Specificaties 4,5" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Yarvik Ingenia Synchro Zwart Review

vladimirN 30 augustus 2013, laatste update op 16 december 2013, 2.541 views

Yarvik Ingenia Synchro Zwart

Pluspunten

• Dual Sim functionaliteit
  • Scherm (4.5", 960x540)
  • Accuduur (standby tijd)
  • Specs voor prijs (dual core, 1Gb RAM, 4Gb intern)

Minpunten

• (- Eerste installatie kan mogelijk uiterst problematisch zijn)
  • Camera
  • Gewicht
  • Wifi
  • Accuduur bij beperkt wifi

Yarvik SMP45-210 - eerste indruk
Hier volgt een summier overzicht van de Dual Sim Yarvik SMP45-210 die ik enkele maanden geleden heb aangeschaft voor 149.99 euro bij de Kijkshop.
Het betreft mijn tweede (eveneens dual sim) smartphone. Ik geef hier een korte toelichting waarom ik het toestel gekocht heb en wat m'n eerste bevindingen zijn. Ik hoop dat het mensen kan helpen een keuze te maken.

Reden voor aanschaf
- Alhoewel het glas van m'n vorige (dual sim) smartphone de Alcatel 918D gebarsten was werkte deze op zich nog wel. Echter de beperkingen van de Alcatel (beperkte interne RAM 256MB maar vooral zeer beperkte interne opslag capaciteit van slechts 150MB) begonnen me zwaar te irriteren.
Het was haast onmogelijk om nog nieuwe Apps te installeren zelfs als je deze na een extra mini-sd kaart overzette en het apparaat was uitermate traag geworden. Hardware reset met nieuwe installatie boden nog maar tijdelijk soelaas
- De keuze voor een dual sim is voor mij om de adders v.e. provider te kunnen omzeilen als je buiten de bundel geraakt of als je in het buitenland bivakkeert en toekomstig mogelijk voor een werk sim.
- De reden voor de Yarvik in het bijzonder zijn de uitstekende specs prijs ratio. Voor de 149.99euro die ik ervoor betaald heb kijg je een groot (4.5") helder 960x540 scherm, 4GB intern opslag, 1Gb ram, een dual core 1GhZ processor en een batterij van maar liefst 2100mAh
- Daarnaast maakt het grote display vd Yarvik het tevens mogelijk om een tablet op een vakantie thuis te laten, mits je slecht een beperkt hoeveelheid browsed.

Soort van gebruik
In het standaard slot gaat een Sim-only abonnement voor het goedkoop bellen, sms-sen en internetten via een Sim only abonnement.
Mensen met veel contacten raad ik aan een oneindige data bundel te nemen en dan gratis te bellen en te sms-sen vie het internet (met een programmaatje zoals Viber / WhatsApp en Skype).
In het tweede slot heb ik een Pre-paid card zitten voor het gebruik in het buitenland en wanneer ik boven m'n bundel dreig uit te komen.

Installatie
Eerste installatie was (bij mij) een absolute ramp omdat Google Play store in eerste instantie niet werkte (server error etc.) zodat ik geen Apps kon downloaden. Alle info op het internet bracht daarbij geen soelaas: Hardware reset, flashen van rom, aanmaken alternatieve accounts, installeren van andere versies van de google play etc., etc. mochten niet baten.
In eerste instantie kon ik dit probleem deels omzeilen door Aptoide te downloaden waarbij je op n alternatieve manier Apps kunt download. (Aptoid is eveneeens aan te raden als je Apps wilt installeren op apparaten waarop het wel werkt maar die niet officieel ondersteunt worden door de google play store, zoals whatssapp op een wifi tablet).
Uiteindelijk is het blijkbaar toch gelukt om google play werkend te krijgen, alleen moet ik bekennen dat ik niet precies weet hoe dit in z'n werk is gegaan. Ik vermoed dat google play via een omweg alsnog geactiveerd via de webbrowser toen ik de ING app wilde installeren. Hierbij moest ik op m'n google account inloggen middels de webbrowser om de ING app te kunnen verkgrijgen. Het lijkt erop dat daarbij tevens m'n smartphone geinitialliseerd werd.
Of dit probleem bij Google (Play store) ligt, bij de Yarvik en of het generiek is weet ik niet, maar het zou simpelweg niet voor mogen komen. Voor een onervaren gebruiker maakt het het apparaat namelijk volkomen onbruikbaar.
( Bij m'n andere twee google apparaten heb ik hiet nooit problemen mee gehad, ook niet nadat ik ICS op mn Galaxy Tab 7.0 plus had geflahed voor de officiele release datum .)

Netwerk settings (access points 3g connectiviteit) voor Tele2 moest ik handmatig activeren. Bij andere apparaten die ik (gehad) heb, ging dit allemaal automatisch.

Bloatware
De SMP45-210 wordt (gelukkig) summier afgeleverd, maar wel met nuttig Apps als ES file explorer, reader en officesuite software

Root Access
Root Access verkrijgen zodat je backups van apps kunt maken, systeem apps kunt disablen en je advertenties kunt weren (adfree) gaat uitermate eenvoudig.
( zie http://hexamob.com/device...id-version-4-0-ice-cream/ )
(Prutsen aan je OS is voor eigen risico en kan je een hoop geemmer opleveren bij garantie issues)

Batterij duur
Tov niet smartphones valt de batterij van iedere smartphone ronduit tegen en dienen over de hele linie verbetert te worden.
De batterij duur v.d. Yarvik hangt zeer sterk af vh gebruik. Scherm helderheid en Wifi en wifi gebruik hebben een dramatisch effect op de gebriksduur v.e. batterij lading. Bij beperkt wifi ontvangst terwijl je zit te browsen zie je de batterij praktisch leeglopen. In standby modus met wifi uitgeschakeld houdt de batterij het echter rustig een paar dagen uit.

Connectiviteit
De Wifi ontvanger v.d. Yarvik is n zwak punt. Dit is een beperking die je niet moet onderschatten. In m'n werkkamer waar andere apparaten geen probleem hebben met de ontvangst (Hp dm1z, Alcatel 918D, Samsung Galaxy Tab 7.0 plus) wil de Yarvik nog wel eens signaal ontberen. ( De app Wifi Analyzer bevestigt dit nog eens. Het wifi signaal vd Yarvik fluctueert sterk en is gemiddeld zo'n 10 tot 20 dBm zwakker dan van de Galaxy Tab 7.0 plus. )
Behalve de zwakte het wegvallen v.h. signaal beinvloedt dit tevens negatief de batterij duur.

3G signaal is slechts voor 1 sim gereserveerd, de ander moet het doen met 2G. Je kunt echter wel software matig instellen welk v.d. twee slots 3G is en welke het met 2G moet doen.
In Nederland werkt 3G zonder problemen, in Frankrijk ondervond ik regelmatig dat Apps het tijdens 3G lieten afweten. Herstarten van m'n smartphone loste dat probleem op, maar je kon n applicatie dan weer van voren af aan beginnen.

Capaciteit
De interne opslag capaciteit is 4GB waarvan 1.8Gb beschikbaar voor de gebruiker (0.6GB internal storage en 1.2 Phone Storage. Dat zijn 2 verschillende partities binnen het vaste telefoon geheugen). De interne Storage is aan de krappe kant maar sommige Apps kun je handmatig gedeeltelijk naar de phone storage verplaatsen. Je kunt het geheugen voor gebruikers data zoals muziek, filmpjs etc. uitbreiden met SD kaartjes. De opslag capaciteit voor Apps is altijd hard gelimiteerd op de 1.8GB
Het interne RAM geheugen van 1Gb is voor mij ruimschoots voldoende

Gebruiksgemak (na installatie)
Bediening verloopt wat mij betreft zeer goed en vlekkeloos. Interface is zeer intuitief en je kunt met gemak accounts, wifi, data gebruik e.d. instellen en apps downloaden.
Het virtuele toetsenbord werkt redelijk, maar vind ik persoonlijk bij Apple vele malen beter geimplementeerd dan bij Android.

Camera
Foto en filmkwaliteit zijn beperkt en moet je niet teveel van verwachten, maar dat is voor sowiezo geen issue. Bij voldoenden licht maakt ie heel aardige foto's en filmpjes, maar hij kan in de verste verte niet tippen aan een goede compact camerea zoals bijv een lumix Lx3. De kwaliteit holt hard achteruit als de hoeveelheid licht afneemt.
Ook een oude iPhone 3 biedt beduidend betere foto kwaliteit.
Het toestel heeft zowel voor als achter een beeldsensor zodat je tevens met het apparaat kunt skypen

Display
Het display is (met 4.5") groot, helder en goed leesbaar met een hoge resolutie. In de volle (zuid europeese) zon wordt het lezen wel een stuk lastiger, zelfs als de helderheid gemaximaliseerd wordt.

Formaat
Het toestel is groot, behoorlijk dik en met 163g een zwaargewicht. Met dit formaat kun je (imho) echter deels de functionaliteit van een tablet overnemen, wat een deel vh overgewicht wat mij betreft rechtvaardigt.

Bellen - SMS
Je kunt ten alle tijden instellen middels welke kaart je willt bellen of SMS-sen. Dat vind ik ideaal. Geluidskwaliteit van het bellen is voldoende.

Applicaties (na installatie)
Applicaties lopen vlot, installatie van Apps gaat vlot.

Voorlopige conclusie
Als de installatie eenmaal gelukt is, is de Yarvik ondanks z'n beperkte wifi ontvangst een aanrader. Voor de 149euro krijg je een uitbreid voldoende rap toestel met groot helder scherm, voldoende opslag capaciteit en voldoende RAM om er een plutoria aan applicaties (simultaan) op te draaien. Minpunten zijn de reedsvermelde wifi ontvangst, het gewicht en de (in mijn geval) problematische eerste initialisatie. Als je een goede camera wenst in je smartphone dien je verder te kijken

De concurrentie
Inmiddels heb ik ook ervaring met de Sony M Dual.
Persoonlijk verkies ik de Sony M Dual Sim boven de Yarvik. Alhoewel ik het scherm, de leesbaarheid en resolutie van de Yarvik beter vind dan van de Sony, heeft de Sony werkelijk een voortreffelijk Wifi signaal. De ontvangst is standaard 20 tot 30 dBm sterker dan v.d. Yarvik, wat in de praktijk inhoud dat je met de Sony nog kunt browsen terwijl de Yarvik t spoor al bijster is.
Daarnaast is de Sony M Dual een stuk lichter 114g ipv 163g . Het formaat v.d. Sony is ook handzamer (kleiner en dunner) alhoewel dat de leesbaarheid wel weer ietsje nadelig beinvloed. De sony is ook enigszins met 1 hand te bedienen wat met de Yarvik een stk lastiger is.
De Sony heeft een Stamina modus die veel functie uitschakelt als de mobiel standby staat. Daardoor kun je een mailtje missen maar het komt de batterij duur ten goede.
De Sony heb ik nog niet geroot. Dat is al wel mogelijk (met een dubieus programma als VROOT) maar t ziet er naar uit dat ze dan in China op ieder moment je telefoon kunnen uitlezen .....
Installatie v.d. Sony gaat vlekkeloos.

Ps:
- Bij de beoordeling voor gebruiksgemak, neem ik de installatie perikelen niet in beschouwing

Update
- 2013/9/8 : Stukje over wifi "onderbouwd" met Wifi Analyzer metingen
- 2013/12/16 : Stukje over geheugen capaciteit klopte niet. Je kunt geen Apps op de SD kaart plaatsen

Heb jij ook een Yarvik Ingenia Synchro Zwart?

Lekkr uitgebreide review! ik heb 'm ook al enige tijd, en je hebt 't over slechte wifi ontvangst. Dan heb je waarschijnlijk de gps nog nooit geactiveerd ;-) ondanks alle hulptools die je kan activeren werkt het echt belabberd vind ik :(

Daarnaast vind ik het ook jammer dat de telefoon niet zelf kan switchen van dataconnectie zodra ik over de grens ga. Ik wil dat die dan via sim2 de dataverbinding opzet en ook direct 3g overschakeld. Jammer genoeg moet ik dat elke keer handmatig doen :(
jammer dat et bedrijf failliet is, kon nog wel wat worden maar sweex was nog een oudje