DeepCool V6000 Review

MikeSinner 28 augustus 2013, laatste update op 16 september 2013, 275 views

DeepCool V6000

Pluspunten

• Hoge kwaliteit ventilatoren
  • Veel extra koellichamen voor je geheugen en VRM's etc.
  • Nikkel coating
  • Prijs/prestatie verhouding

Minpunten

• Geen splitterkabel of snelheidsregeling voor ventilatoren
  • Ietwat ruwe contactoppervlak, hoewel op zich goed genoeg. "mirrorshine" staat toch net wat mooier. ;-)
  • Moeilijk te vinden in Nederland. =(

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Ik heb eigenlijk het kleinere broertje, de V4600, maar het enige verschil zit hem in de heatpipes. Waar de V6000 er 6 heeft, beschikt de V4600, je raad het misschien al, over 4. Buiten dat zijn ze identiek. Ik heb hem zelf uit China gehaald voor 30 dollar! Extreem veel value for money, want hoe ze het doen, ik weet het niet, maar verzending was gratis!

Let er op dat de 2 ventilatoren een standaard 3 pins aansluiting hebben en er in de doos geen verloopstekkers of snelheidsregelaars of iets dergelijks bijgeleverd worden.
Ik heb er zelf 2 andere 9cm fans bij besteld die je uit elkaar kunt halen. Maakt eventueel schoonmaken wat makkelijker. Deze heb ik met elkaar verbonden en door gelust naar mijn fancontroller en ze draaien op zo'n 900 toeren onhoorbaar.

De kaart waarop ze zijn ge´nstalleerd is een GTX460 van Gigabyte waar op zich al wel stille koeling bij zat, maar bij flink gamen, of (experimenteel) bitcoin minen, ging de temperatuur toch al wel naar of zelfs over de 60 graden en dat vind ik al wel een beetje veel bij een omgevings-temperatuur van circa 20 graden. Wou ik het koeler hebben, dan moest ik de fans sneller laten draaien en dan werden die weer hoorbaar en vind ik dat dan weer irritant.
Ja ja, ik ben nogal veeleisend. EN stil EN koel! Maar het kan wel!

De bijgeleverde fans zijn wel van hoge kwaliteit! Het frame is van een stevig rubber wat tegen trillingen helpt en het draait goed soepel. Alleen op de volle 12 volt zijn ze toch wel wat te aanwezig in een echt stille PC. De mensen die sowieso al een wat luidere PC hebben zullen het waarschijnlijk niet een merken. De airflow daarbij is dan natuurlijk wel erg goed, maar omdat ik dus de andere fans heb gebruikt voor schoonmaak gemak, zal ik deze fans ergens anders een mooi plekje geven.

Montage is op zich vrij eenvoudig. Misschien wat gepriegel met de fanclips, maar als dat eenmaal zit heb je ook geen last van de enorme metalen beugels die soms andere componenten in de weg zitten, dus een prima ontwerp wat mij betreft.

Het contact met de GPU is goed qua oppervlakte, zelfs met de grote heatspreaders van de huidige videokaarten. Alleen hadden ze wel net ietsje langen mogen poetsen om een mooi glad oppervlak te krijgen. Dat heb ik dan zelf nog gedaan met een doekje koperpoets.

Bijgeleverde koelpasta is ook prima. Net iets dunner dan de MX2 die ik meestal gebruik, wat in mijn ogen ook wel positief is, aangezien MX2 toch wel lastig te verspreiden is door zijn dikte.

Uiteindelijke koelprestaties had ik niet verwacht dat het zo'n enorm verschil zou maken! Wel qua geluid, maar de prestaties! Ik moet nu wel heel erg mijn best doen om de temperatuur boven de 40 te krijgen!

Nou, volgens mij heb ik dan nu wel zo'n beetje alles gehad, niet? Anders hoor ik het wel.
Voor de rest, zie foto's.

*EDIT*
Nogmaals geprobeert de foto's toe te voegen, maar werkt gewoon niet, dus dan doen we het maar anders:

Dat zijn dus de vergelijkingsfoto's van oud en nieuw vergelijken.
Ik ben dus vergeten om na montage nog een foto te maken, maar indien gewenst kan ik ook daar nog wel een foto van maken wanneer ik de boel in mijn nieuwe kast over zet.
De nieuwe kast is een Enermax Fulmo Advanced. Roept u maar als daar ook een review van gewenst is. ;-)

En nu wil hij de edit niet opslaan... Wat een feest! >___<

Heb jij ook een DeepCool V6000?

Ik vraag mij af waarom je 60 graden veel vind voor een videokaart. De chip die in de 460 ingebakken is heeft geen fysieke degradatie onder 97 graden. In theorie zou je dus prima op 96 graden mogen renderen. In de praktijk zou ik niet hoger gaan dan 85 graden, omdat de sensoren er nog wel eens naast kunnen zitten.

edit: je hebt een kleine typo in de laatste alinea van je review:

[Reactie gewijzigd door Rickkamminga op 28 augustus 2013 11:35]

Tja, zoals ik al schreef in de review, ik ben soms nogal veeleisend. Maar daarnaast is het sowieso ook beter voor de levensduur en meestal wacht ik een paar jaar voor een nieuwe videokaart, zodat het verschil ook ECHT duidelijk merkbaar is. Zolang ik nu nog Skyrim in full HD kan spelen vind ik alles best.
Oh, hoe dat dan kan heb ik niet eens in de review geschreven, hij draait nu standaard op 800Mhz met geheugen op 1Ghz en shaders op 1600Mhz.
Ben ook wel nieuwsgierig naar een foto van het resultaat.
Wat vaag, waar zijn de foto's gebleven?! Sorry, zal proberen ze opnieuw te uploaden...
Okay, dan maar via photobucket, want ondanks dat ze wel de suggestie wekken dat je foto's kan toevoegen word er niks geplaatst. =/

[Reactie gewijzigd door MikeSinner op 16 september 2013 23:41]

Ik zie niet in waarom je geld zou spenderen aan een kaart die niets meer waard is en al een goede cooler heeft.
60c is erg netjes.
Tsja... Ik ben dol op overdreven koel en onhoorbaar stil. Daarnaast komt er voorlopig geen nieuwe videokaart. En ach, 30 dollar is ook niet echt een bult geld voor zo'n goede koeler!
En nee, als ik echt koel en stil wil kan ik niet overgaan op waterkoeling, want dat is mij te duur. Klinkt misschien raar dat ik dan wel zo'n koeler koop als ik soms al moet kiezen welke rekeningen ik wel en welke niet kan betalen de komende maand, maar goed, af en toe wil je ook wel eens iets leuks doen.