Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Trust KB-2950 Vista Remote Keyboard Review

technonose 3 september 2008, laatste update op 3 september 2008, 3.029 views

Trust KB-2950 Vista Remote Keyboard

Pluspunten

• laag gewicht
  • handig scroll wheel
  • werk out of the box
  • prima kwaliteit voor een toetsenbord op schoot
  • handige aan/uitknop

Minpunten

• fragiel usb receivertje
  • zeer slecht ontvangst op 2,5 meter

Bij de aanschaf van de EEE-BOX voor aan mijn lcd tv moest ook een toetsenbord kopen. Alhoewel ik de eee-box al in mijn bezit had, heb ik de tijd genomen om uit te zoeken wat ik het beste kon komen. De eee-box komt achter de lcd op mijn slaapkamer, het is een 32 inch en hangt aan de muur. Kortom, deze eee-box toetsenbord combinatie is voor mij een "fun" artikel, en om die reden hoeft het niet zo duur te zijn. De doelstelling is om een beetje te kunnen internetten, een film te kunnen kijken vanaf dvd iso en naar uitzendinggemist kijken. De tijd die ik erachter zal doorbrengen zal niet zo lang zijn. Hierdoor zijn mijn kwaliteits eisen niet al te hoog, alhoewel ik wel goede spullen wil hebben.

Na een "dig" in tweakers en het rondkijken op internet kwam ik tot de conclusie dat het trust toetsenbord wat betreft prijs/prestatie verhouding het meest in de richting kwam. Ik wilde het liefst een zo klein mogelijk toetsenbord en de trust was wat dit betreft voor mijn gevoel aan de grote kant. Uiteindelijk heb ik hem bekeken in de mediamarkt en gekocht bij dixons voor 40 euro (10 euro goedkoper dan bij mm) De grote viel uiteindelijk reaue mee.
Er waren wel wat mensen die enigzins wat negatief over de trust hadden geschreven, maar dat kwam naar mijn idee omdat men geen hoge pet op heeft van trust artikelen. Daarnaast hadden een aantal reviewers een defect product gekregen wat een postieve review natuurlijk in de weg staat.

Na de aanschaf heb ik hem thuis aan mijn eee-box gehangen en aangezet. Batteijen waren bijgeleverd en daarnaast een summier handleiding, maar die heb je echt niet nodig. Het werkte oiut of the box op mijn windows xp installatie.

Het toetsenbord ligt lekker in de hand, het is licht en van kraken zoals door sommiges reviewers aangegeven is bij mij geen sprake. Wanneer je het toetsenbord in de hand hebt zijn de rechter en linkermuisknop goed te bedienen. Erg handig is het scrolwheel linksbovenin het toetsenbord (zie het plaatje. Wanneer je een internetpagina hebt opgeroepen kun je eenvoudig naar beneden scrollen door met je duim de knop te "rollen". Een uiterst handige feature.

De trackball wordt bediend met je andere duim en vergt in het begin wat gewenning. Echter na een half uurtje internetten heb ik het al aardig in de vingers. afstellen hoeft dus niet. En waarvoor ik hem heb aangeschaft werkt hij uitstekend. Echter voor precisiewerk niet geschikt.

De knoppen bovenop het toetsenbord zijn eenvoudig via windows/software in te stellen en werken allemaal goed, dmv het icoontje "internet explorer opstarten" realiseer ik mij ook dat mijn eee-box best snel is. Na het drukken start hij supersnel op.

De aan/uit knop aan de rechterzijde is eenvoudig te bedienen. Wanneer je het toesenbord even neerlegt kun je hem snel uit zetten. Na het aanzetten heb je weer meteen verbinding. Dat werkt perfect!

Ik heb een fisrst person shooter geinstalleerd maar dat is echt niet goed te doen, het werken met de trackball icm met de muistoetsen werkt voor mij voor geen meter en ik vind dan ook dat het toetsenbord daarvoor niet geschikt is.

Het usb receivertje ziet er wat fragiel uit, niet echt bedoeld om er 10 keer per dag uit te halen, maar wanneer deze er inmaal inzit is de kwaliteit ruim voldoende.

Ik heb toen ik het toetsenbord eerst achter de eee-box die achter een gewone monitor zat heb ik heerlijk achterover gezeten op mijn bureaustoel. Het bedienen van mediaportal en windows gaat uitstekend. Zeker voor het doel waarvoor ik hem heb aangeschaft. De gelijkwaardige toetsenborden van logitech zijn een stuk mooier maar helaas ook 3 keer zo duur. Ik vind die verhouding erg scheef voor het doel waar ik hem voor wil gebruiken.

Edit1:

Na een dag gebruik heb ik hem op mijn lcd aangesloten. Helaas moet ik de onderstaande commenters gelijkgeven. Mijn bed is 220 cm lang en daarna zo'n 50 cm verder hangt de lcd.
Hierachter op de beugel staat de eee-box met de ontvanger uit het zicht. Bij het zitten achterop tegen de muur aan werkt het toetsenbord voor geen meter, lage reactie tijd tot wel 20 seconden. Dan maar de ontvanger in zich, helaas dat werkt ook niet. Aangezien de ontvanger op 2,4 ghz werkt en de wireless ook kan het zijn dat deze elkaar storen. De trage reactiesnelheid doet mij ook vermoeden dat dat zo is, maar echt zeker weet ik het niet, eventueel kan ik het kanaal van de wireless misschien veranderen maar daar heb ik geen zin in.

Uiteindelijk is het toetsenbord een desilussie geworden en gaat het retour richting Dixons.
toch maar eens kijken naar die adesso toetsenborden.

Heb jij ook een Trust KB-2950 Vista Remote Keyboard?

Ik heb 3 van deze toetsenborden gehad,
de eerste terug gebracht omdat de shift knoppen niet werkten.
De 2de en 3de terug gebracht omdat ze op geen van mijn 3pc's werkten,
terwijl het eerste bord dat wel deed...

Ik heb nu toch maar een Logitech DiNovo Edge gekocht, en voor het kleine HTPC werk een DiNovo Mini, geen ellende meer...
Dit bordje is gewoon prul. Werkt inderdaad voor een niet al te kritische gebruiker. Bij mij doen soms de knoppen die ook moeten fungeren als het keypad het niet dus als ik bijvoorbeeld op de 'i' druk, dan verschijnt er niets op het scherm. paar keer op numlock drukken en voila, het werkt weer. Niet optimaal.

Verder staat er op de doos dat de ontvangst tot 10meter is en in de handleiding wordt het al afgezwakt naar 8 meter... In werkelijkheid is het misschien 2 - 5 meter.

Moest zelfs de USB ontvanger met een verlengsnoer naar de voorkant halen, want anders kon ik niet eens op de bank zitten en mijn pc besturen zo slecht was de ontvangst...
ik ben ook een niet al te kritische gebruiker, voor de fun werkt het perfect.
Wanneer je een serieuze htpc gebruiker bent dan is een dinovo beter, maar ook 2 a 3 keer duurder
Ik heb dit toetsenbord vorige week ook gekocht voor bij mijn HTPC, met name omdat het het enige mediakeyboardje is met een normale prijs, en normale verkrijgbaarheid.

Mij heeft hij wel aangenaam verrast; de bouwkwaliteit is redelijk tot goed, beter dan ik van Trust gewend ben. (koop normaal dit merk niet vanwege de naam)

Enige nadeel vind ik dat de mute knop zo dicht aan de rand zit, links. Heb al een paar keer gehad dat ik geen geluid had in films, en ik hoogstwaarschijnlijk de mute knop ingedrukt had bij het pakken van het keyboard.

De trackball vind ik fijn werken, het is even wennen als je een die-hard muizer bent, maar voor configureer werk etc. is het perfect. (en dat is per slot van rekening waarom ik hem gekocht heb) :D
Hoe zit het bij jou met de afstand? werkt alles naar beheoren en reageert hij goed?
Ja, hij werkt goed...maar wel met een kanttekening.

Ik heb nl. mijn HTPC onder mijn LCD TV staan, en ik had in eerste instantie de USB ontvanger van het keyboard in 1 van de aansluitingen op het mainboard gestoken, dus achterop de PC. Eenmaal gesettled op de bank (zo'n 3-4 meter van de PC af) kwam ik erachter dat hij heel slechte ontvangst had, en het eigenlijk niet werkbaar was.

Aangesloten op de front USB van de HTPC werkte het perfect...duidelijk een afstands/storing probleem dus. Maar ik wilde hem niet op de front USB hebben, omdat dit ontsierend zou zijn. Ik heb dus een USB verlengkabeltje van 1m gepakt en de deze mooi weggewerkt bovenop de HTPC.

En werkt nu perfect dus!