Specificaties 15,4" (1280x800), 320GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Fujitsu Siemens Amilo Pi 3540 8400 Review

webmaster777 3 september 2008, laatste update op 13 september 2009, 2.338 views

Fujitsu Siemens Amilo Pi 3540 8400

Pluspunten

• Batterij/Gebruiksduur
  • Silent mode
  • Grote HDD
  • Snelle CPU
  • BD player

Minpunten

• Geen media knopjes (play/next/prev)
  • 64-bit onmogelijk

Over het algemeen
Fijne laptop. Met een scherm afmeting van 15.4" zeer mobiel (niet lomp) en bovendien is hij niet zwaar. Het scherm is scherp maar reflecteert wel redelijk dus niet met het licht mee gaan zitten. Hij ziet er vrij robuust en mooi uit, en met een prijs van ongeveer 900 euro (inc verzendkosten) bijna precies wat ik verwachtte.

Features
Cardreader getest met SD kaart, werkt perfect. Blu Ray lezer niet getest, DVD's werken normaal. Webcam geeft voldoende kwaliteit, even als de ge´ntegreerde microfoon. Wifi doet het erg goed en is met de b/g/n standaarden uitgerust.

Energy
Warmte productie is in volledige prestatie mode niet weinig. De warmte afvoer is aan de onderkant, dus niet op je bed zetten :P. Op schoot houdt hij je benen lekker warm. Het ding bevat een 'silent mode' wat inhoudt dat de cpu wordt onderklokt en nog wat andere geluidmakers zachter gezet. Ik heb er verder geen metingen van gedaan maar de laptop werd (na een tijdje) merkbaar zachter, hoewel hij al bijzonder stil is in normale functionaliteit. Stroom wordt geleverd met een adapter. En de batterij kan hiermee worden opgeladen. Oplaadtijd is ongeveer even lang als gebruikstijd als ik hem aan had staan. Batterij kan ruim 1,5 tot 2 uur ruim 2 uur mee in de silent mode en in volledige functionaliteit ongeveer een uur 1,5 uur.

Harde Waren
Volgens mij is dit ongeveer de beste configuratie waarin de Amilo Pi 3540 geleverd wordt, dus wat dat betreft zitten er ook vrij nieuwe dingen in, zoals een CPU van juni 2008 en een Nvidia 9300M GS. Werkt allemaal lekker vlot. Een noot over het touchpad: De klik knopjes zijn vrij stroef (hard drukken) en je kan er niet mee scrollen in de zijkanten.

Software/Drivers
In principe wordt dit ding voorge´nstalleerd met Windows (R) Vista Home Premium (32-bit). Beetje jammer aangezien er 4GB geheugen in zit. Hierin kun je dus slechts 3GB geheugen gebruiken. Alle drivers zijn ook voorgeinstalleerd. Bovendien krijg je ook nog MS Works, Adobe Reader, Cyberlink PowerDVD 8 en een trial/activatie versie van 2007 Office Student/Home basic. Bijna alle gratis software heb ik direct gede´nstalleerd op PowerDVD na, omdat daar de Purevideo HD feature van de grafische kaart mee benut kon worden, welke overigens zeer goed werkt.
De support site van FSC is niet heel erg intuitief opgebouwd maar wat je moet vinden kan je er vinden.

64-bit?
Zoals ik al zei vond ik het jammer dat er geen 64-bit Windows ge¤nstalleerd was, dus heb ik dat zelf maar gedaan. De HDD was verdeeld in 2 partities van 100 en 200 GB dus kon ik mooi het systeem vervangen zonder externe backups. Zodra Windows klaar was met installeren begon eigenlijk het gezeur. Bijna alle (noodzakelijke) drivers zijn 64-bit ready behalve de grafische kaart, iets wat ik WEL heel belangrijk vind. Ik heb contact opgenomen met de helpdesk maar die zei uitdrukkelijk dat men geen 64-bit support leverde aan consumenten producten. Uiteindelijk wel een driver via een forum met gehackte INF bestandjes te pakken gekregen. Nu zegt mijn apparaatbeheer dat ik een 9400 GS heb, maar het lijkt allemaal verder goed te werken (in ieder geval beter dan met de standaard Windows driver). Bovendien heb ik nu last van spontane uitvallen van de laptop. Ik denk zelf dat het een driver probleem betreft. Wellicht in de toekomst nogmaals proberen.
edit: Lees ook mijn reacties hieronder over dit probleem.

Heb jij ook een Fujitsu Siemens Amilo Pi 3540 8400?

yes, ook ik heb deze laptop al 4 jaar in bezit, en ben er nog steeds erg blij mee,
ook 64 bit er op sinds dat het kon door de bios update

Mooie review , maar wel erg late reactie van mij :)
Ah nog een tevreden gebruiker! Je kan inderdaad veel zeggen maar hij doet het nog steeds prima. Ik heb onlangs zelfs een nieuwe accu gekocht (omdat de oude zo versleten was dat hij na een kwartiertje zonder netstroom uitviel) en heb nog volop plezier van deze aankoop!
Oke nog even duidelijkheid over het 64bit verhaal: Er zit dus 4 GB aan geheugen in mijn laptop waar ik maar 3 van kan gebruiken want 64 bit is een groot rampenplan op deze computer. Zodra je ook maar iets 64-bits (e.g. Windows 7 x64 install DVD of Ubuntu x64 DVD) draait valt hij spontaan uit en reboot. Ik ga er van uit dat dit een hardware incompatibiliteit is en kan FS hiervoor eigenlijk niet blamen omdat ze geen support voor 64bit leveren, maar omdat ik dat van tevoren niet had uitgezocht was dat voor mij erg vervelend. 32bit is dus verder helemaal probleemloos.

Heb afgelopen voorjaar mijn HDD moeten laten vervangen, dit ging allemaal helemaal niet perfect wat support betreft, heb er uiteindelijk 2x voor moeten bellen en wel 3x gemaild, maar nu is ie gewoon vervangen, kostenfrei (garantie)!

Voor een normale gebruiker zou dit gewooon een goede laptop zijn, dus rollbody zal wss totaal geen problemen ervaren als hij deze laptop zou kopen.

Vooral tweakers zouden deze laptop niet snel kopen denk ik. Zolang FS niks met 64bit doen aan support denk ik er over om niet snel nog eens een aankoop te doen van dit merk. Jammer, omdat het design mij wel erg aanstaat.
Hoera! In januari dit jaar (2010) is er eindelijk een BIOS update uitgekomen die 64-bit mogelijk maakt. Dus, als je deze laptop hebt ff bios updaten en snel een mooie 64-bit distro installeren naar keuze. Hij draait weer als een zonnetje :)
Jammer dat FS zo traag is hiermee.
Gezien dat het een echte 64bit er is:
Schande dat men geen 64bit driver support van heeft. Kan je net zo goed een 5000 serie kopen! Of een 2300 serie :( Ook ik zou uitdrukkelijk 64 bit willen!

Verder heb je batterij bij de PLUS staan: is dat geen foutje met een gebruik van minder dan 2 uur??

Verder is voor een 800 serie een 17" toch eigenlijk ook wel mooi dus mijn inziens nog een minpunt

Maar mijn vraag: wat is je conclusie: aanrader of afrader?? Je begint wel heel positief met "fijne laptop" maar daarna meld je toch wel een aantal manco`s (Mijn vermoeden is dat je er meer van had verwacht)
Ik heb zelf uitdrukkelijk voor een 15 inch gekozen omdat ik een laptop echt niet voor de schermgrootte koop, maar goed dat is een kwestie van smaak. Van het 64bit verhaal baal ik intussen wel ontzettend, heb er toch maar weer 32bit Vista opgezet want met die spontane uitvallen kon ik echt niet leven. :( Zeg maar gerust 1GB nutteloos er in gezet.

In het begin had ik er toch vrij grote verwachtingen van en zeker na het aantal dingetjes die ik geconstateerd heb ga ik toch zeker nog mijn beoordeling even bijstellen. Wat de batterijduur betreft: Ik heb hem nu een paar keer meegenomen naar de uni en terug zonder ook maar een keer zonder stroom te zitten. Ik heb zelfs in een treinritje van 50 minuten Windows erop gezet, en daarna had ik nog ongeveer een half uur aan batterij volgens de windows indicatie. Ik weet niet wat jij verwacht van een laptop accu duur maar ik vind dit echt ruim voldoende.

En aanrader of afrader... je kan als je een goede laptop met 3GB geheugen wilt, deze kopen, maar voor een echte 64bit ready laptop zou ik toch echt iets anders zoeken.
Fijn overigens om eens een review te lezen van een merk als Fujitsu Siemens, weer eens wat anders :)
Tegelijkertijd heb ik daarover dan ook een vraag; wat was je motivatie om te kiezen voor Fujitsu Siemens boven wellicht meer voor de hand liggende keuzes als Asus, Sony of Toshiba? Ben wel benieuwd hoe je tot een Fujitsu siemens kwam namelijk, vind het wel interessant om daar wat over te lezen :)
Ik ben van plan om deze laptop aan te schaffen maar wat bedoelen jullie met bits van 64?
Zelf wil ik de laptop alleen gebruiken voor internet, Word en chatten.
Dan hoef je je hier niet druk over te maken. 64-bits kan in een aantal gevallen sneller zijn, maar neemt zelf ook weer meer in beslag. Met wat jij ermee wil doen heb je aan deze laptop met 32-bits meer dan voldoende! 64-bits wordt ook pas echt interessant als je nog meer dan 4gb geheugen hebt, en veel vraagt van je systeem.
Internetten, Word en chatten kan tegenwoordig gewoon op elke computer die er vandaag de dag te koop is. Je hoeft in dat opzicht maar met weinig dingen rekening te houden.

Ook ik heb onlangs de Fujitsu Siemens Amilo Pi 3540 8400 aangeschaft, omdat er weinig laptops met deze specs in de buurt kwamen voor hetzelfde geld. Omdat ik toch niet de nieuwste spellen wil spelen en Photoshop CS4 en Solidworks 2006 ook gewoon op mijn 5 jaar oude 15" Dell Inspiron werkte, deze FJS aangeschaft. Bij toeval liep ik er tegenaan, want was toch eerst aan het kijken naar een Dell, HP of Toshiba. Ik zocht bewust een 15.4", omdat ik hem ook overal naar toe wil meenemen. Maar verder ook enigszins er prettig op wil kunnen werken. Omdat er toch teveel aan intern geheugen is vanwege de 32bit, werkt dat positief voor de Nvidea videokaart met maar 256Mb, die er wat van kan snoepen.

Blu-ray speler was een leuk extraatje, wat ik echter nog niet heb gebruikt. Dus of HD via HDMI ook wel HD is weet ik niet. Echter wat ik er over vind, zijn het wel HD resoluities. Andere media wordt trouwens goed afgespeeld op een Full-HD tv via HDMI, ook Youtube. Zonder stotteren.

Ik ben meer dan tevreden over deze FJS, maar kan niks zeggen over de nog voordeligere versies.