Cooler Master NotePal U3 Zilver Review

Nasty__D 28 augustus 2013, 1.101 views

Cooler Master NotePal U3 Zilver

Pluspunten

• • Koelt zeer goed
  • • Plaats de fans waar er gekoeld moet worden
  • • Makkelijk meeneembaar
  • • Licht en stevig

Minpunten

• • Geen uitschakelstand
  • • Fans hangen met 3 aan elkaar
  • • Pinnetjes van fans belemmeren grip van laptop die dicht bij een oppervlak liggen, geen verstelbare rubberen steunen

https://www.dropbox.com/s/n7o5u1xx2347e6n/Notepal%20U3.pdf (review mét foto's en kleine Mod)

Notepal U3 – Review
Alweer een prachtverzending van Coolermaster NL in de bus gekregen. Een grote doos vol schuimpjes met de Notepal U3 er middenin. Stevig verpakt en scheen schade te bemerken aan de dozen.
Toen ik de Notepal U3 uit de verpakking haalde was ik verbaasd door zijn extreme lichtheid en buigzaamheid. Hij zag er groot, strak en stevig uit. Later zag ik dat dit een t.e.m. 19” laptopkoeler was en daar had ik me niet aan verwacht. De NotePal W1 die ik in mijn bezit heb ondersteunt tot 17”.

In de door zitten:
• Laptopkoeler
• 3 fans met besturing en USB-poort
• Rekker om rond laptop en NotePal U3 te doen bij transport

De Fans hangen allemaal vast aan elkaar en de besturing. Het wieltje om de snelheid te regelen voelt goed aan. Niet te hard en niet te zacht. Ik merk wel niet onmiddellijk een ‘klik’ op om hem in te schakelen. Wanneer hij wordt aangesloten zal dit meer duidelijkheid geven. De fans zijn zeer dun. Er zit een mooie grill op om ervoor te zorgen dat er geen vingertjes tussen de draaiende bladen komen te zitten. Aan de achterkant zitten pinnetjes, die d.m.v. een eenvoudig systeem met een drukknop met een veer, die de fans vastzet waar je maar wil in de gaatjes van de Laptopkoeler zelf. Handig aan de USB-aasnluiting is wanneer je deze inplugt, dat je geen USB-poort verliest. Ik heb het nog niet getest maar vraag me af of deze ook USB 3.0 ondersteunt.

De rekker voelt stevig aan met een goede trekkracht. Wanneer hij niet opgespannen bewaard zal worden zal hij niet snel uitgerokken zijn en lang meegaan op het eerste gevoel af. De Koeler is handig om mee te nemen. De rekker kan zeer makkelijk om de koeler en laptop gedaan worden. De laptop schuift gewoon in de onderzijde van de koeler. De laptop kan perfect rusten op de fans. Zorg ervoor dat je steeds de onderkant tegen de fans zet, anders kunnen er krassen ontstaan op de bovenkant van je laptop.

Om dit product te testen heb ik gebruik gemaakt van een eigen opstelling:
• Medion Akoya MD96640 Laptop
• Laptopkoeler:
o Geen
o Cooler Master NotePal W1 (reeds enkele jaren in mijn bezit)
o Cooler Master NotePal U3
• Cooler Master Aerogate II met temperatuursensoren
• Klok om tijd op te meten
Ik zette de laptop al dan niet op de CM NotePal en bevestigde op de laptop 2 sensoren van de CM AerogateII. Één sensor op de plaats waaronder de hardeschijf bevestigd zit. Dit is tevens de plaats waar je linker hand steunt wanneer je wil typen. Dan voelt een te warme laptop niet aangenaam om mee te werken. De tweede plaats waar ik een sensor bevestigde was daar waaronder de grafische kaart verwerkt zat.
De CM AerogateII werd aan een voeding bevestigd om hem te doen werken. Ik nam drie keer een tijdsmeting van 18minuten. Dit was één maal zonder koeler, één maal op de CM NotePal W1 en één maal op de CM NotePal U3. Op de latop liet ik gedurende die 18minuten ‘Performance Test’ lopen. Er werd telkens begonnen met een begintemperatuur van 21,5°C en om de twee minuten noteerde ik de waargenomen temperaturen op de plaats van de harde schijf en de videokaart.
De NotePal W1 heeft geen besturing voor de snelheid te regelen van de fans, de NotePal U3 wel, deze draaiden op volledige snelheid tijdens de test.
Op onderstaande foto’s ziet u de opstelling:

Links: de volledige setup
Rechts: close-up van de bevestiging van de sensoren.
Onderaan zit de harde schijf, bovenaan de videokaart.

Laptop op de CM NotePal W1

Laptop op de CM NotePal U3

De instellingen bij ‘Performance Test’

Afbeelding van scherm met ‘Performance Test’ die aan het runnen is.
De gevonden resultaten van mijn test heb ik in een tabel en in een grafiekje gezet. De temperatuur van de twee posities wordt HDD genoemd voor de plaats van de harde schijf en VGA voor de plaats van de videokaart. De kleur rood staat voor de test ronder laptopkoeler, groen staat voor de test met de NotePal W1 en blauw staat voor de test met de NotePal U3.

zonder koeler Cooler Master NotePal W1 Cooler Master NotePal U3
12 30 33,5 30 33,5 29,5 31,5
14 31,5 35 31 33,5 29,5 33
16 32,5 35 32 33 30,5 32,5
18 33 34,5 33 33 31,5 32,5

Op de plaats van de harde schijf gaat het lang gelijk op tussen de 3 koelsystemen. Pas na 12 minuten merken we dat de CM NotePal U3 de hardeschijf enkele graden koelen krijgt dan wanneer er geen koeler of de CM NotePal W1 gebruikt wordt. Die laatste twee hebben voor de temperatuur van de harde schijf nauwelijks een verschil.
Bij de grafische kaart merken we een ongeveer zelfde temperatuurspatroon op voor de 3 koelsystemen. Maar nu zijn er wel wat grotere verschillen. De eerste 6 minuten gaat het ongeveer gelijk op. Duidelijk is wel dat over de ganse test hier de CM NotePal U3 steeds de koeslste temperatuur heeft. De piek wordt bij elk koelsysteem bereikt rond ongeveer 14minuten. De CM NotePal W1 kan de temperatuur op het einde nog wat laten zakken maar komt niet meer onder die van de CM NotePal U3.
Uit deze test blijkt dus dat de CM NotePal U3 steeds gelijk (in het begin) maar naar mate onderdelen warmer worden de onderdelen ook beter gekoeld worden. Het zal zeker liggen aan het feit dat er 3 fans zijn, maar ook dat de fans kunne gericht worden op de onderdelen die warm worden. Dit is niet het geval bij de CM NotePal W1.
Ik had het nog niet over het geluid. Wanneer de fans op volle toeren draaien is het zeker hoorbaar maar dit is normaal wanneer je snelle en goede afkoeling wilt door de hoge airflow. Wat me opviel was dat je de fans helemaal niet waar wordt wanneer je wat achtergrondgeluid hebt of normaal bezig zou zijn bijvoorbeeld aan je bureau op het werk. De stille stand merkte ik wel op wanneer ik bijvoorbeeld in een stille kamer aan het studeren ben, daarbij stil zit en een blad of iets van het laptopscherm aflees. Maar dit werkte niet zo storend.
Na de test met de Medion Akoya laptop gedaan te hebben ging ik over op een ander toestel. Het werd de Apple Macbook Pro Retina 15”. Dit is een zeer dun toestel met weinig ruimte tussen het tafeloppervlak en de laptop zelf. Ik ontdekte dit doordat de Macbook niet zo stevig stond op de CM NotePal U3 dan de Medion Akoya. De Macbook schoof naar beneden zonder dat ik dit wou. Het werd duidelijk dat de vaste rubbers niet op de goede positie zaten voor mijn 15” Macbook Pro en dat hij dus eigenlijk met zijn aluminium behuizing op de doorkomende pinnetjes van de fans rustte. Dit zorgde jammerlijk ook voor kleine lichte krasjes op de onderkant van de behuizing. Er zijn dus wel verstelbare fan, maar geen verstelbare rubberen steunen. Zonder op dit probleem gestoten te hebben, had ik daar ook helemaal niet over nagedacht. Het is misschien een tip voor Cooler Master voor een volgende versie?

De pinnetjes van de fans die door de koeler komen om zich vast te haken.
Omdat ik echt wel tevreden ben van de CM NotePal U3 qua koelprestaties wou ik hem ook met mijn Macbook Pro blijven gebruiken. Ik bedacht een mod met een eigen verstelbaar rubbersysteem. Zo verstelbaar hoeft het nu ook niet te zijn daar er slechts één laptop van de CM NotePal U3 gebruik maakt. Maar het is in elk geval plaatsbaar waar je het zelf wilt of nodig acht, net zoals de fans dat zijn.
Ik heb uit een lapje rubber 4 gelijke rechthoeken gesneden. De gaatjes in de CM NotePal U3 lenen zich prima om een vijsje te gebruiken en custom iets te plaatsen waar je het wilt. Ik nam de afstand tussen enkele gaatjes en ponste op die afstand twee gaatjes in het rubber. Door die gaatjes kon nu een vijsje met een platte kop, aan de onderkant werd dit vastgemaakt met een rondeel en een moer. De kop van het vijsje is mooi effen met de rubber. De rubbertjes werden zo geplaatst dat deze onder de rubber voetjes van de Macbook Pro kwamen te zitten. Nu schuift mijn Macbook Pro niet meer naar beneden.

Om de laptop mee te nemen heb je geen last van de vijsjes als je die een lengte geeft die korter is dan de dikte van de fans. Zo blijft de laptop steunen tegen de fans en niet op de vijsjes die diepere krassen en ergere schade zouden kunnen veroorzaken.

• Medion Akoya MD96640 15"
  • Apple Macbook Pro Retina 15"
  • Cooler Master Aerogate II met temperatuursensoren
  • Cooler Master NotePal W1

Heb jij ook een Cooler Master NotePal U3 Zilver?