voor mij geen probleem aangezien ik daar toch geen gebruik van zou maken.

Camera

Fotografie
De camera was een van de dingen die ik belangrijk vond voor de aankoop van het toestel: ik wil niet constant een dslr en/of video camera meeslepen voor de dagjes uit om even de leuke momenten op te slaan. Met veel licht krijg je goede foto's voor een telefoon voor deze prijs.

Je kunt verschillende scenemodus kiezen, net als het witbalans aanpassen, er zit een afbeelding correctie op, keuze voor fotokwaliteit, rode ogen reductie en nog meer opties. Opnamemodus kan ook gezet worden op o.a. Enkel, Groep, HDR (voor een groter contrast bereik), uitbarsting, lach, Mooi maken (photoshopped live ;)), Panorama en zwak licht. En als je wat humor wilt toevoegen is het ook mogelijk om gekke gezichten op een foto te schieten. Nadeel van schieten in HDR is dat er al snel ghosting optreedt, maar op internet vind je al genoeg tutorials om dit aan te pakken.

Binnen zonder flitser
http://tweakers.net/ext/f/0HTA7p5m2HwNHb3no8Pgktqd/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/Qbys6NJ8ealfH3O9FDyEelv6/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/RHIEOQB9C2GmjMpMHm0qBwIB/medium.jpg

Normaal vs HDR
http://tweakers.net/ext/f/8lcR7FaEoJIYAmMORAolWVvr/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/VtyyJMK7GFn7Ff50KraCVtQ3/medium.jpg

De camera maakt gebruik van BSI (Back-illuminated sensor) voor betere low-light captures, maar desondanks schiet de camera wat mindere foto's (ruis) in scenes met weinig licht, objecten/personen worden al erg snel bewogen geschoten/ghosting en de flitser is wel nodig voor een scherpe foto(nadeel is dat de foto dan sneller overbelicht raakt en je dus wel zult moeten nabewerken). Dit is een klein minpunt. Je kunt ook kiezen voor optie 'zwak licht' en de kleur/belichting in de foto in het geheel lijkt een stuk natuurlijker. De hele foto wordt daarintegen veel minder scherp/flets en lelijk, dus dat is niet iets wat je snel zult gaan kiezen.

http://tweakers.net/ext/f/rxKXg2DZwD9Ozuf9yphDpE5c/medium.jpg http://tweakers.net/ext/f/QRroWWTs2nnDmLOevG84v6iu/medium.jpg

Als je van scenemodus 'Enkel' overschakelt naar 'Actie' wordt het een stuk makkelijker om foto's te maken met bewegende objecten, maar 100% scherp is het niet, wel een verbetering.

De camera aan de voorkant heeft een resolutie van 1,3 MP, en heeft zelfs redelijk goed beeld, goed genoeg voor videocalls.

Video opname
Omdat ik ook graag video's wou maken zonder constant de 1080p camera mee te nemen, was dit net als fotografie een belangrijk punt. Eigenlijk is dit net als met fotografie hetzelfde verhaal: veel licht is redelijk goed beeld, donkere scenes geven helaas al snel ruis. De zwartwaardes in video opname vallen wat tegen.

Bij de opties heb je de keuze uit verschillende resoluties (mijne werd natuurlijk meteen op 1080p gezet), beeldkwaliteit en ook hier kan je gekke gezichten toevoegen, en je kunt kiezen uit diverse lichtscenes. Hierbij merk je dat een 32gb sd kaart geen overbodige luxe is (of 64), een 1080p video loopt al zeer snel op in mbs!

Prestaties

Ik koos de telefoon vanwege de 1,4 GHz quad-core processor K3V2 met 1gb ram, dit leek mij redelijk snel, en ik moet zeggen dat ik niet teleurgesteld ben in de snelheid van de telefoon, de telefoon heeft zelfs een fastboot functie, zet je hem dus uit en weer aan, kan je binnen een paar seconden al aan de slag.

De programma's/apps draaien goed, snel en stabiel en multitasken is ook heel goed te doen, onder het werken met programma's door kan je ook een spelletje aanzetten, 3d spellen zijn ook goed speelbaar (bijv. Real Racing 3, Drift Racing 2), echter als de settings bij sommige spellen hoger worden gezet, krijgt de telefoon het al zwaarder en wordt hij al snel heet, dit merk je soms ook aan de rendering die niet meer lekker verloopt.

Benchmarks

Antutu:

Nenamark:

Accuduur
De telefoon gaat voor een smartphone gemiddeld mee met zijn 2150 mAh. Onder licht gebruikt (af en toe facebooken/whatsappen/internetten) gaat hij 2-3 dagen mee. Hieronder heb ik hem 1 dag vaker gebruikt met CC, en dat ga je merken in de duur.

Gebruik je de telefoon dus zwaar (gamen/veel bellen/video's bekijken/etc) dan houdt hij het een dag vol en wordt de telefoon ook best warm (42c!)

De telefoon heeft een accubesparende modus, maar in verhouding tot de prestatiemodus geeft dit weinig voordeel en levert vooral snelheid in, ik heb laatstgenoemde daarom nu ook ingesteld.

Media afspelen
De volgende videoformaten worden ondersteund: Divx 3, h.263, h.264, Mpeg 4, ik ben nog geen video's tegengekomen die ik niet kon afspelen, bestanden als .flv zijn ook afspeelbaar met de flv player en flash wordt gewoon ondersteund, dus bijv. youtube/uitzendinggemist bekijken is geen probleem. Het geluid kan goed hard met de stereospeakers, de telefoon heeft 'Dolby Digital Plus sound enhancement', waarschijnlijk om het een luxe naam te geven, maar het klinkt goed.

Het volume kan je per volgende onderdelen instellen (menu of met de knoppen tijdens gebruik):
- Muziek/video/media/games
- Beltonen
- Alarm

Muziek kan je daarnaast met een equalizer instellen met de standaard player, maar als dat niet bevalt heb je ook hiervoor genoeg alternatieven in de Google Play Store.

ROMS / rooten
Dit gedeelte is kort, ik heb nog niks gedaan qua rooten, omdat ik eigenlijk tevreden ben met de apps en snelheid van de telefoon. Meer info en ervaringen over dit onderwerp vind je hier:

Problemen
Ik heb de telefoon nu acht weken en in die tijd ben ik nog steeds erg blij met het toestel. Maar ik moet ook kritisch blijven want niet alles is perfect. Een vervelend probleem waar ik tegenaan hikte was het werken met HiSuite, als ik deze optie gebruik wou het toestel nog wel eens opeens verdwijnen in Explorer en werd de externe SD kaart onbruikbaar (pas na accu verwijderen & opnieuw opstarten deed deze het weer) terwijl de standaard USB massaopslag zonder problemen werkt. Het probleem is op te lossen door USB foutopsporing te gebruiken (dit wordt ook gevraagd op het toestel als verbinden mislukt). Kwam ik helaas later pas achter door te zoeken op internet, had me tijd kunnen besparen.

Een bekend probleem van de telefoon is het +31 probleem, veel nummers met 06 nummers zonder landnummer worden niet herkend en krijg je dus een volledig nummer te zien i.p.v. de naam. Dit kan worden opgelost door of +31 voor het nummer te zetten of de setting van matchnum in de build.prop aan te passen (uitleg staat ook bij de link van de ROMS / rooten sectie)

Voor weinig geld krijg je een top telefoon in het mediumrange gebied die op gebieden kan tippen aan bijv. Samsung Galaxy S3, mede dankzij de snelle quadcore, 1gb ram, de resolutie met goede PPI. Fotografie & video opnames hebben voor een telefoon een mooie leuke kwaliteit, maar ben je veeleisend op dit gebied in diverse scene situaties, dan zul je toch echt in de high-end sector moeten zoeken waarbij je telefoons vindt zoals HTC One, Iphone 5, maar dan betaal je al snel het dubbele van de prijs of ben je genoodzaakt tot een duur abonnement. De helderheid van het scherm mocht wel iets feller voor buiten, nu moet je het scherm op maximaal zetten voor redelijk beeld.

Bereik met de telefoon is goed, net als WiFi. De accuduur is goed te doen mits je de juiste instellingen pakt en niet constant verbindingen / synchronisatie aan hebt staan (snachts). De telefoon draait op Android 4.0.4, wat eigenlijk al weer outdated is, maar voor mij is het voorlopig nog goed genoeg. 4.1 is inmiddels beschikbaar voor de telefoon.

- Hele mooie prijs voor wat je krijgt
- 8 MP Camera met dubbele xenon flitser
- Veel 3d games spelen goed
- Snelle Quadcore
- Uitbreidbaar geheugen tot 32 gb (Ik lees dat zelfs 64gb ook lukt)
- Ondanks missen Gorilla Glas krast het scherm niet snel
- Degelijke ombouwing
- Mooi 4,5" scherm met goede ppi
- Te gebruiken als zaklamp
- Accu gaat redelijk lang mee

Min
- Foto/videos in donkere scenes matig, flitser is al snel nodig
- Scherm mocht iets feller
- Accubesparende modus geeft geen groot verschil t.o.v. prestatiemodus
- Glanzend scherm waar al snel vlekken op komen
- Bij zwaar gebruik kan de telefoon redelijk warm worden

Update 12-12-2013
Er was al enige tijd het probleem dat de telefoon na een poos standby staan geen verbinding meer heeft (instant tig berichten uit standby komen). Als je kiest voor wi-fi als voorkeursverbinding, zorg dan eerst dat je wi-fi ook in standby actief laat.

Dit zorgt wel voor enige accu drain, overigens niet groot verschil, een keuze die je zelf moet maken (zie instellingen -> wifi accespoints lijst -> rechtertelefoonknop -> geavanceerd)

Op moment van schrijven is het scherm nog steeds niet bekrast, slechts 1 kras op de cover onderin.

Moet wel zeggen dat de telefoon heel soms wilt uitvallen waardoor je opnieuw je pin moet invoeren. Ik zie het voorkomen als je met een zware game of app bezig bent en dan standby gaat.

Eerder in de review heb ik aangegeven dat de telefoon langzaam kopieert van pc -> telefoon. Dit schijnt niet telefoon-gerelateerd te zijn, maar komt, indien je gebruikt van de SMB server, door het encrypten/decrypten van de files, wat extra tijd kost. Via een FTP oplossing d.m.v. bijv. IIS zou dit sneller werken.

Heb jij ook een Huawei Ascend G615 Zwart?

mooie review!! Top, waarschijnlijk ga ik deze kopen i.v.m 3 jaar deal!
keep up the good work! :)
Thanx, hij is zeker de moeite waard.

Eigenlijk mist er nog een video van de videoopname in de review, zal ik nog eens toevoegen, hij doet het beter dan mijn vaste 1080p camera in donkere captures. Ik filmde met de vaste camera (dxg dvx5f9 ofzoiets)een avondshow en die vernaggelde alle felle kleuren als 1 lelijke waas, maar goed die camera is ook niet bepaald geweldig.

Zal nog een minpunt toevoegen: de telefoon ondersteunt geen MHL, anders kon ik met gemak met een adapter & hdmi hem aansluiten op de tv. Maarja geen wereldprobleem.

[Reactie gewijzigd door ByteMe_ op 14 september 2013 21:00]

Mag ik je vragen welk hoesje je hebt genomen, en waar je deze hebt gekocht? Ik heb namelijk de zelfde telefoon en ben er zeer tevreden mee, maar ik kan nergens hoesjes vinden.
Is een Valenta hoesje,

Het hoesje wordt na een paar maanden wel snel vies/slijtage, maar is voor de rest goed genoeg.
Uitvoerige en goede review ! :9