Specificaties 8,9" (1024x600), 120GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire One A150-Aw Review

kiddyl 2 september 2008, laatste update op 2 september 2008, 5.130 views

Acer Aspire One A150-Aw

Pluspunten

• Robuuste indruk
  • Prettig toetsenbord
  • Mooi en helder scherm
  • Stil na aanpassing
  • Veel opslag en snelle schijf

Minpunten

• Standaard staat de fan altijd aan
  • Kleine adapter, maar gigantische stroomkabel
  • Werkduur op de standaard accu
  • Trackpad vergt enige gewenning

Ik was in het bezit geweest van een Asus EeePC 701 surf 4G met een touchscreen en n normale 701 4G. De Asus werkte erg prettig maar al snel vond ik het scherm veel te klein en het toetsenbord was ook voor verbetering vatbaar. Hij werkte echter goed waarvoor ik hem in eerste instantie had aangeschaft: surfen, mailen en af en toe een documentje.

Na een tijdje was het kleine scherm meer en meer een irritatie en verkocht ik mijn EeePC. De beperkte opslag was een probleem en eigenlijk wilde ik meer dingen doen met mijn netbook. De EeePC 900 was toen de logische opvolger, maar door de vakantie niet zoveel haast en ik wist dat verschillende op de Atom gebaseerde netbooks nog zullen uitkomen en de Acer Aspire One is daar 1 van.

Eerste indruk

De Acer Aspire One (AA1) zit in een mooie stevige, maar vooral kleurige doos. Daarin zit het volgende:

- Acer Aspire One netbook
- Recovery cd
- Meertalige handleidingen
- Internationale garantie kaart
- Voeding adapter
- Voeding kabel
- Zwarte hoes

Ik heb de versie aangeschaft met Linplus, 1GB geheugen en 120GB hardeschijf.

Bij het uitpakken viel mij op hoe stevig de AA1 is gebouwd. De Asus netbooks flexen een beetje, maar de AA1 is zeer robuust. Ik heb de witte versie gekozen en de bovenkant is glossy wit, maar niet t en zeker niet het parelmoer wit van Asus (wat ook nog eens een laklaag is).

Opengeklapt zie je een wit toetsenbord gedeelte en een zwart scherm. Ik vind het een mooie combinatie. De zwarte rand is wel vinger afdruk gevoelig, maar op de witte gedeeltes zie je het veel minder (itt de blauwe versie). Het scherm is van het glossy type en hoewel ik mat prefereer is dit een zeer goed scherm met LED backlight. De kijkhoeken zijn meer dan voldoende en de kleurweergave goed.

Het sherm van 8.9" heeft een resolutie van 1024*600. Dit is een hele stap vooruit tov de 800*480 resolutie van de EeePC 701. Horizontaal scrollen tijdens browsen is niet meer nodig bijvoorbeeld. Daarnaast heeft de laptop de beschikking over 3 USB 2.0 poorten, 5-in-1 kaartlezer aan de rechterkant, een SD kaartlezer aan de linkerkant, line out, mic in en VGA.

Een netwerkverbinding wordt verzorgt door een 100MB lan aansluiting of 802.11b/g Wi-Fi. Tevens zit er een 0.3MP webcam in het scherm die prima werkt. De speakers zitten aan de onderkant verwerkt en geven een zeer matig geluid. Op een niet vlakke ondergrond zoals op schoot of in bed worden ze vrijwel geheel gedempt.

Linpus

Naast de keuze voor een versie met een SSD schijf of een hardeschijf heb je ook de keuze voor Linux of Windows XP Home. Ik heb gekozen voor de Linux versie omdat ik die een kans wil geven en ik heb zelf nog XP en Vista licenties liggen van de uni. Je bent namelijk ook iets goedkoper uit met de Linux versie ;)

De batterij bleek bijna vol te zijn bij het eerste gebruik en de desktop stond in een mum van tijd op het scherm. Ik heb het niet geklokt, maar anderen zeggen 20 seconden en ik geloof hun. Alles wat je nodig zult hebben staat er op en de interface is zeker intutief, maar ook zeer beperkt. Met een simpele handeling is 'Advanced Mode' aan te zetten en heb je al veel meer opties. Allemaal leuk, maar na 2 uurtjes toch maar XP er op gezet. Veel ervaring heb ik dus niet, maar later misschien Ubuntu er op.

Windows XP

Met de Asus EeePC had ik een zeer kleine XP installatie van 400MB met alles functioneel. Dat was ook wel nodig vanwege de kleine SSD. Nu had ik 120GB tot mijn beschikking, dus was een volledige installatie mogelijk geweest. Toch weer met nLite een nieuwe image gemaakt en kwam ik uit op 700mb met SP3. De AA1 was zeer vlot en met de drivers die je oa hier kan vinden had ik alles snel werkend. Met een beetje zoeken kun je trouwens nieuwere versies vinden van de meeste drivers.

Nu ken ik XP eigenlijk al wel en ik heb Vista tot volle tevredenheid al lange tijd op mijn desktop staan dus was ik wel benieuwd naar ervaringen van Vista op de AA1. Op het AspireOneUser forum zijn positieve ervaringen te lezen en op fora die gericht zijn op andere netbooks van bijvoorbeeld Asus en MSI zijn de ervaringen ook positief. Maar wat mijn interesse wekte was vooral dat het draaien van Vista een positieve invloed had op je werktijd. Hier een review die dat heeft onderzocht.

Vista

Na eerst TinyVista te hebben geprobeerd heb ik zelf een image gemaakt met vLite. Met de beschikbare ruimte op de hardeschijf heb ik alleen echt overbodige dingen weggelaten om mogelijke compatibiliteit problemen te voorkomen (tip: gebruik geen Tinyvista op de AA1). Ik heb via de uni een business edition liggen, dus dat kwam mooi uit. Een image van 1.1GB en een 3e installatie op 1 dag later stond dan een volledig werkende Vista desktop op de AA1. Alles werkt onder Vista en alle drivers zijn beschikbaar.

Nu heb ik nog 1GB geheugen in mijn laptop zitten en dat is erg krap. Ik heb de meeste vertragende processen (indexering, defender, UAC) uitgeschakeld, maar bijvoorbeeld niet de prefetcher. Dit zorgt er voor dat vaak gebruikte programma's sneller opstarten. Helaas kan de AA1 maar tot maximaal 1,5GB opgewaardeerd worden en dat ga ik nog zeker doen. Ik kan helaas niet veel melden over de verlengde werktijd. Daarvoor heb ik XP te kort gedraaid, maar de ervaringen op diverse fora bevestigen dit voor op Atom gebaseerde netbooks.

Net na het opstarten heb ik 400+MB vrij, maar dat loopt snel richting bijna 0. Vista werkt anders dan XP, dus hierom hoef je niet veel zorgen te maken. Een screenshot na een boot:

Alle functies werken onder Vista. Klap je het schrm dicht dan gaat de AA1 in de slaapstand. Na het weer opklappen van het scherm moet je op een knop drukken om hem weer te wekken. Na ongeveer 5 seconden kun je inloggen en dan staat je desktop ook meteen klaar.

Prestaties

Uit benchmarks was al gebleken dat de prestaties ongeveer op het niveau zitten van de Celeron 900 die in de EeePC zit. Voor lichte taken absoluut geen probleem. Maar toch ben ik verrast hoe soepel alles werkt onder Vista. Office gaat prima en IE en Firefox is geen probleem. Youtube werkt perfect bijvoorbeeld.

De processor werkt maximaal op 1.6GHz, maar kan zich in stapjes terug schalen naar 800MHz. Bij normaal browsen zal de snelheid blijven steken op 800MHz voor stroombesparing.

De hardeschijf die word meegeleverd heeft een capaciteit van 120GB en heeft 8MB cache. Tijdens het gebruik valt de snelheid van de schijf positief op. Een benchmark bevestigd dat:

De SSD drives die in de Asus EeePC's zitten kunnen hier niet aan tippen. Nadeel is wel dat alles weer iets warmer word en de accu waarschijnlijk iets minder lang meegaat. Voordeel is duidelijk de snelheid en capaciteit. Over 1 jaar zal dat wel bijgedraaid zijn, maar dat zien we dan wel.

Filmpjes afspelen gaat prima. 2CD rips worden zonder problemen afgespeeld, maar HD materiaal is te veel voor de AA1. Een 1280*720 mkv kan niet altijd goed worden afgespeeld. Sommige met een lage bitrate gaan goed, maar niet allemaal dus. Bluray rips kun je vergeten, maar sommige series gaan net.

Invoer

Het toetsenbord typt zeer prettig en er was nauwelijks sprake van een gewenning periode itt werken op de EeePC 701/900/901. De aanslag voelt zeer prettig aan en ik maak weinig typfouten.

De trackpad is daarentegen apart met de 2 knoppen aan weerszijden. Het trackpad werkt zonder drivers te installeren onder XP en Vista, maar als je de Synaptics drivers installeerd is scrollen met je vingers ook mogelijk. Met 2 vingers krijg je een zoom functie er bij die ik toevallig heb uitgevonden. Gek genoeg zie je functie niet in de instellingen terug. Je kan nog meer opties aangeven, maar aangezien het een vrij kleine trackpad is maak ik daar geen gebruik van. De gevoeligheid is goed, maar het scrollen heeft soms een vertraging, misschien een kwestie van wennen en op de juiste plaats mijn vinger plaatsen. De buttons aan weerszijden van de trackpad is iets meer wennen, maar gelukkig zit ik niet de hele dag achter deze laptop en anders kun je nog altijd een USB muis gebruiken.

Warmte productie

De laptop wordt toch wel iets warmer dan met SSD uitgeruste netbooks. Ook de AA1 versie met een 8GB SSD is koeler in gebruik. Tijdens het benchen met HD Tune was de schijf om en nabij de 50 graden. Ik hoop dat dit de levensduur niet negatief beinvloed.

Met de warmte productie komt ook de ventilator. Helaas staat deze standaard altijd aan. Onder Linpus, XP en Vista zoemt hij er lekker op los en dat viel mij eigenlijk wel tegen. Gelukkig hebben een aantal mensen uitgezocht hoe je de fan kan regelen en daaruit is ook een Windows programma uit voortgekomen: Fan control software Met dit programmatje op de achtergrond staat de fan nu de meeste tijd uit bij mij. Het is op het moment van schrijven nog in Beta status, dus het wordt alleen maar beter.

Accu

De meegeleverde accu is een 3-cell accu met een capaciteit van 2200mAh. Specs zeggen niks in dit geval, maar de netbook kan hiermee 2-2.5 uur werken zonder stopcontact onder normale omstandigheden. Een 6-cell versie met een meer dan dubbele werktijd is in sommige delen van de wereld al verkrijgbaar, maar ongetwijfeld wordt straks op plaatsen als eBay ook alternatieven aangeboden.

De meegeleverde voeding is heel klein en heeft een vermogen van 30W. Maar wat ik niet snap is waarom Acer zonodig een adpater moet leveren met aarde. De stroomkabel is daardoor nog groter dan de adapter zelf. Als iemand een tip heeft voor een andere kabel dan verneem ik dat graag. Ondertussen zoek ik misschien een oplossing in een 3rd party adapter.

Conlusie

Het is een zeer solide netbook die (bijna) alles biedt wat je in een netbook van dit formaat zoekt. Hij is snel genoeg en je bent niet gebonden aan 1 besturingssysteem. De prijsstelling is tov de concurrentie scherp te noemen op dit moment, maar met meer en meer concurrentie en bekendheid bij het grote publiek zal dit zeker een positieve invloed hebben op zowel de specs als de prijs. Maar op dit moment zul je geen spijt krijgen van de aanschaf van de AA1.

Noot

Op dit moment hebben veel gebruikers last van een scherm dat af en toe een flikkering geeft als de helderheid laag staat. Met een BIOS update is dit als het goed is verholpen. Verder heb ik geen last van wegvallende WiFi (ligt waarschijnlijk aan de juiste drivers installeren).

OSX86 staat ook op mijn lijst, maar dan als dual boot. Bijna alles schijnt te werken. Geluid en Wifi in ieder geval wel, maar de audio pluggen en slaapstand niet. Veel mensen zijn hard bezig dit op te lossen.

Heb jij ook een Acer Aspire One A150-Aw?

Nette review :-) en leuke mail, internet en af en toe documenteer machine.

Erg jammer dat ie maar tot 1,5 gb ondersteunt, maar is aan de andere kant ook niet nodig, aangezien linux een goede vervanger is van xp en vista.
Inderdaad goede review, staat een hoop in!

Nu heb ik alleen een vraag, hoe heb je Vista Aero ingeschakeld? Ik heb namelijk precies dezelfde, (alleen is ie blauw) maar ik krijg Aero niet aan? :?

Verder heb ik er al, 1.5GB in zitten. :9 Het was wel een heel gedoe, deze video heeft me een hoop geholpen:

Verder heb ik hier ook een hoop aan gehad, (met name het forum)

Klasse review zeg. Bedankt. Ook interessante link voor dat fan programma.
Dat er een aarde aan de adapter zit is een pure Europese eis.
Hey mooie review.

Ik heb 2 GB besteld en die ga ik erbij zetten. Tevens overweeg ik de touchscreen mod (via www.theacerguy.com) en de cooler mod toe te passen.

Heb vista ook geprobeerd (business edition) werkte goed met Aero.
Maar ik vind vista echt verschrikkelijk dus blijf bij XP.

Heb opstarttijden met XP voor mensen die dit willen weten.
46 sec na 1e installatie zonder antivirus, service mod's en startup leeg.
1:11 min opstarttijd met avast antivirus en mousepad (handig voor scrollen)
4 sec uit standby
23 sec uit slaapstand (tot wlan 26 sec)

Even wachten tot er alternatieven zijn voor die instantboot van Asrock. Dit zorgt ervoor dat als je je computer afsluit hij eigenlijk opnieuw opstart en gelijk in standby of slaapmodus gaat. Geniaal filmpje trouwens!!

[Reactie gewijzigd door phoenix2149 op 21 november 2008 17:51]

Zeer nette en uitgebreide review. Ook aardig dat je meerdere besturingssystemen eroop hebt geprobeerd.
Zelfs vista alhoewel dat wordt afgeraden. Met XP heb je inderdaad aan de 1 1,5GB voldoende geheugen tot je beschikbaar. Zelfs zonder Nlite

@Phoenix. Volgens Kiddyl ondersteunt de Acer niet meer dan 1,5GB geheugen. Correct me if I'm wrong

Eventueel is dit voor mij een leuk alternatief