Specificaties Mono speaker - Bekijk alle specificaties

Bose SoundLink Mini Review

Mystic Spirit 30 augustus 2013, 66.795 views

Bose SoundLink Mini

Pluspunten

• Goed geluid
  • Solide behuizing
  • Gebruiksgemak
  • Goede batterijduur
  • Veel accesoires verkrijgbaar

Minpunten

• Geen mogelijkheid voor laden via USB
  • Geen NFC ondersteuninig
  • Gewicht (hij is relatief zwaar)

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Ik heb deze soundlink mini nu een ruime week in huis en heb er behoorlijk wat luisteruurtjes opzitten. Ondanks dat ik altijd vind dat je niet te snel reviews moet schrijven i.v.m. het " ik heb dit net gekocht en het is geweldig" effect. Wilde ik toch graag een review schrijven over mijn ervaringen met de speaker in deze relatief korte periode.

Wat zit er in de doos / features:
Speakerunit:
Natuurlijk bevat de doos het deel waar het eigenlijk omgaat: de speaker.
De speaker wordt aangeprezen als BT speaker en daarvoor zijn de features natuurlijk aanwezig. Daarnaast is er ook een 3,5mm jack ingang voor devices die niet met BT overweg kunnen. De batterij zit ingebouwd, dus die wordt niet los meegeleverd en ook is de unit voorzien van meest noodzakelijke knoppen voor de bediening.

Lader:
Er wordt een lader met de speaker meegeleverd. Nadeel van de lader is dat deze niet volgens de micro USB standaard is, maar een “ouderwetse” ronde aansluiting heeft. Het meeleveren van de lader is dus ook wel een vereiste omdat je hem niet aan zult kunnen sluiten op een willekeurige andere lader.

Dock:
Ook wordt er een dock meegeleverd. Dit is een erg handige toevoeging. De dock heeft dezelfde aansluiting voor de lader als de unit zelf en docken gaat met drie pinnetjes op de dock en contactpunten hiervoor onderop de speaker.

Handleiding:
Deze zitten netjes in de doos, maar zoals het een tweaker betaamd lees ik die natuurlijk niet en heb ik dus ook geen mening over de kwaliteit ervan.

Bouwkwaliteit:
De Soundlink Mini zit in een aluminium behuizing en voelt daardoor zeer solide aan. Nadeel van dit ontwerp is dat Aluminium vrij kwetsbaar is en je er mogelijk snel krassen op krijgt als je er wat minder zorgvuldig mee omgaat. Aan de onderkant zit groot rubberen vlak waardoor de speaker altijd stevig staat en zelfs op hellende oppervlakken redelijk veel grip heeft op de ondergrond.
De lader is van mindere kwaliteit. Ik heb een Amerikaanse versie waarbij de pinnen voor het stopcontact ingeklapt kunnen worden. Dat is natuurlijk handig voor het meenemen, maar het mechanisme hiervoor voelt niet solide aan het lijkt een vrij kwetsbaar ontwerp. Ik weet niet hoe het met de Europese versie zit, maar als daar voor eenzelfde ontwerp is gekozen is dit iets om voorzichtig mee om te gaan.
Het dock is niet veel meer dan een stukje plastic met 3 pinnetjes erop. Hier had iets meer aandacht aan gegeven mogen worden, maar het is sowieso al een extra ten opzichte van andere BT speakers, dus het is een welkome toevoeging.

Batterijduur:
Bose claimt dat de speaker ongeveer 7 uur met 1 lading kan spelen afhankelijk van het volume waarop wordt afgespeeld. Dit heb ik uitgebreid getest en de claim van 7 uur wordt zeker waar gemaakt. Op gemiddeld volume wordt de 7 uur makkelijk gehaald. Ik denk dat dit de eerste keer is dat ik een apparaat heb gekocht met een batterij waarbij de claim op de doos daadwerkelijk werd waargemaakt en zelfs werd overtroffen.

Gebruiksgemak:
Het pairen met de Soundlink gaat heel makkelijk. Jammer is dat er geen NFC ondersteuning is. Dat had het pairen nog iets makkelijker gemaakt.
De Soundlink Mini is minimalistisch qua knoppen. Naast de power knop, zijn er twee knoppen om het volume te regelen en twee knoppen voor het selecteren van de input. Daarmee doet het apparaat precies waarvoor het bedoeld is.
Het bereik van de gespecificeerde 20 meter, heb ik niet getest. Ik zie het nut er ook niet zo van, want omdat het ding zo portable is en je de bediening (nummer selecteren etc.) toch op een ander device moet doen, heb je niet zo veel aan de range van 20 meter naar mijn idee.

Geluidskwaliteit:
Ik reken mezelf niet tot de audiofielen van deze planeet, maar weet goed geluid zeker te waarderen. In mijn huiskamer zou ik niet snel voor een Bose systeem kiezen, maar ik denk dat als het op het miniaturisering van speakers aankomt je niet beter kan krijgen dan Bose. De soundlink mini geeft out of the box een redelijk neutraal geluidsbeeld. Na wat kleine aanpassingen in EQ van PowerAmp (op mijn telefoon) kreeg ik het geluid eruit zoals ik het wilde hebben. De bas was wat te aanwezig doordat deze de echte lage tonen niet strak weer kon geven, dus heb ik die iets naar beneden geschroefd en om de schelheid in het hoog eruit te halen heb ik ook de aller hoogste frequenties wat terug gedraaid.
Ik geef het geluid net geen 5 sterren, omdat het natuurlijk niet te vergelijken is met een volwaardige speakerset, maar voor het formaat van de speaker (ongeveer het formaat van een 0,5 liter waterflesje) wordt er zeer goed geluid geproduceerd.
Heel goed heb ik de speaker niet kunnen vergelijken. In de winkel waar ik heb geluisterd naar de verschillende speakers, voor ik mijn keuze maakte, heb ik natuurlijk niet heel erg uitgebreid kunnen testen. Opvallend was dat de soundlink mini het naar mijn smaak beter deed dan zijn grote broer de Soundlink Mobile II. Ook klinkt het zeker beter dan de Beats Pill.
Ik heb de speaker niet alleen gebruikt via BT, maar ook via de AUX in en er zit toch wel verschil in de aansturing en via de AUX lijk je iets beter geluid te krijgen, vooral bij het afspelen van lossless audio formaten.
Via de AUX in heb ik ook een paar series van geluid voorzien die ik op mijn laptop afspeelde en ook dat deed hij goed. Stemmen zijn goed te verstaan en ook de scenes die met wat meer audiogeweld gepaard gaan worden goed weergegeven door de Soundlink Mini.

Conclusie:
De Soundlink mini is een goede speaker. Het geluid is voor het formaat van de speaker erg goed. Hij is wel behoorlijk prijzig, maar daar krijg je dan ook wat voor terug. Belangrijkste minpunt is wat mij betreft dat hij niet met Micro USB geladen kan worden terwijl er wel een micro USB port in het apparaat zit.

Heb jij ook een Bose SoundLink Mini?

Wat is de frequentie wat deze speaker kan halen? Kan het nergens vinden.
Ik heb daar ook naar gezocht, maar het wordt nergens verteld. Online is het niet te vinden en het staat ook niet op de doos, op de speaker zelf of in de bijbehorende documenten.

Het enige wat ik ervan kan zeggen staat al in de review. Hij klinkt goed en met kabel iets beter dan met Bluetooth. Het frequentiebereik is dus dudelijk groter dan de bluetooth overdracht aan kan.
Ik hoor van mensen dat er in de normale soundlink niet zo'n goede bass zit, in deze wel?
Ik weet niet wat jouw definitie van goede bas is. Er zijn in ieder geval genoeg lage tonen aanwezig. Zoveel zelfs dat ik ze deels heb weggedraaid met de EQ op mijn telefoon. Dit staat ook in mijn review trouwens.
Ow, sorry, had ik niet gelezen, maar er zit dus wek een redelijke bass in. Zit er over te twijfelen of ik deze ga kopen.
Bose soundlink mini juist teveel bass en niet echt lekker gebalanceerd. Ik zou zeker even de Denon Envaya mini in overweging nemen als ik je was. Heeft ook nog eens NFC en apt-X bluetooth en kost de helft! (ook in zwart verkrijgbaar)

[Reactie gewijzigd door edwardo op 20 april 2015 14:42]

Hi, bedankt voor deze review.

Als ik de soundlink nu koppel aan een laptop (zonder bluetooth). Gaat dan de speaker van de laptop uit en die van Bose aan?? Kortom: werkt dit goed zonder 'galm' ?

Wordt er een kabeltje meegeleverd om hem aan de laptop te koppelen??

thanks!
Je eerste vraag is vooral afhankelijk van je laptop en niet van de Soundlink. Ik weet alleen van laptops die de ingebouwde speakers uitschakelen zodra er een jack in de koptelefoonuitgang wordt gedaan. Hoe dat bij jouw laptop is weet ik niet, maar ga er vanuit dat het hetzelfde werkt.

De jack <-> jack kabel wordt niet meegeleverd (staat ook niet onder het kopje "Wat zit er in de doos / Features") en zit dus niet in de doos.
Wordt niet mee geleverd, maar zo'n kabeltje is vast niet duurder dan 5,- ;)
Wat zijn de afmetingen van het apparaat? Dat mis ik een beetje(behalve dat je rept over een 0,5l waterflesje :P ), misschien zijn foto's ook een leuke toevoeging? Verder goed geschreven het leest lekker weg :)

[Reactie gewijzigd door Ps3gamer91 op 29 september 2013 12:22]

Vanuit de specificaties op deze site:

Hoogte: 51mm
Breedte: 58mm
Diepte: 180mm
En van de beste mini bluetooth speakers, maar wel flink aan de prijs inderdaad. Ik heb in de Mediamarkt uitgebreid geluisterd naar 4 speakers; De Logitech UE Boom (nu 149 euro), JBl Charge 2 (149 euro), Bose Sounlink Mini (199 euro)en de prijspakker de Sony srs-X2 voor 79 euro.

Kan er heel kort over zijn, ze hebben allemaal wel wat. De ene net even betere lage tonen, de andere beter mix van alle tonen, weer een andere betere accu etc. Bose uiteindelijk toch wat te duur, JBL Charge 2 vergelijkbaar goed geluid maar ik vind de niet afgeschermde bassspeakers aan de zijkant te kwetsbaar. Voor 150 euro zou ik dus hebben gekozen voor de Logitech UE Boom. Prachtig breed geluid, waterdicht, goede accu.

Tot ik voor slechts 79 euro de Sony srs-X2 even beluisterde. Ziet er qua model en omvang een beetje uit als de Bose, zit zeer degelijk in elkaar en heeft een verbazingwekkend goede sound (2*10 watt rms) en NFC. Kon hem niet laten liggen voor dat geld.

Voor iedereen die nog twijfelt; Ik zou zeggen probeer eerst de Sony srs-X2 even voor 79 euro, zal je niet tegenvallen. Meer uitgeven kan altijd nog. Bestel hem gewoon online, kan altijd retour binnen 14 dagen. Al verwacht ik niet dat hem retour zult doen!

[Reactie gewijzigd door edwardo op 18 februari 2015 13:56]

Inmiddels is voor 20 euro meer een absolute topper te koop voor 99 euro, de Denon Envaya Mini.
Zojuist mogen beluisteren, wat een geluid komt er van zo'n klein dingetje af!
Mooie review! Heb zojuist de SoundLink III gekocht :D
Heb dit ding 2 maal ergens beluisterd en ben verbaasd dat het geluid als "goed" wordt beoordeeld.
Mogelijk heb je niet op een goede locatie geluisterd. Het is echt ongelofelijk wat voor een geluid er uit zo'n klein apparaat komt. Zowel qua spectrum als hoe hard je kan spelen zonder ernstige vervorming.
Of je houdt bijvoorbeeld meer van een boom-box met opgeschroefde bass. Maar dat kan je ook via een equalizer op je divice bijregelen, als je dat wilt.

Voor mij ****, het gewicht is ook nodig voor de technische prestaties, anders trilt het hele geval de tafel af met zoveel bass.
Duur, maar de prijs waard !

[Reactie gewijzigd door langepier op 5 januari 2015 23:47]

Vanaf mijn eerste Laptop en later MP3 speler en Smartphone ben ik met mobiele speakers in de weer geweest. In de beginjaren bekabeld en enkele jaren terug de eerste met Bluetooth. Die heb ik nog steeds en dat is er een in handformaat. De Logitech Mini Boombox. Veel plezier op vakantie en makkelijk naast het bad. Zocht nu iets met meer vermogen dat op vaste plekken in huis een wat kwalitatief hoogwaardiger geluid moet brengen. Dit is met de Bose Soundlink mini wel gelukt. Bescheiden formaat was eveneens een voorwaarde.
Een stevige prijs moet ik toegeven, maar daar krijg je wel een goed product voor. De bassen treden iets te veel op de voorgrond. Ik corrigeer dat via een equalizer. Anderen vinden de bassen juist mooi. De eerlijkheid gebied te zeggen dat d ze knutseldoos van Bose niet tegen echte speakers op kan.