Sony Vaio Pro 13 SVP1321M2E Zwart Review

Neleor 29 augustus 2013, 8.359 views

Sony Vaio Pro 13 SVP1321M2E Zwart

Pluspunten

• Erg goed scherm
  • Erg licht
  • Goed toetsenbord
  • Goede prestaties
  • Zelf samen te stellen
  • Batterij uit te breiden met 'sheet' batterij

Minpunten

• Mist features ten opzichte van versies in andere regio's
  • Mindere accuduur dan de MacBook Air 2013
  • Trackpad is niet geweldig
  • Flex voelt soms niet stevig

Inhoud

– software
– batterij
– hitte en geluid
– conclusie

Na een jaar te hebben gestoeid met mijn oude ASUS notebook, begon ik op te merken dat hem eigenlijk steeds minder begon te gebruiken. Reden hiervoor was dat ik mij steeds meer begon te ergeren aan de lage resolutie en slechte batterijduur. Ik had de notebook gekocht om te kunnen programmeren wanneer ik van huis of school weg was. Ik had ook al een ASUS tablet (TF700), welke wel een betere batterijduur had, maar waarop ik nog steeds niet kon programmeren.

Na wat zoeken besloot ik dat een ultraportable of een ultrabook het meest ideaal zou zijn. Na wat zoeken had ik mijn ogen op de MacBook Air 2013, ASUS Zenbook Prime en de Sony Vaio Pro 13. De oude Zenbook Prime had echter al een wat oudere processor (Ivy Bridge) en de nieuwe Zenbook Prime zou behoorlijk duur worden en zou een 2560x1440 scherm krijgen, welke ik in de desktop modus van Windows 8 wel érg scherp zou vinden.
De MacBook Air 2013 leek ook een leuke keuze, met een érg indrukwekkende batterijduur (14 uur!). De resolutie was echter 'maar' 1440x900. Deze resolutie vond ik eigenlijk net een te kleine vooruitgang ten opzichte van de 1366x768 van mijn oude notebook, bovendien was het een TN scherm en spiegelde het behoorlijk.
Ik besloot dus verder te kijken naar de Sony Vaio Pro 13. Toen ik erachter kwam dat ik als student tien procent korting kon krijgen, en dat de er ook een versie met een matte scherm verkrijgbaar was, had ik mijn zinnen definitief op deze notebook gezet.

Ik kocht de notebook via de website van Sony zelf en koos de uitvoering met matte niet-touch scherm (matte en touch gaan niet samen) en 8GB geheugen. Er was een tijdelijke actie waarin je een gratis extra batterij en 4 jaar service+garantie kreeg, en hier heb ik dus graag gebruik van gemaakt. Deze configuratie kostte mij uiteindelijk 987 euro. Na twee weken had ik vervolgens mijn Sony Vaio Pro 13 in huis.

Uiterlijk

Bijna de gehelde notebook is volgens Sony gemaakt van koolstofvezel. Dit houdt in, dat de notebook erg licht is, en dat hij beter tegen stoten bestand zou moeten zijn. De notebook zou mee moeten 'flexen'. Een nadeel hiervan is dat de flex soms het idee geeft dat de notebook niet stevig is, je moet echter bedenken dat deze flex dus bedoeld is, niet slordigheid van Sony.
Wat ik toch wel even wil noemen, is dat de behuizing wellicht goed tegen flex kan, maar de onderdelen hier natuurlijk goed tegen kunnen (probeer maar eens een printplaatje te 'flexen'). Ik heb dus een beetje mijn twijfels of dit ook echt de onderdelen beter beschermt dan aluminium, maar het is in ieder geval een heel stuk lichter.

De variant met matte scherm heeft een andere afwerking dan de touch varianten. Waar je bij de touch varianten “de vezels kan zien zitten”, is bij de matte variant de notebook zwart overgespoten/geverfd en kijk je dus bij de het grootste gedeelte van de notebook tegen een egaal zwarte notebook aan. De palmsteunen zijn wel anders afgewerkt. Je ziet hier wel strepen, maar dit is naar mijn idee niet koolstofvezel, maar gewoon kunstmatig gemaakt. Ze laten ook aardig wat zweetvlekken achter (als je tenminste net zo'n zweet-typer bent als ik).

Sony Vaio Pro 13 voorkant

De Sony Vaio Pro 13 van de voorkant

Toetsenbord/Trackpad

Een van de meest belangrijke, maar vaak minder overwogen onderdelen van een notebook is het toetsenbord. Deze is erg fijn op de Sony Vaio Pro 13, de toetsen zijn full-size (de Pro 11 toetsen niet) en hebben voor mij voldoende travel. Het is natuurlijk nog geen mechanisch toetsenbord, maar wel een stuk beter dan sommige hele slecht chicklet toetsenborden welke je op andere notebooks tegenkomt. Verder drukt het toetsenbord bij niet mee tijdens het typen, ook niets waar sommige andere notebooks wel last van hebben. De notebook mist wel het numerieke gedeelte, maar hier is ook geen eigenlijk geen plaats voor op deze notebook.
Verder heeft het toetsenbord nog verlichting, welk uit, vol aan of aanpassend aan de lichtomstandigheden aan.

Over de trackpad ben ik iets minder tevreden, deze heeft naar mijn mening iets te veel de neiging om gestures te registreren, in plaats van gewone muis input. Er valt wat met de instellingen te proberen, maar de trackpad op mijn oude notebook beviel toch iets beter. Hij is echter wel voldoende groot en is ver genoeg van de WASD cluster geplaatst, zodat je hem niet per ongeluk raakt tijdens het typen (met mijn relatief kleine handen).

Scherm

Ik heb geen kleurmeting of calibratie software en hardware bij de hand, dus mijn opmerkingen zullen niet geheel objectief zijn.

Nu over naar het scherm, dit is een 1920x1080 pixels, IPS matte 13 inch scherm. Het aantal pixels is naar mijn mening ideaal voor gebruik op de desktop modus van Windows 8, op een 13 inch scherm. Hoewel met ideale schaling iedere verhoging van de resolutie een positief effect zou moeten geven, is dit in de praktijk op de Windows 8 desktop niet zo. De schaling binnen de desktop geldt niet voor alle apps, waardoor je bijvoorbeeld in verkenner de ideale grootte krijgt, maar in Chrome alles ineens erg klein lijkt. Bij Full HD is naar mijn mening op 125% schaling alles nog te lezen (al zullen mensen met wat mindere ogen het hier misschien niet mee eens zijn) en is het verschil tussen scherpte en leesbaarheid in apps welke de schaling niet respecteren niet te groot. Binnen de 'New UI' omgeving is wel perfecte schaling (vector based), maar het meeste werk zullen de meesten toch doen in de desktop omgeving.

Het paneel is van het IPS type, wat betekend dat het een goede kijkhoek heeft. Ook zou het scherm natuurgetrouwe kleuren moeten hebben. De fabrieksinstellingen geven naar mijn idee echter wat overgesatureerde kleuren. Na het uitzetten van de kleursverbetering software van Sony lijken de kleuren wat milder, hoewel het zwart wel wat lichter lijkt.
Verder is het scherm voorzien van een matte laag, om schittering en spiegeling te verminderen. De matte laag en de helderheid zijn voldoende om de notebook in de zon te kunnen gebruiken. De matte laag zorg er wel voor dat het scherm wat korrelig lijkt, vooral tegen een witte achtergrond.

Het scherm vergeleken met een ASUS TF700 en Dell U2312HM
Het scherm vergeleken met een ASUS TF700 en Dell U2312HM

Hardware

De configuratie welke ik gekocht heb bestond uit een Intel Core i5 – 4200U, 8GB RAM en een 128GB SSD.

De processor is van het ULV type, deze processor zou dus minder energie moeten verbruiken dan de desktop of 'm' series i5, en dus minder hitte moeten produceren en betere batterijduur geven. Een nadeel is dan weer dat de prestaties ook minder zijn dan die van de conventionele i5 serie (voor Sandy Bridge en nieuwer dan). Qua prestaties is de CPU voor mij wel afdoende, ik kan er prima mee werken met Eclipse en GIMP.
De graphics worden verzorgd door de Intel HD 4400, de GPU welke geintegreerd is de i5-4200U. De HD 4400 is voldoende om basis desktop mee te vervullen. Hij is niet erg geschikt om mee te gamen. Ik heb er Counter Strike: Global Offensive op gespeeld op 1280x720p en medium. Deze kreeg tussen de 40 en 60 FPS. Ik heb verder nog geen games kunnen testen, maar zal zowieso Team Fortress 2 en Left 4 Dead 2 nog even proberen.

Over de 8GB geheugen valt niet zoveel te vertellen, het is dual channel gesoldeerd.

Deze SSD is van Samsung, hij is aangesloten via de SATA bus en niet fantastisch snel. Dit in tegenstelling tot de Amerikaanse en Aziatische versie, welke een heel snelle PCIE SSD van Samsung hebben. In normaal gebruik zal je weinig verschil merken, maar met meer schrijf intensief werk is het wel erg jammer dat Sony de Europeanen als tweede klas consumenten ziet.
AS SSD resultaten staan bij de afbeeldingen.

Er zijn ook wel reviews van het europese model waar een Toshiba SSD wordt gevonden.

EDIT: Het lijkt erop dat SONY de VAIO Pro 13 nu ook in Europa met een PCIe SSD levert. Als je perse een PCIe variant wilt en niet bij SONY zelf bestelt, is het misschien wel verstandig om bij de winkel te informeren of je niet het oudere model met mSATA krijgt.

De draadloze netwerkadapter is de Intel 7260, welke gek genoeg niet door Intel zelf herkent werd bij een driver scan. Het is een Dual Band adapter op maximaal 300N per antenne. De adapter gaf mij eerst wat problemen met een slecht bereik, maar het updaten van de driver via Sony en het uitzetten van de energie besparing voor de adapter via Windows hardware loste deze problemen op.

De Europese versie heeft in tegenstelling tot de Amerikaanse en Aziatische versie geen TPM chip, wat voor de zakelijke gebruikers erg jammer kan zijn.

EDIT: Het lijkt erop dat SONY in Europa nu bij de versies welke ze uitleveren met Windows 8 Pro ook de TPM chip installeren. Voor zover ik weet leveren andere winkels niet de versie met Windows 8 Pro, dus als je de TPM chip wil, zul je hem bij SONY zelf moeten bestellen met Windows 8 Pro.

Software

De Sony Vaio Pro 13 wordt geleverd met Windows 8 met voor 50 euro extra de Pro versie. Ik kon deze zelf voor 20 euro krijgen en heb dus zelf de upgrade gedaan. Verder heeft Sony aardig wat software meegeleverd. Sommige echt bloatware zoals games, McAfee een Intel app store. Sommige wat handiger, zoals Vaio Control Centre en Vaio Update.

Een kleine waarschuwing, mijn Windows 8 was niet erg up-to-date wanneer ik hem geinstalleerd had, ik moest bij de eerste keer opnieuw op starten 44 updates installeren, en de tweede keer 11 updates. Je mag de notebook tijdens het updaten eigenlijk niet uit zetten, dus denk niet dat als je hem uit de doos haalt, dat je even snel een uurtje ermee kan spelen en hem dan zo weer uit kan zetten.

Verder was er een BIOS update beschikbaar welke de notebook stiller moet maken wanneer de ventilator in de stille stand staat.

Batterij

Sony geeft aan dat de batterij van de Vaio Pro 13 zeven uur mee moet gaan, dit is een beetje overbemeten. Hoewel ik met browsen van simpele web pagina's en simpele tekst bestanden dit wel haal, is de batterij duur voor gemiddeld gebruik wat minder, tussen de 5 en 6 uur. Bij gemiddeld gebruik bedoel ik internetten, youtube gebruiken, tussendoor een filmpje of muziek draaien etc.
Ik zal later nog wat benchmarks draaien om een wat preciezer beeld te krijgen.

Sony heeft bij ook de extra 'sheet' batterij meegeleverd, deze was tijdelijk gratis, maar kost normaal gesproken 150 euro. Hij klikt vast aan de onderkant, nadat je daar het rubbertje in het midden los maakt, dit rubbertje is helaas erg makkelijk kwijt te raken, en die van mij is inmiddels al ergens in een tas verdwenen. De externe accu moet volgens Sony de batterijduur verdubbelen tot 14 uur. Ook hier heb ik het idee dat de batterijduur bij gemiddeld gebruik wat minder is, maar ruim tien uur is zowieso wel te halen.
Een belangrijk nadeel van de extra accu vind ik dat deze niet los op te laden is, je kunt hem dus niet opladen terwijl je de notebook zelf ergens weg van het stopcontact gebruikt. Ik laadde zelf vaak de tablet en het toetsenbord van mijn ASUS TF700 los van elkaar op, zodat ik de tablet al kon gebruiken terwijl het toetsenbord nog op laadde. Dat kan hier dus helaas niet.

Tenslotte heeft de notebook nog een stand om de batterij zijn levensduur te besparen. Deze optie staat onder Vaio Control Centre en houd in dat de batterij niet verder dan 80 procent opgeladen wordt. Dit omdat het laatste gedeelte van het opladen vaak het zwaarste is voor een accu en de meeste hitte produceerd.

Sony Vaio Pro 13 met sheet batterij
De Sony Vaio Pro 13 met sheet batterij

Hitte en Geluid

De Vaio heeft een aantal standen voor de ventilator: stil, gemiddeld en koel. Daarnaast kun je nog instellen welk energiebeheerschema je wil gebruiken wanneer de notebook aan en van de lader is.
Met de ventilator op gemiddeld en het energiebeheerschema op gebalanceerd, kun je de notebook eigenlijk haast niet horen als je er gewoon mee browst of tekst mee verwerkt. De temperatuur schommelt dan rond de 35 graden. Wanneer je de notebook echter op hoge prestaties zet en er een spelletje op speelt of gaat updaten, wordt hij wel erg luid. Het voordeel is dat de notebook dan niet hoger dan 55 graden werd. Hij lijkt er dus op dat zelfs bij de ventilator op gemiddeld, de notebook eerder goede koeling boven weinig lawaai prefereert. 55 graden is namelijk niet erg veel voor een ultrabook, de MacBook Air tikt onder zware load tegen de 80 of 90 aan.

Ik heb de andere ventilator standen nog niet geprobeerd.

De Sony Vaio Pro is een erg lichte ultrabook met een erg mooi scherm. En hoewel hij niet kan tippen aan de huidige accuduur koning, de MacBook Air 2013, is de accuduur voor een ultrabook prima, erg goed zelfs wanneer je de sheet batterij erbij gebruikt. Het toetsen bord is verder erg fijn en de notebook is naar eigen smaak via de instellingen op stil of koel in te stellen. De behuizing zou erg bestand moeten zijn tegen stoten, ook al is deze erg flexibel. En hoewel de Europese versie wel wat features heeft verloren ten opzichte van de Amerikaanse en Aziatische versie (geen TPM of PCIE SSD), zou ik hem nog steeds aanraden als je een lichte ultrabook zoekt, met een goed scherm.

Heb jij ook een Sony Vaio Pro 13 SVP1321M2E Zwart?

Reviews door de redactie

Zelf heb ik eigenlijk vrijwel een gelijke configuratie SVP13 (ssd is alleen 256Gb ipv jouw 128Gb), de review kan ik ook beamen. Alleen krijg ik wel andere resultaten in AS SSD benchmark, jij krijgt maar 123 MB seq schrijven, waar ik rond de 225 MB/s zit. Heb jij instellingen veranderd of is dat gewoon het verschil tussen de 128Gb en de 256Gb versies.

Overal vind ik het echt een geweldige laptop en met de 'kleine minpunten' (hoogstwaarschijnlijk kinderziektes) zoals de fan en WiFi issues vind ik het een geweldige laptop en was die het geld zeker waard.

2* als je foto's toevoeg 3*
Ik heb niks aan de instelling veranderd, ik denk dat denk dat de 256GB versie grotere flash chips heeft, OF dat het een Toshiba SSD is in plaats van de Samsung.

Ik zal nog even kijken naar het toevoegen van de plaatjes Ik heb geprobeerd ze toe te voegen, maar alleen het benchmark plaatje wordt weergegeven (misschien omdat de andere JPG plaatjes zijn?).
Inderdaad, hier had ik dan even overheen gekeken.. Die van mij is idd een Toshiba vs die Samsung. Net even windows defrag gedraaid (Windows 8 kan dit en doet alleen TRIM uitvoeren)en dan krijg ik zelfs 280 mb/s schrijven.

Meestal als je de review wijzig en dan de plaatjes opnieuw toevoeg werkt dit. Anders gewoon als HTML/UBB in je post zetten? :)
Zou je nog kunnen vermelden hoeveel je er uiteindelijk voor hebt betaald, vanwege de korting en extra accesoires wijkt het misschien nogal af van de pricewatch prijs.

(over plaatjes toevoegen, foto's direct van je camera van meerdere megapixels zijn te groot voor Tweakers upload)
Goede review, heb dezelfde config besteld! Ben benieuwd :)
Heb de prijs ff toegevoed. Tweakers haat blijkbaar mijn plaatjes, zelfs verkleindj en geconverteerd naar PNG pakt hij ze gewoon niet. Ik zal even kijken hoe dat toevoegen met UBB moet.

edit: met UBB laat hij mijn plaatjes niet op Tweakers zien. De links doen het wel, iemand enig idee of ik hier iets fout doe?

[Reactie gewijzigd door Neleor op 2 september 2013 13:35]

Ik heb na lang wikken en wegen toch ook de Vaio Pro 13 aangeschaft, samengesteld op de Sony website. Ik moet de laptop nog binnen krijgen aangezien ik hem zelf heb geconfigureerd. Ik ben voor de i5 versie gegaan met touchscreen en 8gb aan RAM, icm een 128gb ssd (lijkt me voldoende aangezien ik alles voor de rest in de cloud heb staan en op mijn externe-hdd)

Ik heb hem uiteindelijk met studenten korting gekocht en icm de gratis 4 jaar garantie en extra batterij, uiteindelijke prijs: 1106 euro. Ook nog even een sleeve er bij gekocht :)
Nu afwachten tot de levering, 2 en een halve week hebben ze gemeld..
interessante review, zit er zelf ook over te denken om deze te kopen.

Ik heb nog wel een paar vragen:
Heb je al een spelletje Team fortress geprobeerd? Ik ben wel beniewd naar de prestaties van deze gpu bij de wat oudere/ minder eisende games. Hoe warm wordt de laptop als je hem aan het werk zet met de ventilator op 'stil'? (gaat hij dan alsnog herrie maken of houdt hij het echt binnen de perken.)

Jammer dat je plaatjes niet werken, voor de rest een goede review!
Een goeie review, heeft me zeker aan het denken gezet om deze ultrabook te kopen.
Heb jij verder nog problemen met wifi, dat zou namelijk wel een groot minpunt zijn..
Als je in de configurator kiest voor Windows 8 Pro krijg je wel degelijk een TPM chip in je Vaio. Dit zie je dan ook in het overzichtsscherm rechts van de configurator. Ik kan het bevestigen want er zit er ook echt één in de mijne ;)
Bedankt voor deze prettig leesbare review. Leest lekker weg en een goed gebruik van Nederlands (dat kom je wel eens anders tegen :))