Specificaties PCI-e x1 geluidskaart met 7.1 geluid - Bekijk alle specificaties

Creative X-Fi Xtreme Audio PCI Express Review

koenderoo 2 september 2008, 1.957 views

Creative X-Fi Xtreme Audio PCI Express

Pluspunten

• eenvoudige installatie

Minpunten

• Geen ondersteuning voor AC-97 kasten

Aansluitingen Score: 2
Drivers en support Score: 2
Ik heb deze kaart nu ongeveer een half jaar en het is op zich wel een goede kaart. Er zit alleen een heel groot nadeel aan Creative kaarten kwam ik achter: ze ondersteunen geen AC-97. Hierdoor kun je in de meeste gevallen geen gebruik maken van de standaard-aansluiting voorop je computerkast. En dat terwijl een simpele optie in de drivers dit mogelijk zou kunnen maken.

De OEM versie komt zonder cd'tje, maar dat is geen probleem. Als Windows hem al niet geheel ondersteund kun je ook nog even de drivers van internet halen. Daar kun je ook een aantal gratis progjes downloaden.

Ik maak geen gebruik van 7.1 of 5.1 surround en ben ook geen audiofiel, dus verschil in geluid tussen mijn on-board-chip en deze kaart hoor ik niet echt. Het is meer het idee dat de processor ontlast wordt waarom ik deze kaart heb gekocht.

Heb jij ook een Creative X-Fi Xtreme Audio PCI Express?

Beetje zonde geld want zoveel hardwarematige versnelling leverd de Extreme Audio niet. Het is niet eens een echte X-Fi. Ook verbruiken onboard audio ook niet zoveel cpu cycles.
Dat het geen echte X-Fi is basseer je waarschijnlijk op een review van de niet pci-e versie. De pci-e versie is wel een echte X-Fi.
Echt veel van de processor-ontlasting heb ik overigens niet gemerkt. Ook niet echt gemeten btw. Mijn actie was dan ook meer onder het mom: baat het niet, schaad het niet.
X-FI Xtreme Gamer heeft gewoon een Intel aansluiting op de kaart en dat werkt prima.
Mee eens dat de X-FI Xtreme Gamer een Intel aansluiting heeft, maar dit is niet zo gewoon als dat je het laat overkomen. Ik heb ergens percentages gezien en kan je verzekeren dat meer dan 75% van alle verkochte kasten een AC97 aansluiting heeft en geen Intel.
Buiten dat is door een externe driverbouwer aangetoond dat het geen enkel probleem is om een driver te bouwen voor deze kaart die zowel AC97 als Intel aansluitingen ondersteund zonder daarvoor de kaart aan te hoeven passen. Deze driver is alleen door Creative (juridisch) van het internet verwijderd.
Speelt dit probleem nog steeds?