Specificaties 2.0-set - Bekijk alle specificaties

Teufel Concept B 200 USB Review

LyngstarNewbie 28 augustus 2013, 720 views

Teufel Concept B 200 USB

Pluspunten

• Goede luidsprekers

Minpunten

• slechte versterker: waardeloze potmeter en

Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 2
Graag wil ik mogelijke kopers verwittigen voor deze set. Ik heb de set zo'n 2,5 jaar geleden aangekocht en was toen vol lof (zoals de meeste andere reviews) over dit setje. Na 2,5 jaar stel ik echter vast dat de volumeknop van de versterker en zeer sterk kraakgeluid geeft bij het draaien. Dit komt door een slechte potmeter achter de volume knop. Normaal hoeft dit geen probleem te zijn en kan je zo'n potmeter met wat handigheid zelf reinigen waardoor het kraken weg is. De potmeter van dit set is echter een goedkoop onderdeel dat thermisch gelast is op de front en daardoor niet meer bereikbaar voor mogelijk reinigen/onderhoud. Iets dat me ook vanaf het begin opviel is dat de versterker een zeer licht zoemgeluid maakt zodra je het setje opzet (zonder muziek af te spelen). De luidsprekers zijn tot op vandaag nog zeer goed maar de versterker is in mijn ogen toch wel wat 'rommel'. Bizar voor een merk zoals Teufel. Ik was van plan om ook een streamingset aan te kopen bij Teufel maar met mijn huidige ervaring zou ik dit aan iedereen afraden.

Heb jij ook een Teufel Concept B 200 USB?

Ik heb de set ook en ervaar sinds kort ook het krakende geluid bij het draaien aan de volumeknop. Maar om de set alleen daarom een lage beoordeling te geven gaat mij wat ver.
Dank voor je reactie. Mogelijk ben ik streng, maar het gaat nu echt wel van kwaad naar erger. Ik heb het kraken al een tijdje maar nu is het toch echt een storend probleem aan het worden. Het kraken is namelijk veeel luider is dan het gewone volume waardoor iedereen zich telkens een aap verschiet als ik gewoon eventjes mijn volume knop verdraai. De luidsprekers zijn volgens mij van goede kwaliteit (volgens de prijs) maar de versterker hinkt duidelijk achter en voldoet volgens mij niet aan de standaard die Teufel zijn klanten voorhoudt. Ik was van plan om een multiroom set uit te bouwen van Teufel maar indien daar dezelfde componenten in worden gebruikt krijg ik toch wat schrik. Wat ik ook betreur is dat je de component (potmeter) niet kan bereiken om te reinigen of zelfs te vervangen. Dan zou het nog niet zo erg zijn (hoewel niet iedereen zoals ik wellicht eventjes een potmeter vervangt). Ik wil dus echt niet Teufel afbreken maar toekomstige kopers gewoon eerlijk verwittigen: de meeste reviews zijn terecht positief maar die gebeuren dan met nieuwe toestellen... een review van een toestel met leeftijd van 2,5 is misschien ook inzvol omdat het een iets meer genuanceerd beeld geeft.
Ik geloof ( weet niet zeker) dat Teufel 8 jaar garantie geeft? Misschien valt dit daar ook onder. Het is bij jou zo te lezen al erger dan bij mij het geval is. Ik zou daarom even bij Teufel informeren.
Heb ik gedaan en men geeft op speakers 12 jaar (wat lovenswaardig is en in de lijn met de kwaliteitsdoelstellingen van Teufel) maar op elektronische componenten 2 jaar ... Op zich kan ik ook begrijpen dat je op elektronische componenten minder garantie geeft. Maar ik denk dan gewoon: stel dat je een Raumfeld Speaker L koopt van 1300 euro. Hier zit ook heel wat elektronica in (met dus 2 j garantie) en die begint ook zwaar te kraken na 2,5 jaar... Ik heb een oude Philips versterker van 20 jaar die natuurlijk niet meer mee kan met de moderne streaming en andere digitale bronnen maar daar is helemaal geen kraakje te horen bij het draaien aan de volume knop...
"....maar op elektronische componenten 2 jaar .."

Was dat hun reactie? De garantie houdt echt niet op na 2 jaar, je hebt dan nog steeds recht op een deugedelijk product en zoals ik je verhaal lees heb je dat niet meer.

Ze geven 2 jaar fabrieksgarantie op de versterker, daarna heb je nog een afkoelingsperiode, en ook daarna heb je nog gewoon recht op een deugdelijk product. Als de volumeknop afbreekt door slijtage o.i.d. heb je natuurlijk nergens recht op, maar dit is niet jou schuld en het is ook geen slijtage.

Ik had overigens ook problemen met deze set, en kreeg binnen 2 weken een nieuwe. De set is aangepast op verschillende fronten dus waarschijnlijk is het "duurzaamheid probleem" hiermee opgelost.
Zelfde hier, gewoon even contact opnemen met Teufel, ik kreeg een compleet nieuwe set opgestuurd en de service is super.

Wat je nog wel kunt doen, en dit hielp bij mij voor het volumekraak probleem, is even de stofzuiger voorzichtig op de volumeknop zetten (zonder hem open te halen uiteraard) en dan even aandoen (als je geen krassen wil op het glanzende voorkantje). Dat verhielp bij mij het probleem met de volume knop.

Maar de rest was niet te verhelpen, dus uiteindelijk heb ik een nieuwe set gekregen.

[Reactie gewijzigd door Brazos op 30 januari 2014 15:04]